El messies

Amb El Messies tenim un perfecte exemple avant la lettre d’històries de fe, curació i resurrecció (seguiran títols com ara Parsifal Paulus). Aquest capolavoro d’il caro Sassone, contemporani de Bach i Vivaldi, ja li va valer la posteritat. Tal com ens explica Stefan Zweig, Händel va rebre un encàrrec de fer un oratori sobre la Resurrecció per ser entregat en només 24 dies. Alguns mesos més tard, el 13 d’abril del 1742, El Messies serà estrenat a Dublín. Händel morirà 17 anys més tard no sense haver escoltat per darrera vegada la seva partitura preferida.

La versió escènica, presentada aquí pel director d’escena de culte Robert Wilson, prové de la Mozartwoche de Salzburg, on es va presentar al gener del 2020, i està basada en la versió alemanya del 1789, arreglada per un altre geni: Wolfgang Amadeus Mozart. Nascut tres anys abans de la mort del mestre, el jove Mozart va fer aquest arranjament a petició d’un important mecenes francmaçó: Gottfried van Swieten, que, enamorat dels oratoris de Händel, també treballarà ell mateix més endavant els llibrets dels dos oratoris de Joseph Haydn sobre textos de John Milton: La Creació i Les Estacions

Tal com explica Robert Wilson, alguns miren El Messies de Händel des d’una perspectiva cristiana, que és també la raó per la qual quan es va presentar aquest oratori sacre a l’escenari d’un teatre va plantejar objeccions. “Per a mi, El Messies no és tant una obra religiosa, sinó més aviat una espècie de viatge espiritual.”

Fascinat per l’estructura de la composició i una arquitectura que li ofereix una gran llibertat creativa, Wilson ocupa aquesta música grandiosa, tal vegada abstracta, gairebé matemàtica, que parla d’esperança. Unes esquerdes irreparables que tenim com a societat sobre el seu protagonista (Jesús), que, evitant la comoditat, vol transformar una societat i és torturat, castigat i assassinat de manera cruel.

Un geni, igual que Palladio o Rembrandt, neix cada 200 anys. Així, Mozart adapta el llibret a l’alemany, reorquestra part de la partitura original i afegeix petites il·luminacions; com si Van Gogh hagués repintat La Gioconda. Josep Pons i un bouquet de solistes referents ens oferiran una lectura excitant, precisa i emocionant.

Crítica: El messies

25/03/2024

Un montaje hermoso, pero desigual

Quizá estemos tratando en este texto del oratorio más famoso de la historia, El Messiah de Haendel estrenado en Dublín en 1742, famoso por su coro de aleluya dedicado a la resurrección de Cristo. Además, en esta ocasión tenemos la oportunidad de oír la re orquestación (actualización para su momento histórico) que hizo Mozart de esta obra. Todo lo cual, unido a la propuesta estética de Robert Wilson, pues suena profundamente atractivo.

La verdad es que estéticamente no puede reprocharse nada. La estética escénica es hermosa, todo el dispositivo escénico está en una paleta de colores preciosos y la limpieza es absoluta. Como siempre cuando se trata de este famoso director de escena, es una experiencia estética. Con dos o tres elementos logra crear imágenes de enorme belleza. Lo malo con este montaje es que, ya cuando nos metemos en el sentido dramático o significante, la cosa no queda tan bien.

Personajes innecesarios como la niña o el viejo, que no aportaban nada, o que eran realmente cómicos, como un hombre paja y un astronauta, acciones como la soprano tirándose agua por la cabeza, nos sacaron carcajadas más relacionadas con el absurdo que con el viaje espiritual que tanto defendió Wilson. La verdad es que fueron algunos de los sorprendentes tropezones del montaje, además de que el final sin emoción ni acción se hace bastante largo. La verdad es que junto a otros montajes de este director, este es bastante menor.

Musicalmente fue un trabajo cuidadoso y arduo, con muy buenos frutos. Un elenco solvente que aportaba mucho con su trabajo vocal y actoral, un coro seguro y una orquesta muy elegante, fueron los elementos que hicieron de la velada algo memorable.