Dybbuk

informació obra



Intèrprets:
Victor Pi, Patricia Bargalló, Pau Roca
Escenografia:
Paula Bosch
Il·luminació:
Guillem Gelabert
So:
Txume Viader
Vestuari:
Berta Riera
Producció:
Temporada Alta 2016, Sala Beckett, Cia. Sixto Paz
Companyia:
Cia. Sixto Paz
Autoria:
Tiago Rodrigues
Direcció:
Tiago Rodrigues
Estrena:
Temporada Alta 2016
Sinopsi:

El teatre de la companyia Sixto Paz, dirigida per Pau Roca, parteix d’una reflexió a partir d’un fragment de realitat quan treballa textos propis. Ficció nascuda de fets i persones reals. Així van construir l’excel·lent hISTÒRIA (estrenada enguany a Barcelona) i així ha sorgit Dybbuk.

Darrere del nom d’un esperit maligne de la tradició jueva, capaç de posseir altres criatures, hi ha la fascinant biografia de l’escriptor francès Romain Gary, que va convèncer el seu nebot d’abandonar la seva pròpia identitat per assumir la de l’escriptor Émile Ajar. En realitat Ajar mai no va existir. Només era un pseudònim del mateix Gary.

Crítica: Dybbuk

10/02/2017

Quan la realitat no té prou talent

per Pep Vila

Mira que és interessant l'obra, però alhora també descol.loca. Basada en fets reals, Romain Gary, ningunejat a l'escola, compleix el somni de la seva mare i esdevé un gran escriptor guanyador d'un Goncourt. Però abans de la davallada, decideix crear un altra novel·lista, Emile Ajar, que serà assumit pel seu nebot. El resultat, històricament, ja el sabem. Ficció i realitat són dos constants de la Companyia paz, que espera que el públic jugui amb aquests dos conceptes.

Dybbuk, títol que se li dona al que anima a un tercer a suplantar una personalitat ficticia, es mou amb el talent de 4 personatges, un espai gairebé buít només amb una gran pissarra, i juga també amb imatges, un munt de noms, una mica de dansa, i una lluita de pintures que l'espectador en primera fila haurà de mirar de guarir.se en algun moment.

El resultat de la barreja és atractiu en molts moments i promou el debat posterior, però el ritme i la posta en escena li resta algun punt. I l'espectador, com li passa al nebot que ha d'assumir la personalitat d'Emile Ajar, de vegades entra en el personatge...i de vegades també surt.