Refugiant-se d’una gran tempesta, dos venedors ambulants expliquen la història d’un bolet i un esquirol que, a causa de la guerra, emprenen una gran aventura per trobar un nou arbre on poder viure.
La Pera Llimonera ha aprofitat la Mostra d'Igualada 2019 per estrenar el seu nou espectacle, Baobab. Un arbre, un bolet i un equirol, novament a les ordres de Toni Albà i abordant un tema tant delicat i a la vegada necessari com és el dels refugiats. Què són les fronteres? Per què n'hi ha? Per què hi ha gent que es veu obligada a marxar de casa seva i buscar un nou lloc on viure? I com els tracten en el seu (teòricament millor) destí? A priori sembla difícil tractar un tema amb ramificacions tant transcendents des de l'àmbit de l'escena familiar, però La Pera se'n surt, indubtablement. I se'n surt amb nota, demostrant que el teatre per a tots els públics no té límits ni temàtics ni creatius.
A Baobab. Un arbre, un bolet i un esquirol, dos venedors del top-manta es refugien en un edifici en construcció on es troben amb tot de gent que també s'hi ha aixoplugat. Mentre despleguen els seus productes per aprofitar l'ocasió, comencen a explicar un conte --que ben bé podria ser autobiogràfic-- protagonitzat per un bolet i un esquirol que van haver de marxar del bosc on vivien després que l'expansió d'una ciutat obligués a talar-lo. L'anècdota va creixent i es converteix, com ja haureu endevinat, en una metàfora del que passa cada dia a les fronteres d'Occident. Una metàfora molt ben jugada perquè incorpora a l'espectacle capes de lectura molt diverses segons l'edat dels espectadors: els mes petits es quedaran amb la història del bolet i l'esquirol i els més grans hi veuran un reflex d'una incòmoda realitat amb la que convivim cada dia. Per a tots, un poema final de Joana Raspall, punyent i dolç com sempre.
"Nosaltres no ens inventem res, només juguem, com els nens i les nenes quan juguen a imitar tot allò que els envolta, d'una manera divertida i amb molt d'humor", diuen els artífexs de l'espectacle. Caldria afegir-hi que, a més de diversió i humor, hi inverteixen tones de talent teatral que Toni Albà coneix molt bé i que a Babobab ha portat a la seva màxima expressió. Barrejant clown i teatre a parts iguals, Sergi Casanovas i Pere Romagosa basteixen un espectacle francament seductor i molt ben acabat, que fa riure i fa pensar, també a parts iguals. Menció a part mereix una genial proposta escenogràfica fet amb materials de construcció que, en mans d'aquests tres creadors, esdevenen tot allò que us pugueu imaginar.