Segur que recordeu la història: un home amb una dona que l’estima s’escolta els mals consells d’un fals amic i acaba lliurat a una desconfiança extrema de conseqüències fatals. Shakespeare ens va parlar de la gelosia en una peça que haureu vist al teatre i al cinema, però que difícilment us han explicat amb el llenguatge del circ. Ho fa l’Alba Sarraute, que la titula amb el nom de la protagonista femenina i que s’envolta d’una troupe de grans artistes. Un cor anònim i uns acròbates us introduiran en la història amb les seves torres humanes. Aquí, Desdèmona és el Sol i Otel·lo, la Lluna. I tots dos faran servir la tècnica del mà a mà i algunes més, per explicar-vos com, malgrat que s’estimen, no s’han pogut trobar a causa de la por instigada per un Iago que maquina plans malèfics dalt d’una escala d’equilibris. Un enamorament explicat des de les acrobàcies o el conegut episodi del mocador robat a Desdèmona narrat amb trucs de màgia són algunes de les propostes de l’espectacle. Us podeu imaginar una manera més potent i encertada d’expressar la gelosia que amb un número de llançament de ganivets? Això és pur Shakespeare, sí, però, a la vegada, és circ del bo. La bàscula, la roda Cyr, les tècniques de clown... Tot ho fan servir l’Alba Sarraute i els seus còmplices en un muntatge que potser és energètic i fins i tot explosiu, però també és pura poesia i, a més, té música en viu servida per un saxofonista i un violoncel·lista que interpreten personatges de l’obra, mentre confegeixen en directe la banda sonora de la proposta.
És una nova mostra del talent multidisciplinari de l’Alba Sarraute, clown, actriu, intèrpret musical i acròbata. Es va formar a l’Aula de Teatre de Mataró, a l’obrador de la Sala Beckett, a l’Escola de Circ Rogelio Rivel i a l’Académie Fratellini de París. Ha fet teatre de carrer, ha treballat amb companyies teatrals, com Animalario (Capitalismo, hazles reír, 2013), i de circ, com Hopla Circus; ha muntat els seus propis espectacles (encara es recorda Mirando a Yukali) i ha col·laborat amb Pallassos sense Fronteres. Potser la recordeu interpretant la Míriam, la veïna del famosíssim Circus Klezmer nascut al Circ d’Hivern de l’Ateneu 9 Barris, actuant al musical Llits amb Albert Pla i Lídia Pujol, o presentant espectacles del festival Mercè Arts de Carrer de les festes de la Mercè de Barcelona. A més, ha dirigit companyies com Animal Religion, PSiRC, Marcel et ses Drôles de Femmes o l'espectacle Rojo estándar, entre d’altres.
A la Sala Tallers del TNC es pot veure, fins al 5 de març, Desdèmona, un espectacle que Alba Sarraute i la troupe de Les Ofèlies van estrenar l'any 2020 al Mercat de les Flors, dins del Festival Grec. Es tracta d’una versió circense, feminista i libèrrima de l'Otel·lo de Shakespeare, la tragèdia de la gelosia per excel·lència.
De tots els personatges femenins que al teatre de Shakespeare esdevenen víctimes d'abusos i ultratges diversos –pensem en Billy's violence (TNC, 2021), un espectacle de Jan Lauwers i la Needcompany, brutal i poètic alhora, que abordava en clau performativa la violència present en deu obres del bard anglès–, Sarraute tria Desdèmona per tractar el tema de l'uxoricidi, ni que sigui en el tram final de la proposta.
Resulta un gran encert que tot el viatge escènic estigui guiat i embolcallat per la música que interpreten en directe Noè Escolà –instrumentista de vent que alterna el clarinet, el saxo i la flauta travessera– i Jordi Claret, violoncel·lista i responsable de la direcció musical, a partir de composicions de Furmi Gómez. La mateixa Alba Sarraute exerceix de mestra de cerimònies, cantant i narradora. Sorgida com una presència sobrenatural, màgica i bigarrada –sobre el vestit vermell du una capa tota guarnida de plomes–, ens posa en antecedents de la faula en un italià xampurrejat i esbossa una cançó que esquitxa de mots grollers la passió dels personatges. Contribueixen a situar-nos a Venècia –després el lloc de l'acció serà Xipre– el vestuari dissenyat per la mateixa directora i la plàstica escènica, d'allò més artesanal, amb què l’escenògrafa Montse Pons fa sorgir muralles, metges de la pesta i tota mena de màscares.
La dramatúrgia manté algunes frases del text i les fa girar o les posa de cap per avall en els successius números circenses i coreogràfics. Diferents escenes traslladen de forma clara i sintètica l'essència argumental de la tragèdia shakespeariana. La pesta s'ha acabat, però el ressentit Iago, que és pitjor que una plaga, se servirà de la vulnerabilitat dels noucasats per dur a terme la seva venjança personal. L'interpreta un inspirat Tomeu Amer, que, amb maneres de clown, evoluciona ofuscat a l’escala d’equilibri mentre maquina calamitats; després, a la roda alemanya, atiarà la gelosia de l’enamorat –“destacaré la cara perversa de l’amor”– a fi d’abocar-lo a la perdició. Martí Soler assumeix el paper del recelós, suspicaç i iracund Otel·lo, que giravolta atrapat a la roda Cyr –“la roda del suplici”– i es revelarà després, a l’hora del crim funest, com un hàbil llançador de ganivets. De vertical en vertical, el Cassio d’Adrià Montaña acaba submergit en una confusió letal amb aparença festiva, mentre que el cant flamenc i en català de Laura Martí –intèrpret de veu portentosa i forta personalitat escènica– protagonitza un temperamental i abrandat moviment de denúncia, amb interpel·lació al públic i referències al moment actual.
Al final de tot, quan el tauler d'escacs hagi quedat ben tenyit de sang, arribarà l'humor inesperat d'una Desdèmona doble o geminada que, amb molta gràcia i contundència, farà el seu comentari metateatral tot vehiculant una crítica feminista –però pòstuma, ai las!–. Les germanes Anna i Berta Pascual, que s'han prodigat en coreografies, números d'acrobàcia i perxa xinesa, a la fi aconsegueixen fer sentir la seva veu, en el que constitueix un gir brillant. Clausurat amb un epíleg que el redimensiona i estableix vincles amb el present, l'espectacle es reafirma com un eclèctic exercici de llibertat i ludisme.