L’alienació, la mentalitat consumista dels homes i les dones del nostre temps, l’ambigüitat moral i l'intent de ser coherent amb un mateix davant d’una societat repressora són temes presents en tota l’obra de Václav Havel. El reconegut escriptor (i polític), nascut el 1936 i desaparegut el 2011, sempre es va entestar a mostrar, negre sobre blanc, la “crisi de la Humanitat actual” com ell mateix deia, a partir dels aspectes més grotescs i absurds del nostre món, i ho va fer amb molt d'humor. Un exemple són aquestes dues peces escrites el 1975, unes obres breus que ell mateix confessava que havia escrit principalment amb la intenció d’entretenir els amics, però que han acabat esdevenint dues de les creacions més representades i representatives del l’autor. Vanek (alter ego de l'autor) és el protagonista d’Audiència & Vernissatge, un humil intel·lectual que, coherent amb la seva dignitat, ens parla de l’ambigüitat moral i la relació amb el poder. Aquestes dues peces es fusionen en una sola en la vida de Vanek i en aquest espectacle. Audiència és l'absurd i perillós diàleg entre un escriptor represaliat pel règim (com ho va ser el mateix Havel), que ha estat destinat a treballar en una feina no qualificada en una fàbrica de cervesa on el seu nou cap, un mestre cerveser, li farà una estranya petició. Sortint de la fàbrica, Vanek és convidat a un Vernissatge ben especial a casa d’uns amics, una parella que viu en un món ple d'objectes materials, regles a seguir i veritats indiscutibles, al qual intentaran amb totes les seves forces que ell s'hi adapti.
Amb aquestes dues obres convertides en una de sola, Havel ens parla de nosaltres, de la societat que hem creat i de la nostra relació amb aquesta societat, i perquè no puguem dir que no ho veiem, ens posa un mirall al davant. És cosa nostra veure'ns-hi o no reflectits.
Dramaturg i polític, Václav Havel va ser un activista dissident que va patir les represàlies del règim que ostentava el poder de l’aleshores República Socialista de Txecoslovàquia. Escollit president del seu país (Txèquia) el 1993, va aconseguir un prestigi literari internacional que li valgué diversos premis i reconeixements.
Durant la dècada dels seixanta conreà el teatre de l’absurd, gènere que és present en aquestes dues peces que s’han estrenat a la Villarroel de la mà d’un dels nostres actors més sòlids: Pere Arquillué.
Amb aquesta proposta, Arquillué –seguint les passes de molts altres artistes, siguin de cinema o de teatre–ha fet el salt a la direcció. Un salt agosarat, lluny de complaences, que fa honor als principis que el mateix director declara en el programa de mà, i executat d’una manera precisa i brillant.
Audiència i Vernissatge van ser escrites el 1975, durant aquesta època d’ostracisme en què les obres de Havel van ser prohibides i pensades per ser representades en petits cercles d’amics. Es tracta de dues peces independents però intrínsecament relacionades que aquí es presenten en solució de continuïtat. Ambdues comparteixen un mateix protagonista –Vanek, en realitat un alter ego de l’autor–, el qual, en situacions i espais diferents –a la primera és al despatx de la fàbrica de cervesa on treballa i, a la segona, al pis “de disseny” d’una parella amiga– ha d’enfrontar-se a una manera de ser i d’actuar –política i personal– que no és la seva. Amb humilitat, educació i una paciència infinita, el nostre heroi defensarà uns principis als quals no està disposat a renunciar. La seva dignitat es mantindrà davant la prepotència i l’humiliant paternalisme del cerveser que li ha donat feina –una feina que necessita, ja que no pot exercir com a escriptor–, i enmig de l’aclaparador i manipulador esnobisme del matrimoni que el convida a la inauguració del seu flamant apartament, tot i que, en el darrer moment Vanek acabi “cedint” davant la insistència de la singular parella.
Arquillué agraeix la feina al tercet que l’acompanya: Josep Julien –espectacular en el seu histriònic paper de cerveser–, Joan Carreras –un Vanek contingut i profundament expressiu– i la sempre fantàstica, aquí explosiva, Rosa Gàmiz. I és comprensible, perquè la seva contribució és tan fonamental com eficient. El director coneix el terreny que trepitja, i els qui en formen part. Per això no ha dubtat a buscar l’assessorament de tot un especialista en Havel, Jordi Casasampera, i el suport d’un actor polifacètic, Ferran Carvajal, que ha començat a fer-se imprescindible en moltes de les propostes actuals, sobretot quan es vol remarcar o tenir cura del moviment. Cal també destacar l’escenografia de Max Glaenzel, capaç de patir una metamorfosi sorprenent.
Una proposta interessant i arriscada, que no s’adiu amb els corrents amables i festius que solen omplir la cartellera, però necessària en un context en què els efectes de la Carta77 –el manifest d’un grup d’intel·lectuals txecoslovacs en defensa dels drets humans i que va suposar l’assetjament policial, presó, invitacions a l’exili per a tots els seus signataris– semblen ser encara del tot vigents en un estat anomenat Espanya.