Pippo i Ricardo, dos amics membres d'una organització misteriosa inspirada en una antiga lògia maçònica, es dediquen a investigar un seguit de fenòmens de caràcter paranormal. Duran a terme les seves investigacions introduint-nos en un món d'anomalies amb molt a veure amb les que descriu l'investigador nord-americà de fenòmens paranormals Charles Fort (1874-1932) en El llibre dels condemnats. Pedres que cauen del cel sense que se'n conegui la procedència, pluges de peixos, rodes de foc al cel... Quin és l'origen de tots aquests fenòmens? Fort ofereix les hipòtesis més estrafolàries en un llibre que és considerat una crítica directa al positivisme científic del seu temps. Estudiaran les anormalitats que descriu Fort els protagonistes d'aquest muntatge. I ho faran en una tenda de campanya a tocar del mar, on es trobaran amb una criatura desconcertant, The Thing, possiblement vinguda d'un altre món...
El llibre dels condemnats constitueix un punt de partida per parlar sobre fenòmens paranormals, però també sobre l'art i el seu consum, la manera com percebem la creació i sobre les modes. Tot pren la forma, en el llenguatge sempre incòmode de Rodrigo García, d'un text que el mateix artista considera gairebé "de pallassos", en què l'estupidesa no és precisament absent. El resultat és una nova posada en escena desconcertant i provocadora d'un artista que s'expressa com sempre amb la màxima llibertat. Textos projectats en pantalles, una poètica evocadora, l'absurd en estat pur, uns músics que s'estan a l'escenari durant tota la representació... Són alguns dels elements d'una posada en escena de Rodrigo García que és successora de títols tan coneguts com Notas de cocina, Conocer gente, comer mierda, Compré una pala en IKEA para cavar mi tumba, Golgotha Picnic o Agamenón.
Algunes desercions van marcar la segona i última funció al Grec del darrer espectacle de Rodrigo García. García va irrompre en l’escena teatral madrilenya fa més de trenta anys amb una força aclaparadora i un llenguatge escènic propi del que han begut creadors i companyies més joves. L’artista, d’origen argentí, es situa a l’altre extrem de l’estètica del llis, el polit i el brillant que Byung-Chul Han identifica com el discurs estètic dominant i que té en el smartphone la icona perfecta. No sé si això pot explicar en part o totalment aquestes desercions, perquè la seva obra és plena de plecs i replecs, d’arestes que fereixen; és bruta i brutal. García, fidel a sí mateix, ens ofereix una obra en la que es barregen diferents llenguatges escènics i plàstics, no amb una voluntat d’hibridació sinó com exponent de l’amplíssim univers referencial que manega i que l’allunya de tendències i modes passatgeres.
La Enciclopèdia de fenómenos... fa referència a l’obra de Charles Fort El llibre dels condemnats, un text del segle XIX on l’autor nord-americà recull un bon nombre de fenòmens paranormals de la història que escapen al paradigma científic i són negats i/o rebutjats com a dignes d’estudi per la ciència. A escena, dos dels seus actors/còmplices més preuats, Juan Loriente i Gonzalo Cunill com a Pippo i Ricardo. Els dos personatges són membres d’una societat que, seguint el model de les lògies maçòniques sud-americanes del XIX, investiga aquests fenòmens. Rodrigo Garcia posa sobre l’escenari la creixent desconfiança que genera l’academicisme científic en el món actual i que es tradueix en tota mena de teories, més o menys estrafolàries, que van guanyant adeptes. Llança tot el seu arsenal creatiu contra la deïficació de la ciència i les seves sofisticades tecnologies.
En la plasmació escènica d’aquesta situació, desplega el seu univers creatiu. Experimenta amb la projecció de vídeo en una pantalla fragmentada en tres cossos diferents que funcionen alternativament com una unitat o com a elements independents. Mentre a l’escenari Caballito Netlabel i Chico Trópico s’encarreguen dels efectes sonors i de la música en directe, els dos personatges, caracteritzats de forma lleugerament grotesca, acampen en un espai obert indeterminat. Amb el seu ús maldestre dels objectes i els seus erràtics desplaçaments, van generant un caos escènic important (habitual en els espectacles de García): una artística “acumulació” ara no tan detrítica com en altres ocasions i molt menys viscosa que en els seus espectacles amb La Carnicería. També han desaparegut els animals vius a escena (cargols, ratolins, paneroles, llamàntols!) que aquí són substituïts per formes orgàniques d’alguna manera “vives” o animades que podrien ser contemplades com éssers alienígenes. Al mateix temps, les pantalles ens mostren fragments inconnexes de l’esmentat llibre en una tipografia de difícil lectura alternant-se amb altre tipus d’imatges: algunes de contingut sexual explícit, altres dels propis protagonistes, referències al món publicitari, etc. L’espectador, davant tot aquest desplegament d’estímuls visuals i sonors pràcticament inabastable, ha de claudicar de voler copsar-ho tot. En termes de tempo teatral aquesta presentació s’allargassa deliberadament. Rodrigo García es pren el temps que li cal per construir el caòtic espai escènic a la vista dels espectadors com si es tractés d’una instal·lació al MACBA.
Després hi ha la xerrameca d’aquests quasi pallassos Pippo i Ricardo, un doll de paraules en una mena de monòlegs interns encadenats que barregen descripcions d’hiperbòliques situacions quotidianes amb aforismes del tipus: La “certesa” és un deliri crònic! Loriente i Cunill van deixant anar text amb un posat de borratxos enganxats a la barra del bar. Hi ha parrafades -bafarades alcohòliques- que poden ferir les oïdes poc avesades a l’escatologia combinada amb les Variacions Goldberg. Rudesa i grolleria conviuen amb cites bíbliques. És el llenguatge escènic d’un creador desbordant que escapa a qualsevol intent classificatori i rebenta els paràmetres estètics convencionals. Provocador i iconoclasta, posa en boca dels seus personatges càrregues contra el feminisme mainstream, fa apologia de tot tipus de drogues o relaciona Shakira amb Nietzsche i Rimbaud... juga a confondre l’espectador fent parlar a les seves criatures en tercera persona d’ells mateixos. Tot plegat conforma un espectacle delirant pel que plana l’ombra d’Antonin Artaud i Alfred Jarry hi treu el cap de tant en tant. Rodrigo García mai ha sigut fàcil ni complaent; sense abandonar el punk, ha rebaixat el to “gore”, mentre continua incomodant i sacsejant el públic. A mi, particularment, m’entusiasma la incontinència verbal que a mode de vòmit escampa per tot... em fa riure, molt (potser és una qüestió generacional). Després em veig furgant en aquest vòmit... i em fa pensar i replantejar-me algunes coses.