Desdemona, a play about a handkerchief està inspirada en Otel·lo de William Shakespeare.
Escrita per Paula Vogel, en clau de comèdia, les protagonistes són els tres personatges
femenins d'Otel·lo: Desdèmona, Emília i Bianca. Cap d’elles és tal com Shakespeare ens les
presentava, i és per això que Paula Vogel crea unes escenes paral·leles a l’acció principal, on
juga amb els personatges i els dota d’una personalitat que no apareixia al text original.
Vogel escriu seqüències cinematogràfiques del darrer dia de vida de Desdèmona abans de ser
assassinada pels seu marit Otel·lo. Són com les escenes eliminades que no apareixen a la
pel·lícula que tothom coneix. I en elles planteja la possibilitat que la gelosia d’Otel·lo potser no
era del tot infundada.
El muntatge parteix d’algunes de les premisses de joc de l’autora: aquest llenguatge
cinematogràfic, d’aquesta història sobre la gelosia amb un final que tothom coneix i sobretot
d’aquest joc teatral que ens permet jugar com a companyia, com a director i intèrprets, reexplorant
un clàssic teatral com Otel·lo i acostant-lo als nostres temps.
Les dones al poder, criden des de La Mandona. Trenquem les regles, expliquem altres històries. Han nascut en el boom de noves companyies i tenen ganes de picar cada pedra que faci falta per marcar el seu camí. Potser per això, els va captivar la "Desdèmona" de Paula Vogel, on els personatges femenins d'Otel·lo (que Shakespeare considerava circumstancials) són els protagonistes.
Bianca, Emília i la mateixa Desdèmona viuen oprimides en un món dominat pels homes i, cadascuna a la seva manera, lluita per trobar llibertat. Malauradament, els de La Mandona ens adverteixen: l'ombra del sistema –que tot ho controla– és molt llarga. El dia que hi vam anar, Sara Espígul brillava amb matisos amb la Dedèmona capritxosa i Gemma Martínez i Maria Ribera es repartien els moments còmics.
La Mandona tot just acaba de néixer, però li augurem molts quilòmetres.