Enchanté! és un espectacle teatral que s’endinsa en la música europea de principis de segle XX, l’època de la Segona Guerra Mundial, i ens transporta a la ciutat de París, a punt de ser envaïda per les tropes alemanyes. Acompanyades per un pianista i un clarinetista, les veus de Divinas ens relaten la història del petit Cafè Enchanté, punt de trobada d’artistes, bohemis, intel·lectuals i membres de la Résistance francesa.
Enchanté! és un homenatge a les cançons i artistes que van sobreviure la guerra. Algunes d’elles van ser prohibides pel nazisme, d’altres van ajudar a mantenir viva l’esperança de la gent. També hi trobem la cançó que dóna nom a l’espectacle: Enchanté, de Mario Cobo i Ben Rowdon.
La companyia fa una recreació descarnada d’uns anys terribles però de gran efervescència artística. L’espectacle destaca per la seva comicitat, amb bones dosis d’humor absurd i un punt de sàtira política.
A Enchanté! es respira l’aire dels cabarets burlesque i el glamour decadent. Un cant a la vida on hi trobem claqué, can can, tango, ballet clàssic en clau de sàtira i tributs a Josephine Baker i els seus plàtans.
Enchanté! és un encanteri. Un refugi, un cafè parisenc, un cabaret berlinès… Una bombeta que penja del sostre, un teatrí, un cafè antic, un piano.
Enchanté va néixer el 2011 i, pocs mesos després va guanyar el Premi Unnim de Teatre. Des de llavors, tres cantants/actrius (Carla Mora, Marta Mora i Irene Ruiz de la companyia Divinas), un clarinetista (Juli Aymí/Cesc Miralta) i un pianista (Federico Mazzanti/Bernat Font/Marc Torres), han voltat Europa amb aquest espectacle que, a més de tenir un argument que ens toca a tots, es presenta amb una dramatúrgia d'alta volada. No és un plantejament-nus-desenllaç sinó un "aquí estem, mireu d'on venim i com ens trobem" i la pregunta de "com serà el futur si no es fa res?". Passa, però, que el futur ja el tenim aquí.
El mèrit dramatúrgic és de Martí Torras, que és l'autor i també el director de l'espectacle. El mateix que ha escrit i dirigit el meravellós espectacle/homenatge Rhum i el divertit musical The Feliuettes. Amb les Divinas ja es coneixen des de fa temps. Aquest és el tercer muntatge que fan junts: "El mèrit és d'elles, que cada dia el fan diferent. És un muntatge viu", ens va dir el Martí a la presentació.
L'obra presenta tres cantants que havien actuat força en aquells emblemàtics cabarets de l'Alemanya de la pre-guerra. Però les coses van maldades: els nazis pugen al poder, elles són jueves i cal fugir. Van a París i aconsegueixen treballar en un petit cabaret de Pigalle. Ens expliquen aquestes històries des de dins d'un refugi, anant i venint amb flash-backs, quan els nazis de qui fugien, fan, paradoxalment, el mateix camí que elles i van a parar a París. Les tres noies s'amaguen al refugi per protegir-se. L'obra acaba l'any 1940.
Divinas i Martí Torras han volgut recuperar Enchanté cinc anys després la seva estrena per dos motius importants: perquè ara mateix hi ha refugiats que recorren el que poden des del seu país a Europa per salvar la vida. Que pateixen tota mena de dificultats per assolir el més elemental, de vegades un got d'aigua. Que la guerra continua i d'una manera molt cruel. I tots sabem que el més calent és a l'aigüera. L'altra motiu és que encara no havien fet temporada a Barcelona i... ja tocava! És el millor moment, perquè és impossible no reflexionar. O ens fa recordar en el que ens explicaven els nostres avis sobre el que va ser la Guerra Civil i la Mundial o... només hem d'escoltar les notícies!
Malgrat la duresa de l'argument, l'espectacle és fresc, divertit i... un musical! Bona part dels temes que canten -sempre molt coneguts- pertanyen a la música europea dels anys 40. Canten cançons de Joséphine Baker, Charles Trenet o Marlene Dietrich (Lili Marlene!); s'atreveixen amb música culta com El llac dels cignes o amb Galop infernal d'Orfeu als inferns, de Offenbach i canten un tema de l'Edith Piaf, perquè encara que el seu esplendor va ser posterior als anys 40, ajudava molt als refugiats. A la presentació van explicar que l'Edit ajudava a fugir homosexuals, jueus o casats amb jueus. A gent que intenta fer feliç, a gent que pateix.
Les tres actrius són excel•lents cantants i es nota que estan molt còmodes en el Cabaret. Les interpretacions són molt bones i t'acaben seduint. Com els músics, que no es mouen mai de l'escenari i van 'fent cosetes!'