Aspecte global d'una qüestió

informació obra



Companyia:
Atresbandes
Intèrprets:
Mónica Almirall, Mariona Naudín, Nicolás Carbajal, Albert Pérez Hidalgo, Miquel Segovia
Sinopsi:

Quina deu ser la relació entre les coses quotidianes i els grans esdeveniments, entre les coses minúscules i les que són èpiques? Us convida a pensar-hi una companyia que us proposa projectar una mirada nova sobre la realitat.

La vida, ja ho sabeu, no està feta només de grans esdeveniments. De fet, vivim entre les coses quotidianes, les que sembla que no tenen una importància especial ni cap qualitat que mereixi la nostra atenció. Però sobre aquest mapa de situacions quotidianes reconeixibles sobrevolen els grans esdeveniments, de vegades elements tràgics que tenen la llavor o que influeixen i interactuen amb aquesta realitat quotidiana, amb aquells fets que l’escriptor francès Georges Perec descrivia com a “infraordinaris”. Com s’estructura la relació entre aquests grans esdeveniments i els fets més petits i aparentment intranscendents? Ho investiga aquest espectacle, que convida els espectadors i espectadores a aplicar el que anomenen “la paciència del voyeur” per tal de mirar-se des de la butaca un seguit de situacions quotidianes superposades que acabaran revelant el diàleg amb un gran esdeveniment. S’aconsegueix així que el públic projecti una mirada nova, una mirada esteticopolítica sobre el món, descobrint que els esdeveniments i situacions no hi són ni es produeixen perquè sí, sinó que constitueixen material per reflexionar sobre una realitat que cal tornar a aprendre.

Firma l’espectacle la companyia ATRESBANDES, nascuda de la trobada a l’Institut del Teatre de Mònica Almirall, Miquel Segovia i Albert Pérez Hidalgo. Tots tres artistes porten des del 2011 apostant per un teatre que indaga en diferents disciplines i que experimenta en les seves formes per crear peces escèniques de diferents formats i temàtiques. El motor creatiu de la companyia es transforma en cada nou projecte, sent l’intèrpret i la seva capacitat creativa una constant en tots ells. Entre d’altres, han produït espectacles com SolfataraLocus Amoenus o Coda (Grec 2019) i, darrerament, It don’t worry me (Premi de la crítica al Millor espectacle de Noves Tendències 2021) i una peça sonora inspirada lliurement en la novel·la d’H.G. Wells La guerra dels mons (Teatre Lliure, 2021).


Crítica: Aspecte global d'una qüestió

12/07/2022

Empatitzar des d'un humor amarg

per Jordi Bordes

Després de l'experiment de ràdioteatre (La guerra dels móns) en què, pràcticament es desprenien de la paraula per transmetre les angoixes d'aquella novel·la d'H. G. Wells, els d'Atresbandes tornen a una teatralitat més convencional, amb uns personatges vulnerables, que s'atreveixen a creuar la frontera del risc en la crisi dels 40. I que, pràcticament, cada quadre es completa amb una divertida escena de soledat. Hi ha un desengany latent a la cua dels vestidors d'un centre comercial, per anar a la piscina municipal o per rebre una vacuna de Covid. La por i la sensació de supervivència fa agafar aire de diferent manera però la soledat (ni que siguin un conjunt de soledats) es fa implacable.

Probablement, aquest sigui l'espectacle més accessible a tot tipus de públic de la companyia. Perquè les escenes que es revelen són d'una insultant quotidianeïtat. Encara que es vulguin viure com una aventura especial, com la cata de vins, el ioga transformador, les sortides a fer footing amb l'amic o els diàlegs sobre formar una família de la parella (ell, s'ho mira passiu, abaixant el volum del mòbil; ella marca les hores de cada rellotge biològic).

Els personatges d'aquest Aspecte global d'una qüestió voldrien ser feliços, però no tenen prou traça per fer-se'n mereixedors. Els hi falta ànima; es mouen només per impulsos, com si fossin modes passatgere: tenir un gos; aprendre italià, regalar un pintallavis al petit Arnau, que sempre ho rebutja tot perquè no sap afrontar com vol ser vist a la vida- En aquest sentit, els pares tenen un comportament tant poc normalitzador com els de La motxilla de l'Ada.

Atresbandes ja va atrevir-se a il·lustrar el trencament d'una parella per culpa d'una mena d'amant que feia les funcions de terrorista d'una relació que semblava fructífera a Solfatara. Va ser un èxit al Fringe d'Edimburg que els va permetre construir-se com a companyia. Posteriorment, van pensar en imaginar els instants anteriors a un atemptat a Locus amoenus. Probablement, el treball més subtil i performàtic és el de CODA, una peça en la que els moviments repetitius, la performance i la metateatralitat van tancar un preciós i magnètic muntatge, acompanyats pel Quartet Brossa. El seu viatge amb la dansa a Última thule no impactava al públic amb la mateixa poètica i quedava com un exercici de recerca puntual. It don't worry me, el darrer treball escènic de la companyia fins ara, pretenia ser políticament incorrecte, però en adoptar els eslògans de denúncia de la societat, símplement era d'una militància assèptica.

El món dels antiherois, dels titelles del destí, dels emprenedors que renuncien a l'aventura per passar a viure amb la calma el seu dia a dia més grisot és el que aixeca l'interés d'aquest treball. Que combina moltes situacions que van d'una desesperació ben fosca a uns quadres patètics, farsescos, d'una quotidianeïtat de personatges anònims. La gent no escolta l'altre; només pretén enamorar-la amb uns comportaments pretesament heroïcs i que, en realitat, frustren les espectatives dels amics, dels companys en la soledat més freda. Atresbandes demostren molta més mà esquerre que els seus prsonatges d'Aspecte global d'una qüestió. D'una temàtica i un títol prou pla en treuen sorprenents retrats punyents.