Dear Winnie

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Sinopsi:

Durant la lluita contra l’apartheid, el lluitador del Congrés Nacional Africà (ANC) Maurice Mthombeni va escriure una carta a la seva confident, Winnie Madikizela, més coneguda com a Winnie Mandela. Aquella carta va ser interceptada pel règim de l’apartheid i publicada als diaris de tirada nacional de Sud-àfrica per tal de sembrar la divisió dins l’ANC. Maurice Mthombeni va haver de fugir a Europa, però va continuar la lluita des de la llunyania.

El seu fill, el director i rostre visible del KVS (Koninklijke Vlaamse Schouwburg o Reial Teatre Flamenc, de Brussel·les), Junior Mthombeni, va tenir al cap, durant molt de temps, el projecte de crear un espectacle sobre Winnie Mandela. Ara, veient el clima de desunió que regna a Europa i que enfronta els uns contra els altres, ha trobat el moment just per utilitzar la figura de Winnie Mandela com a font d’inspiració en escena. I és que la representació no només fa referència a aquesta dona que, malgrat la humiliació, l’abús i l’exili, va continuar resistint contra el règim de l’apartheid amb una determinació infatigable, sinó que també posa l’accent en allò que podem aprendre avui del seu característic esperit de lluita.

Aquest cop no mirem la història a través d’una lent blanca sinó a través d’una de color. El KVS envia Mthombeni, Fikry El Azzouzi i Cesar Janssens (tots tres formen el trio Jr.cE.sA.r) a la recerca de respostes juntament amb nou actrius, cantants i intèrprets de la diàspora africana. Quan ens hem de revelar? Quan ens hem de sacrificar per una causa més gran que nosaltres? Junts, autors i intèrprets donen la volta al cànon blanc, masculí i eurocèntric, denuncien la manca de representació i critiquen les versions oficials de la història.

No, Winnie no és un personatge sense màcula. Va ser una dona negra que va haver de viure en un món de supremacistes blancs. Potser va tenir ensopegades i va cometre errors, però mai no es va rendir. I per això és un exemple per a tantes persones, tant blanques com negres. Encara avui continua atorgant a la gent el poder de lluitar contra la injustícia. Aquest espectacle, precisament, no vol ser cap lliçó d’història sinó una manera de compartir aquest poder.

Després dels aplaudits espectacles Rumble in da jungle i Malcom X, Winnie Mandela era una font d’inspiració evident per al col·lectiu escènic Jr.cE.sA.r i KVS. Ells voldrien que Dear Winnie sembrés les llavors de l’esperança entre els espectadors i espectadores. Deixeu que aquesta història inspiradora us transporti, gràcies a una representació plena de vida i de música.

Crítica: Dear Winnie

21/07/2021

Mama Winnie

per Juan Carlos Olivares

Las cosas claras: en este escenario Winnie Madikizela Mandela es un símbolo no una figura histórica sujeta a la controversia biográfica. Una madre del empoderamiento femenino y la lucha contra el apartheid. La madre no se toca. Su legado no se toca. Su mensaje de lucha y resistencia no se toca. ¿Nelson? Ese señor mayor que se casó en segundas nupcias con Winnie. (Desmond) Tutu: un mujeriego. Pasajeras menciones de dos “prohombres” que en otros lugares ocupan todo el espacio y reconocimiento.

Dear Winnie de Junior Mtjombeni -él mismo hijo del exilio sudafricano- y Fikry El Azzouzi han traído al Grec quizá una de las obras más abiertamente políticas -con permiso de Samsó de Brett Bailey- del festival. Un alegato feminista y antirracista en forma de vibrante oratorio laico, protagonizado por nueve artistas. Todas ellas mujeres de la diáspora africana y la historia colonial europea. Cantantes, actrices, dramaturgas, coreógrafas, compositoras, performers, raperas, productoras. Individualidades artísticas potentes unidas para lanzar un mensaje contundente. Tan directo como el enarbolado por las adolescentes chilenas de Paisajes para no colorear, pero reforzado por las habilidades escénicas de cada una de ellas. Grandes voces, emoción militante a flor de piel, rabia urbana, coreografías liberadoras conectadas a su herencia cultural, discurso de puño en alto.

Un espectáculo arrollador si se entra en comunión con su manifiesto. Actitud imprescindible para no entrar en elucubraciones sobre el extraño delirio luthier repartido por el escenario -aunque el retumbar del artilugio móvil de botas es un mensaje sin ambigüedades- o como la belleza de las imágenes y la calidad interpretativa amaga un discurso dramático sin muchos matices. ¿Busca el debate? No. Es su momento después de siglos de deshumanización racial. Sufrimiento redoblado si además eres mujer. Y sí, la incomodidad es justa cuando un hombre viejo, blanco y casi desnudo es exhibido y vilipendiado como lo fue Sartijee Baartman, la “venus negra”. O una bella metáfora de ropas cayendo al suelo nos recuerda las matanzas contra adolescentes en Soweto, con el dolor ahogado de sus madres deambulando entre los vivos colores de pantalones y camisas.

Todo observado desde la penumbra por el recuerdo de una Winnie Mandela encerrada en su celda. Por qué el sentido de esta función no es la restitución histórica de una líder política, es la evocación de su figura como referencia en la lucha de las nuevas generaciones y desde postulados feministas. En sintonía con libros recientes como el escrito por Sisonke Msimang. Batalla inconclusa, como incumplida la promesa del arzobispo Tutu de un país arcoíris post apartheid. “Over the rainbow” se entona una y otra vez como dolorosa ironía de un país atravesado de conflictos. Solo hay que leer estos días los titulares que ha generado la detención del expresidente sudafricano Jacob Zuma.