Cleòpatra

informació obra



Intèrprets:
Anna Azcona, Clàudia Benito, Manel Sans
Composició musical:
Gato-Gang Wolf Lightin
Escenografia:
Jose Novoa
Vestuari:
Jose Novoa
Il·luminació:
Raimon Rius, David Castelló
So:
Mar Orfila
Caracterització:
Paula Ayuso
Coreografia:
Oriol Pla
Producció:
Teatre Lliure, La Brutal
Autoria:
Jan Vilanova
Direcció:
Pau Roca
Sinopsi:

Dylan, després de viure quinze anys en una Babilònia de pecat i corrupció, torna a Barcelona per intentar retrobar-se amb els seus orígens i esperant desintoxicar-se de la seva afició al sexe de pagament i a la coca. Acaba llogant una habitació a dues passes d’aquí mateix, al Poble Sec, al passeig de la Puríssima Concepció, a casa d’una dona peculiar, la Isabel. Ella rebrà en breu la visita inesperada de la filla que no va poder cuidar mai, la Paola, que porta una bossa Kipsta carregada de problemes.

Mima Riera, finalista en la categoria d'actriu de repartiment, juntament la seva intervenció a Mammón. Premis de la Crítica 2015

Manuel Sans, finalista en la categoria d'actor de repartiment (per la trilogia Tot pels diners). Premis de la Crítica 2015


Crítica: Cleòpatra

08/05/2015

De la reina de l'antic Egipte a la reina del Paral·lel

per Andreu Sotorra

Hi ha l'última reina de l'antic Egipte i hi ha l'última reina del Paral·lel, qualificatiu que, com la borsa, puja i baixa i canvia de mans cada dos per tres. Les dues reines tenen un sobrenom: Cleòpatra. I les dues són amants de la luxúria tot i que troben refugi en les arts i les lletres. Si una va portar de corcoll Marc Antoni, l'altra confessa que hi ha portat mig cens masculí de Barcelona. I si una va dominar l'antic imperi de la civilització antiga, l'altra intenta dominar el que queda del gremi de la prostitució al carrer, amb la creació d'un pla projectat antropològicament gràcies a uns escassos primers estudis universitaris i presentat personalment a l'alcalde de la ciutat perquè les dones que representa no siguin titllades mai més d'esclaves sexuals sinó de treballadores del sexe i trobin la fàbrica de creació en un espai dels molts que sobren al municipi per convertir-lo en una mena de bordell cooperatiu com si fos una catedral dels cellers sexuals.

Però tot plegat passa en un minúscul i antic pis del Poble Sec, amb perill de desnonament i enderrocament on la reina Cleòpatra ha llogat una habitació a Dylan Bravo, aquell personatge amb pinta d'il·luminat, filòsof de les timbes i les drogues de 'Mammón' i que, per atzar de la trilogia 'Tot pels diners', té la missió d'enllaçar cadascuna de les tres peces: des de Las Vegas, al Poble Sec i, pròximament, des del Poble Sec a expert funcionari del departament fitosanitari i raticida en el que serà la tercera peça amb 'L'onzena plaga' que, a jutjar pel tràiler, promet tant de contingut com de repartiment. (...)

 L'actriu Anna Azcona és Cleòpatra, la dona tancada a casa amb el seu passat que reneix de les cendres i que s'atreveix a fer un número de l'antic cabaret davant de la seva filla i de Dylan Bravo, amb una interpretació que canvia de registre i que a cada canvi, l'actriu enriqueix amb la seva vis descarada, entremaliada, divertida i dramàtica a la vegada.

L'actriu Clàudia Benito (encara és fresc en la memòria el seu debut fa dos anys amb 'Com dir-ho?', de Josep Maria Benet i Jornet, a l'Almeria Teatre, amb Jordi Boixaderas) és la filla que torna a casa sisplau per força i que, criada amb les tietes, no troba el contacte frustrat durant vint anys amb la seva mare, en una interpretació que l'enfronta a una suggerent introducció monologada en solitari i que arrodoneix i fa pujar d'intensitat després en les intervencions dialogades amb als altres dos personatges.

I l'actor Manel Sans repeteix en el seu paper de Dylan, el personatge pròdig que ha tornat a Barcelona, destinat aquí a fer més de mestre de cerimònies de la trilogia i en certa manera espectador del drama mare-filla del Poble Sec i que troba en el refugi de l'habitatge en perill d'enderrocament de Cleòpatra una part d'aquell món deixat per ell a Las Vegas amb el rastre de la mateixa il·lusió frustrada i la llosa de la solitud i la falta d'amor, malgrat que Cleòpatra hagi regnat al Paral·lel amb plomalls i lluentons inclosos. (...)

Trivial