Esperança Dinamita

Teatre | Musical

informació obra



Companyia:
Le Croupier
Direcció:
Xavier Pujolràs Novich (dir escènica)
Dramatúrgia:
Josep Maria Miró Coromina, Art Estudi (dir artística)
Intèrprets:
Carles Cors, Faló Garcia, Xevi Quiño, Toni Huertas, David Benítez, Josep Picot, Raúl Sànchez, i les artistes convidades Aina Sánchez, Mont Plans i Merche Mar
Vestuari:
Art Estudi
Vídeo:
Albert Blanch (realització documental)
Il·luminació:
Pere Capell
So:
Albert Cortada
Producció:
Le Croupier, Temporada Alta 2014
Sinopsi:

La banda gironina Le Croupier s’instal·la en el moment més viu i animat del Paral·lel de Barcelona, quan el barri era una autèntica meca de l’espectacle. Des de finals del segle XIX fins a la Guerra Civil, les cançons de revista d’autors com Sugrañas, Clarà, Misterio o Viladomat esdevenen postals vives d’aquella Barcelona que es divertia amb els seus cuplets, foxtrots, charlestons i tangos, retrats impagables d’una societat moderna i d’una època atrevida. L’espectacle rendeix homenatge a l’explosiva vedette Esperança Dinamita, representant d’aquell món perdut, i dóna vida a un munt de velles partitures belles, passades pel sedàs de Le Croupier.

Crítica: Esperança Dinamita

19/09/2015

Més que un cabaret

per Núria Cañamares

Si us hagués agradat viure la moguda del Paral·lel de principi del segle XX, aquest és el vostre espectacle. Un cabaret que, com tota obra d’aquest gènere, regala alegria i entreteniment a través de la música i la interpretació desinhibida. Però aquest cabaret va més enllà, perquè munta tota una història al voltant d’Esperança Dinamita, una vedet anomenada així perquè era explosiva. Amb l’excusa de difondre la figura d’aquesta artista famosa a nivell internacional però oblidada injustament amb el pas del temps, es reviuen els millors moments de l’emblemàtica avinguda barcelonina, convertida a l’època en una autèntica olla a pressió de l’espectacle.

A través d’un documental que compta amb la inestimable intervenció de diversos testimonis que la van conèixer (com el veïnat de Vallfogona del Ripollès, on va néixer el 1888) o reconegudes personalitats del sector (com el director del Festival Temporada Alta, Salvador Sunyer) que n’han estudiat la trajectòria, el públic descobrirà una joia del cabaret català que va arribar a actuar ni més ni menys que a Hollywood i va despertar tensions diplomàtiques internacionals.

Un divertimento audiovisual que enriqueix la proposta i es combina amb el concert, amb peces que van des del folk fins als sorneguers cuplets. Sonen excel·lentment a càrrec de sis músics (toquen el piano, el contrabaix, la bateria, la trompeta, el trombó, el fiscorn, la guitarra...) i dos cantants, que contextualitzen les cançons i els donen forma amb encertades coreografies signades per Roberto G. Alonso. Totes expliquen històries fresques i picants com la de la noia que ha de mantenir el cap ben viu davant els homes descarats, el zapizot que escup a tort i a dret la noia que li agrada, la del pastor convidat a pasturar, la dels innocents promesos que no en saben gens de vaselina...

L’estètica –construïda amb una escenografia de llums càlids i  terra de fusta i un vestuari elegant– casa perfectament amb la producció, com també ho fa la caracterització dels personatges. Ella, l’Aina Sánchez, que s’uneix per a l’ocasió amb Le Croupier, brilla amb llum pròpia gràcies a haver trobat el punt just de coqueteria, seducció i simpatia i es compenetra de meravella amb Carles Cors, l’ànima de la banda. I encara hi ha una segona artista convidada: Mont Plans, que escalfa l’ambient abans d’arrencar el cabaret i desborda diversió en el seu paper de diva sense pèls a la llengua.

El públic s’ho passa rebé i s’entrega al xou, acabant els cuplets i ballant el “ximi ximi ximi”. Ja veieu per on va la cosa!