Combat de negre i gossos

Nous formats | Teatre

informació obra



Autoria:
Bernard-Marie Koltès
Direcció:
Roberto Romei
Sinopsi:

Som en un país indeterminat de l’Àfrica occidental, on un seguit de treballadors locals fan obres per encàrrec d’una empresa francesa. L’enginyer que controla els treballs, en Cal, mata un dels treballadors negres i intenta fer desaparèixer el seu cos llançant-lo a una claveguera. Però Alboury, un personatge misteriós en una penombra perpètua, reclama el cos del treballador i es nega a marxar sense haver obtingut el que demana. El mateix dia arribarà a les obres la Léone, una jove parisenca que és la nova companya de Horn, el vell cap d’obres, el qual ofereix a Alboury una indemnització per fer-lo marxar. Ell, però, és insubornable, i la seva actitud farà que els occidentals a càrrec de les obres planegin una solució dràstica al problema...

Bernard-Marie Koltès ens parla de colonialisme i opressió no només a l’Àfrica sinó també a la nostra societat, que sobreviu gràcies a treballadors explotats i oprimits. Nosaltres som els gossos que borden per tal de defensar el paradís occidental que hem construït, una illa de seguretat aparent que és representada per l’obra on passa l’acció. Vivim als marges, exiliats en una perifèria mental, a causa de la nostra incapacitat per obrir-nos i construir una llar que aculli i protegeixi tothom. Els personatges en escena representen els actors d’aquesta dinàmica d’opressió: la força bruta (Cal), el poder econòmic (Horn), una Léone que, com nosaltres mateixos, no s’embruta les mans però gaudeix dels beneficis que genera la dinàmica neocolonial, i Alboury, la veu de la consciència que posa la resta de personatges davant de les seves accions i que interpreta Ricard Boyle, actor català d’origen africà que també protagonitza en aquesta edició del Grec 2021 el muntatge Annobón.

El director Roberto Romei (Lehman Trilogy, al Grec 2016; Shenzhen significa infern, al Grec 2018; entre d’altres) dirigeix la posada en escena d’aquesta peça teatral, obra d’un dramaturg que constitueix un clàssic contemporani de la dramatúrgia europea. Koltès és autor d’unes creacions audaces en les quals utilitza un llenguatge poètic i directe, que combina amb estructures dramàtiques renovadores. Són seves peces tan conegudes com La nit just abans dels boscos Roberto Zucco.

Crítica: Combat de negre i gossos

26/10/2021

Nosaltres, els gossos que bordem

per Ramon Oliver

“Aquesta obra no parla pas d’Àfrica i dels negres, no tracta del neocolonialisme ni de la qüestió racial. No adverteix sobre res. Parla simplement d’un lloc del món. Ens trobem de vegades llocs que son , no dic pas una reproducció del món sencer, però sí una mena de metàfora de la vida, o de determinats aspectes de la vida, o d’alguna cosa que em sembla greu i evident”. Això és el que deia Bernard- Marie Koltès sobre la seva  ja magnífic segona obra. I certament, les paraules de l’autor conviden a apropar-se al text amb una mirada diferent a la que tindríem si ens quedéssim en la seva superfície. I conviden  alhora a ser rebatudes des de l’evidència que aquest text, també parla d’Àfrica i dels negres. O per ser més precisos, de totes les Àfriques que configuren el nostre paisatge existencial, i de tots els negres de qualsevol raça que les habiten. En aquest sentit, Koltès està ja dibuixant aquí un territori que anticipa el d’aquella anònima ciutat nocturna i plujosa en la qual un estranger de procedència indefinida s’apropa a un desconegut intentant que l’escolti (“La nit just abans dels boscos”) , i aquelles arquitectures marginals en les quals un “dealer” que mai no sabrem quina mercaderia ofereix, tempta a un client que no sabem què està buscant exactament per aquest indret ( “ En la solitud dels camps de cotó”).

En qualsevol cas, Roberto Romei ho vol deixar molt clar: “Àfrica és aquí,  Àfrica som nosaltres. Els culpables del que és ara Àfrica, amb totes les seves crisis i misèries, som nosaltres. Nosaltres som els gossos que borden i estan allí per protegir l’Edèn occidental”. El cert és que en aquest fosc paisatge d’aspecte africà, ens hi trobem dos grups de persones separats per un filat, i per l’atenta vigilància dels guardes encarregats de mantenir una aparença d’ordre en tan perillosament desordenat espai. D’una banda, està el vell capatàs que rebutja l’ús de la força mentre apel·la a fer ús d’unes paraules que, evidentment, no fan altra cosa que intentar encobrir allò que no ha de ser revelat. I està la jove promesa d’aquest vell capatàs, arribada des d’una metròpoli de la qual sembla haver escapat amb l’esperança de trobar seguretat econòmica i fugir de inconcrets fantasmes personals. I el jove subaltern amb ganes – ell sí- de marcar territori fent ús de la violència, i deixant pel camí algun negre cadàver. Un cadàver com aquest que reclama amb ànima d’Antígona el negre situat a l’altra banda del filat: la seva simple presència i la seva exigència verbal, semblen capaces de desestabilitzar el fràgil equilibri de la ja força desestabilitzada petita comunitat situada a l’altre costat. Un fràgil equilibri que el ben interpretat muntatge de Roberto Romei perfila de forma precisa, però també amb un excés de contenció. Romei no acaba de visualitzar la sensació de perill permanent i la tensió emocional continguda en el text de Koltès. I substitueix la força que haurien de transmetre els monòlegs oferts en directe per uns enregistraments que creen distancies innecessàries. Tot i així, la seva proposta està prou sòlidament construïda com per permetre’t endinsar-te en les complexitats d’una obra poderosa.