Què et pot portar a desitjar la mort d’algú que estimes?
Una filla ha de cuidar del seu pare qui, després de patir un ictus, viu un procés de deteriorament físic i mental que el converteix en un ésser totalment dependent. La manca de recursos econòmics propis i la precarietat que viuen les administracions públiques farà que la situació entri en una mena d’espiral de caiguda lliure.
Quin sentit té mantenir en vida el cos d’algú que ha perdut totes les facultats que ens fan humans?
El pes d'un cos s'inspira en la relació́ amb el meu pare malalt, les diferents etapes de la seva malaltia, la transformació́ del vincle afectiu i, especialment, el que ha suposat acceptar la seva dependència i el seu deteriorament físic i mental.
Ara que el meu pare ja no hi és, vull escenificar aquest text com una mena de celebració, compartir amb l'espectador una experiència que esdevé íntima i alhora social.
Un espectacle multidisciplinari que combina text, música en directe i projeccions, on el realisme més cru i actual dialoga amb el joc teatral, l’humor i la imaginació.
Victoria Szpunberg, autora i directora de l’espectacle.
El teatre de Victoria Szpunberg ha tornat amb força a la cartellera barcelonina. La setmana passada finalitzava la reposició de l'exitosa La màquina de parlar a la Sala Beckett, i ara es pot veure al TNC El pes d'un cos, una obra de ficció i gest metateatral amb què la dramaturga i directora exorcitza un episodi dolorós de la seva vida i vehicula una contundent crítica politicosocial.
Entre altres coses, la peça va de marxismes i desmarxaments, els d'un intel·lectual d'esquerres que ha patit un ictus i està desenvolupant una demència neurodegenerativa. El punt de vista, però, és el de l'Olga, la filla que se n'ha de fer càrrec, sotmesa a una pressió insuportable i a un autèntic viacrucis sociosanitari. I, si amb prou feines subsisteix en aquesta Barcelona venuda als turistes –viu en un immoble sense ascensor dins un barri-laberint ple de guiris, ionquis i “xinxes insaciables”–, encara menys podrà assumir el cost monetari i personal que suposa tenir un familiar dependent.
Laia Marull interpreta aquesta dona atrapada en un nus vital “impossible de deslligar”, lliurada a un panteix sense fi i incapaç de suportar “el pes d'un cos que pertany al que un dia va ser el seu pare”. L'actriu transita i transmet aquest dolor d'una manera que la fa única, connectant amb la seva nena interior per trobar el to d'agresta indefensió que per força ha de provocar una situació límit com aquesta. I, d'altra banda, assumeix amb absoluta solvència els diferents i contraposats registres que demana la posada en escena, marcada per l'humor distanciador i la inconfusible sornegueria de la Szpunberg.
Quim Àvila, amb un natural posat de sol·licitud i buidat aquí com un receptacle, sembla haver nascut per fer el paper d'àngel de la guarda –amic imaginari o inoperant deus ex machina– que acudeix a la crida desesperada de l'Olga. No ve del cel, però practica el zel, perquè és zelador sanitari –aspiració salvífica, no; ètica de la cura, sí–, i surt del no res cada cop que ella l'invoca. El treballador hospitalari farà d'espàrring dialèctic i ajudarà la protagonista a explicar la seva història, en una espontània negociació a la recerca de la forma dramàtica més adequada. En un moment donat, el peculiar emissari o mediador es tenyirà de referències a l'àngel de la Història benjaminià. Qui sap? Potser ens estava esperant arraulit a la Sala Petita del TNC d'ençà d'aquells Actes obscens en espai públic de Davide Carnevali (2017).
Un micròfon de peu i una escala suspesa en l'aire dominen una escenografia –a càrrec de Judit Colomer– caracteritzada per l’economia de recursos –tot el que hi ha serà accionat i jugat a fons– i abonada a la performance. La font principal de ludisme i comicitat procedeix del metateatre i de la intersecció entre ordres ficcionals i/o espais mentals –en les coordenades del deliri– que xoquen en escenes emocionalment bipolars. Sabina Witt duplica el personatge principal i apareix també com una diva del passat per omplir de música i ressonàncies vocals la realitat paral·lela de pare i filla. Un ubic i metamòrfic Carles Pedragosa fa tots els papers de l'auca: tan aviat assumeix una expeditiva Hermanita del Sagrado Corazón com fa de pitonissa o compon un hilarant Iggy Pop.
Quan l'àngel laic s'apagui, l'escala esdevindrà de nou impossibilitat i ofec: “Recordo el pes d'un cos, un record físic, sobretot”. En el que és el moment emocionalment més àlgid de l'espectacle, la protagonista evoca el cos d'un pare –“sense autoritat, sense intimitat, sense pudor”– que li resulta del tot aliè; també plora per una herència ideològica i ètica dilapidada. Però no està tot perdut. La proposta de Szpunberg, lluny de mercadejar amb el dolor, recorre a una ficció multicapa que li permeti exercir una crítica activa i dotar de dimensió social el conflicte. Efectua alhora una denúncia explícita, un commovedor homenatge i un dol extensible a “tots els cossos que cauen, que han caigut”.
Article publicat a Núvol el 18 de maig de 2022