Carrer Robadors

informació obra



Direcció:
Julio Manrique
Sinopsi:

Un seguit d’actors i actrius joves, una part dels quals d’origen àrab, obren l’edició d’enguany del festival amb una història que combina la duresa de la vida de les persones migrants amb moments de bellesa i esperança.

L’escriptor francès Mathias Enard ha viscut a Barcelona una llarga temporada i ha escrit una pila de novel·les que encara no es coneixen prou a la ciutat, encara que alguna, com Carrer Robadors, estigui ambientada en bona part al Raval barceloní. La història arriba ara a l’escenari del Teatre Grec per obrir una edició del festival que mira cap a l’Àfrica, la del sud i la que viu a casa nostra. I és que el protagonista de la història que va imaginar Enard (un arabista, per cert, expert en el Magrib) és Lakhdar, un noi de Tànger. Expulsat de casa seva per un escàndol familiar, s’acosta a un grup integrista, veu irrompre als països veïns la Primavera Àrab i acaba marxant del país en un d’aquells vaixells que, a les nits, veia solcar l’estret en direcció a la Península. Arribarà a la capital catalana i coneixerà el Raval barceloní des del pis del carrer de Robadors al qual anirà a parar. I en una ciutat en crisi i agitada per les protestes del 15M, es trobarà immers en un món de marginalitat, vivint inferns només endolcits per algunes trobades afectuoses i per l’esperança de trobar una estudiant d’àrab barcelonina, la Judit, a qui va conèixer a Tànger i de la qual està enamorat. Un equip de joves actors i actrius, una part dels quals d’origen àrab, interpreten els personatges d’una història que aconsegueix copsar l’esperit d’una època, aporta llum sobre la situació i les motivacions dels migrants i llença tant un missatge de negre pessimisme com d’esperança lluminosa. 

S’han encarregat de convertir la novel·la en material escènic els dramaturgs Marc Artigau i Sergi Pompemayer, a més del director del muntatge, Julio Manrique, un actor i productor teatral (forma part de La Brutal amb David Selvas i Cristina Genebat) que anava per advocat, però que va ser abduït pel món de l’escena a l’Aula de Teatre de la Universitat Pompeu Fabra i, després, a l’Institut del Teatre de Barcelona. Especialment popular per la seva carrera televisiva, ha treballat com a actor teatral al servei de directors que van d’Àlex Rigola a Oriol Broggi o Sergi Belbel, per esmentar-ne alguns, i ell mateix ha obtingut grans èxits dirigint els seus propis muntatges, entre els quals alguns de tan celebrats com American Buffalo (premi Butaca 2010 a la millor direcció) o El curiós incident del gos a mitjanit (premi Butaca 2015 a la millor direcció). L’any 2017 dirigia al Teatre Lliure Lànec salvatge, d’Ibsen, que li va valdre el Butaca 2017 a la millor direcció i el premi Max 2020 pel mateix concepte. El 2019 passat el va dirigir Pau Miró a Una història real, i l’any 2020 va tornar a Txèkhov i a la direcció posant en escena (encara que el muntatge es va veure afectat per la crisi de la covid-19) Les tres germanes.

Una producció del Grec 2021 Festival de Barcelona i Bitò.

La funció del 28 de juny tindrà un servei d’audiodescripció i acompanyament per a persones amb discapacitat visual.

Crítica: Carrer Robadors

30/06/2021

Els perills de viatjar cap el Nord amb excessos d'equipatge

per Ramon Oliver


Començar un Grec dedicat a Àfrica pels intensos i ben bonics carrers de Tànger pels quals s’han passejat tantes figures intel·lectualment llegendàries , amb una companyia escènica en la qual hi tenen un gran protagonisme un grapat d’actors catalans amb orígens magrebins, i sota la sempre prometedora direcció de Julio Manrique, sembla sens dubte una bona forma de donar-li el tret de sortida al festival de Barcelona. I aquest tret de sortida l’ha propiciat l’adaptació escènica d’una novel·la de Mathias Enard ,publicada l’any 2013 ,el protagonista de la qual decideix – després d’enfrontar-se a un munt de contrarietats -enfilar cap el Nord per tal d’arribar precisament fins al carrer d’en Robador , que aquest és el nom oficial que ha derivat en l’imaginari col·lectiu cap a la denominació que apareix al títol del llibre i de l’espectacle. Un carrer Robadors que es troba  al bell mig del Raval més vitalment conflictiu : el Raval ple d’una multiculturalitat darrera de la qual s’amaguen masses zones de misèria; el Raval que no aconsegueix treure’s de sobre la imatge d’espai abonat per a la marginació, els narco pisos, o la prostitució més descarada (aquella que assalta al possible client des de qualsevol portal) , exercida en condicions sovint tirant a força degradades.  Per acabar-ho d’arrodonir, per acabar de donar-li tot el sentit a que un espectacle com aquest inauguri el Grec d’enguany - com si encara fos poc la connexió entre Àfrica i la nostra ciutat que estableix el relat-, cal afegir que el viatge que realitza el seu protagonista ,té lloc fa justament una dècada. I  li permet apropar-se a les esperances de canvi que va fer esclatar la Primavera Àrab, i arribar a Barcelona just a temps d’experimentar com vivia la ciutat aquell moviment del 15-M amb epicentre a la plaça Catalunya. Quan Enard va escriure la seva novel·la, pràcticament ho va fer seguint encara com qui diu el ritme d’aquells esdeveniments. I no cal ni dir que enguany, el desè aniversari ha propiciat tornar a ells, en alguns casos per analitzar-los amb certa perspectiva... i en altres, per presentar-los amb una perspectiva èpica ( una paraula que , si seguiu llegint, us tornarà a sortir al pas) un xic distorsionada.

El molt jove – disset anys, quan comença el relat- i omnipresent  protagonista d’aquest viatge es diu Lakhdar, exerceix des de l’escenari com a narrador que s’adreça a nosaltres fent allò tan habitual de trencar la quarta paret, i està interpretat amb inqüestionable energia per un Guillem Balart  de provat talent que es converteix així  ( i deixant de banda les puntuals intervencions d’Anna Castells quan interpreta a la cosineta objecte del desig dels nostre protagonista) en l’únic personatge magrebí de l’obra encarnat per un actor català sense orígens magrebins : una decisió no exempta de poder encetar certa polèmica que,  de fet , a hores d’ara ja s’ha encetat. Lakhdar se’ns presenta parlant des d’un molt funcional  i enormement ampli  ( les dimensions del Teatre Grec així ho exigeixen; cal imaginar que quan l’obra arribi al Romea la propera tardor, haurà encongit una mica) espai escènic, dissenyat per Alejandro Andújar per tal d’adoptar tot sovint la forma d’una gran pantalla que acull les projeccions que ens ha preparat Francesc Isern. I cal afegir que el seu dispositiu audiovisual , es transforma sens dubte en un dels gran al·licients de la proposta dirigida per Julio Manrique: sense aquestes imatges que ens fan sentir de prop el pols dels espais i dels moments emblemàtics carregats d’èpica ( ja us he dit que la paraula sortiria sovint) que formen ja part de la fotografia de la nostra Història recent i pels quals transita en Lakhdar, el viatge es feria força més feixuc. Tot i que , arribat cert punt, ni les imatges poden evitar que certa sensació feixuga provocada per l’excés d’acumulació s’acabi apoderant d’un muntatge que no pot evitar tampoc caure en una certa paradoxa. I és que, d’una banda, són tantes les coses que vol explicar i reflectir , és  tan èpica la seva ambició, que t’acaba transmetent  la sensació que per abastar tantes coses amb un cert rigor exponencial , amb poc més de dues hores , no en hi ha prop. Però d’altra banda, aquest viatge en el qual la promesa arribada al carrer de Robadors es fa esperar massa, t’acaba deixant un xic exhaust, no tant per la quantitat de fets que passen per l’escenari, sinó pel lleuger vernís de superficialitat amb el qual ens són presentades. No he llegit la novel·la d’Enard definida pel seu autor com “una barreja de tres gèneres: la novel·la negra, la d’iniciació i la d’aventures”, i desconec per tant el ritme narratiu que l’imprimeix al relat. Però transformat en material escènic, aquest ritme t’acaba provocant la sensació pròpia d’un sintetitzat “Reader’s Digest” teatral , en el qual hi tenen que tenir cabuda tants elements, que en la majoria dels casos no queda temps per a aprofundir una mica en cap d’ells. I és així com passem de puntetes però a tota velocitat per la Gihad, pel paper que juguen les mesquites no ja en la radicalització (com passa de vegades) sinó en la formació de les noves generacions, per  la distancia de vegades insalvable que s’estableix entre els valors tradicionals d’una societat molt tancada quan es tracta d’abordar el desig i la sexualitat i aquells estímuls culturals amb arrels occidentals amb els quals s’identifica  precisament bona part d’aquestes noves generacions , pels efectes euforitzants , positius i/o negatius de la Primavera Àrab, per les pasteres que no arriben mai al paradís promès i omplen de cadàvers les aigües mediterrànies ,per  la crisi econòmica que va esclatar el 2008 i que va acabar originant aquell 15 M visualitzat també a l’escenari en una escena atacada d’èpica fàcil  ....

I esclar: amb tant de tema com et surt al pas mentre anem fent quilòmetres, tampoc no resta temps per a esplaiar-se una mica a l’hora de construir personatges que de vegades passen per l’escenari com una exhalació i que et fan pensar que potser allà hi havia un material humà convertit en oportunitat perduda: aquí tenim l’exemple del vigilant del depòsit de cadàvers interpretat per un Carles Martínez que, amb les presses , se n’oblida també una mica de marcar diferències cada cop que canvia de personatge . Ja posats , i encara que dolgui fer-ho, és millor aplicar les estisores que introduir situacions noves que mereixerien ser explorades amb més deteniment. I malgrat la seva omnipresència, finalment  ni el mateix Lakhdar se n’acaba escapant del tot d’aquesta necessitat d’anar ben ràpid per tal d’acumular el màxim d’incidències . El cert és que quan arriba el tram final i pren una decisió fonamental, aquesta se’ns presenta poc fonamentada: tot el que sabem d’ell , i tot el que hem comprovat sobre la seva forma de voler entendre la vida, entra en conflicte amb la precipitada forma com se’ns visualitza a l’escenari una decisió tan decisiva. Si això li passa a ell, no cal ni dir fins a quin punt li passa també per exemple a la seva molt estimada amiga catalana ( una desaprofitada Elisabet Casanovas); tampoc ella se’n salva d’agafar un cert aire anecdòtic , tot i  el notable protagonisme que adquireix el personatge. I és així com , finalment,  malgrat resultar – com us deia al principi- una proposta tan adient per obrir una edició del Grec amb aires africans com la d’enguany,  malgrat la seva vistositat, malgrat la intensitat que li posa Balart al periple, malgrat les espectaculars projeccions , malgrat l’esforç interpretatiu i els bons moments teatrals que apareixen al llarg del recorregut,  aquest viatge cap el carrer de Robadors t’acaba semblant un viatge fallit.