Joan Guerrero, Sandra Balsells, Emilio Morenatti, Samuel Aranda i Marta Ramoneda, fotoperiodistes parlen a través de les seves imatges. Documents gràfics dels conflictes, del nostre temps. Ferran Joanmiquel, fa servir els seus testimonis per reflexionar sobre els límits ètics de la professió. El color de la llum és el primer projecte d’un cicle de teatre documental de la Sala La Planeta (Mithistòrima Produccions) a partir de la transcripció d’entrevistes d’actualitat.
De vegades, no cal recórrer a la ficció per construir relats amb ànima, perquè saber copsar el batec d’una actualitat sovint amagada, capgirada o directament manipulada i ser capaç d’explicar-la d’una manera emotiva, sincera i amb la dosi justa de cruesa i humanitat pot esdevenir tan necessari com enriquidor. Especialment quan la imatge i la paraula es confabulen per actuar com a transmissores de saber o d’experiències només a l’abast d’uns quants però que cal fer arribar a tothom, com a eines de denúncia, com a motors de canvi social... ja que la fotografia ens mostra allò que només la càmera ha pogut captar i la paraula ens ho fa sentir allò que només el o la fotoperiodista ha pogut viure.
Aquest és l’objectiu d’El color de la llum, una obra de Ferran Joanmiquel que va endegar el cicle de teatre verbatim –una variant del teatre documental nascuda a la Gran Bretanya a finals de la dècada dels seixanta que dona veu a testimonis reals–endegat per La Planeta, i estrenada dins el marc del Temporada Alta 2017 en unes circumstàncies realment singulars ateses les sorprenents coincidències que es produïen entre el moment històric que es vivia i el contingut del muntatge. I enguany hi ha tornat; abans, però, ha passat pel Teatre Municipal de Palafrugell, com una proposta més que idònia de la Biennal Xavier Miserachs, perquè El color de la llum es construeix a partir de les entrevistes a Samuel Aranda, Sandra Balsells, Joan Guerrero, Emilio Morenatti i Marta Ramoneda, cinc fotoperiodistes de renom internacional que són reeixidament “interpretats” per Jordi Subirà, Mireia Vallès i David Martínez seguint un laboriós procés de treball que, sense voler suplantar els protagonistes, reprodueix amb tota fidelitat les seves paraules, la seva manera de parlar, d’entonar, de respirar... i que mostra la complicitat establerta entre intèrprets i fotoperiodistes, reforçada gràcies als col·loquis amb què es tanquen totes les funcions i que, en aquesta ocasió, va comptar amb la presència i les interessants aportacions de Samuel Aranda i Sandra Balsells.
El muntatge ens introdueix en un context absolutament actual centrat en la figura del fotoperiodista, una professió que sovint ha estat centre de debats i polèmiques relacionats amb la seva funció social, el risc físic o la seva ètica professional que el cinema, la literatura o el mateix teatre han tractat en vàries ocasions, però gairebé sempre des de la ficció. El creador gironí, en canvi, ho fa des de l’altra banda; donant-los la veu i mostrant-nos un doble vessant que ens permet descobrir el seu excel·lent treball professional a través d’una sèrie de projeccions no sempre fàcils d’identificar i el seu pregon component humà: la clarividència de S. Balsells, la curiositat de M. Ramoneda, la gràcia i l’optimisme d’E. Morenatti, la poètica de J. Guerrero, la visceralitat reivindicativa de S. Aranda... i la por, l’angoixa, la ràbia i la impotència que afloren davant de determinades situacions, però també la gratitud, la solidaritat, l’amistat...
El muntatge –sobri i proper– confegeix un mosaic que compagina magníficament situacions, personatges i diferents estats d’ànim que van de la incredulitat a les situacions més divertides, alhora que ens fa o ens hauria de fer reflexionar sobre el món que tenim i el que volem.