Si no sabeu encara de què us estan parlant quan algú es refereix a les «arts vives», teniu una cita amb Irene Salas Vicente, de la Cia. La Reina Alcalde, autora de l’exposició escènica temporal Corpus, un muntatge específicament pensat per a l’espai museístic, que porta les arts escèniques (una de les arts vives, com ara la música, la dansa o el circ) a un recinte en el qual habitualment trobareu obres plàstiques com pintures o escultures. L'anàlisi d'algunes de les peces exposades al Museu Nacional d'Art de Catalunya ha suggerit unes revisions actualitzades de les obres, que s'escenifiquen amb els cossos d'uns artistes que realitzen accions de llarga durada. Què representen aquests cossos? Consulteu la cartel·la, ja que, com la resta d'obres del Museu, també aquests artistes són una obra en sí mateixos, una de ben viva, i mereixen una breu explicació. Recorreu les sales del museu lliurement i torneu enrere si voleu veure com ha evolucionat l'acció que protagonitza algun artista. Ja fa temps que les arts plàstiques s'han incorporat al món de l'escena, però ara és el teatre el que s'instal·la al museu.
Ens proposa l'experiència de visitar un museu amb obres vives Irene Vicente Salas, una historiadora de l'art especialitzada en la història de les arts escèniques i formada també parcialment com a directora i dramaturga a l'Institut del Teatre de Barcelona. Creadora de la companyia La Reina Alcalde, ha dedicat la seva feina a revisar els estereotips imperants sobre els cossos femenins des de les primeres representacions fins a l'actualitat i a observar com aquestes representacions marquen la manera en què les dones es relacionen amb el món. La peça que podem veure en aquesta edició del Grec Festival de Barcelona és una extensió de la primera creació del mateix títol que, durant el cicle Creació i Museus del Grec 2022, es va poder veure al Museu Frederic Marès.
Una coproducció del Grec 2023 Festival de Barcelona, Titus Andrònic SL, beca Barcelona Crea 2020, la Beca per a la recerca i la innovació en els àmbits de les arts visuals, de l'arquitectura i el disseny, de les arts escèniques de la música i del pensament de l’OSIC 2020 i el Museu Nacional d'Art de Catalunya.
Espectacle creat en residència a la Nau Ivanow i amb la col·laboració Museu Frederic Marès.
La fase de recerca s’ha realitzat amb el suport de la National Performance Network - Stepping Out, finançada per la Comissaria de Cultura i Mitjans de Comunicació del Govern Federal alemany en el marc de la iniciativa Neustart Kultur. Programa d'ajuda a la dansa.
Espectacle inclós en el preu de l'entrada al Museu.
Irene Vicente és una creadora que interpel·la sovint l'art plàstic amb la vida en directe. Ja ho va fer amb les Pelipolaca a Unheimlich (Atrium, 2019). Ara busca diàlegs amb algunes obres del MNAC. Des del contrast o bé des de la coincidència. Son sis instal·lacions, en petits pedestals blancs que adverteixen a l'usuari (visitant del museu o bé espectador de l'acte performàtic) que s'acompanyen de breus textos, sovint intuïtius, que transiten per un context que cadascú haurà de delimitar en funció del seu recorregut vital.
D'entrada, el que és evident és que qualsevol acció que involucra una sala, la modifica, la qüestiona, la vincula a l'actualitat. Sense ni variar la il·luminació o l'espai sonor, l'aire circula diferent. El centre d'atenció, de gravetat, es trasllada a un punt intermig que permet enfocar els dos elements artístics en contraposició. Hi ha una preciosa tendresa en l'arrencada (Donar la vida per morir) en què un nadó i la mare estan instal·lats al davant d'un pantocràtor romànic. Volant sobre unes faldilles de cel i amb el fons de qui beneix després d'haver-se sacrificat. Hi porta les escriptures. Es crea un silenci després que els cants suaus de la mare ja no pacifiquen el cansament de la criatura: El nadó s'ha amorrat al pit per trpbar el repòs. Hi ha pau en el néixer i també en la voluntat de beneir. Com hagués reaccionat aquesta mateixa mare i criatura al davant del Crist de la Majestat Batlló?
Més avall, una dona es guareix amb tiretes al davant de les escenes de la vida de Sant Nicolau. El Romànic i el Gòtic van carregat de quadres (pedagògics) de dolor i patiment dels sants. La bellesa del martiri convidava a santificar l'ànima amb el suplici del cos. Avui, la divinització del cos (la cerca d'un mides que compleixen amb els cànons socials establerts) afecten a la pròpia seguretat dels individus (perquè no es compleix amb el cànon, o per por a perdre'l). També és inqietant la banyera de dos homes amb unes cireres que els donen un plaer al costat de la lectura calmada. Al eu entorn més martiris i un nen Jesús que estira el braç, a la falda de la verge Maria, per jugar amb uns fruits vermells).
La pau que proporciona les figures nues femenines de Josep Clarà o Josep Llimona (sovint en jardins d'aigua i ombra, romàntics), se'ls hi sumen mitja dotzena de cossos que també les acompanyen en aquesta mandra calmosa d'un dijous a la tarda d'estiu, aclaparats pel sol a la Sala de la Cúpula. En els Museus, els cossos respiren serenor des de la diversitat i en un moviment calmat, mentre una noia (una espontània?) pren apunts al natural com si estigués en una classe de dibuix, llibreta i llapis en mà, dreta, sovint dibuixant des d'una esquena corbada de les models ocasionals.
No és la primera vegada que el Grec entra al MNAC (With bouncy castle, Gardien party). Des que Pepe Serra és el director del MNAC també han fet puntuals intervencions de diàleg amb els quadres amb Sol Picó (Llàgrimes d'àngel): Serra també ho havia provat quan era director del Museu Picasso en aquest cas amb Iago Pericot (Las Meninas, 2008). L'art trobat és aquell que apareix de sobte, sense pretendre-ho, que es revela de casualitat. La proposta d'Irene Vicente força aquestes casualitats i procura dona un batec diferent a la passivitat de l'interior dels museus, una pràctica que també es treballa des de Creació i Museus 2023.
Corpus és un pas interessant, que convida a idear anaogies entre lesaccions i les pintures. com aquells cossos atlètics que ballen una coreografia d'una pantalla amb imates abstractes que es troben, a les fosques, al costat dels misticismes i visionaris. Ramon Llull va racionalitzar la Fe. Avui, el cos sembla ser mitificat, novament,. o com la noia que s'està relaxada treballant en el que podria ser el seu apartament mentre l'observen els apoderats burgesos i les seves dones de pell fina. Potser la performer s'identifica com una neta d'aquella classe aristocràtica, llegida i protegida per la renda que, avui, es dedica a crear amb eltelèfon mobil, despreocupadament.