Henry Bolingbroke, amb l’ajuda dels Percy després d’una guerra civil, força a abdicar al rei Richard II i arriba al tron com a Henry IV. Mentrestant, el seu fill, Hal passa el temps en companyia de Falstaff i una colla de nobles arreplegats que roben, beuen i es diverteixen allotjats a la Taverna de la senyora Quickly. El rei, Henry IV desaprova el comportament del seu fill, fins que aquest torna al seu costat per lluitar en la batalla de Shrewsbury. Quan Henry IV mor, Hal és coronat rei amb el nom d'Henry V i Falstaff espera que l’ascensió al tron del seu estimat amic li atorgui un càrrec de ministre i li porti la fortuna que mai no ha tingut, però aquest el repudia.
En poques ocasions, Shakespeare va plantejar tan clarament la relació entre les obligacions de la política, sempre properes a la guerra, la mort i les ganes desenfrenades de viure. Entre obligació i plaer, honor i pragmatisme, autoritat i humanitat, el drama històric i la comèdia efusiva, la mort i la vida, l'autor crea un món únic en el teatre de tots els temps. La figura de Falstaff resulta una de les seves creacions més extraordinàries.
L’adaptació que Konrad Zschiedrich ha dut a terme, ens remet com ‘Campanades a mitja nit’, a les obres shakespearianes de ‘Ricard II’, ‘Enric IV’, ‘Enric V’ i ‘Les alegres comares de Windsor’.
Abans de tot , una recomanació imprescindible: si no heu vist mai la magistral pel·lícula d’Orson Welles “Campanades a mitjanit”, busqueu-la ràpid pels mitjans legals o fins i to il·legals que tingueu més a mà: descobrir una obra mestra com aquesta, està per damunt de la llei. I sens dubte, la pel·lícula de Welles ( que va transformar el nostre castell de Cardona en la seu de la monarquia britànica, amb la mateixa versemblança amb que el seu geni era capaç de transformar qualsevol localització en allò que volia , sovint comptant amb pressupostos de misèria) és el millor vehicle imaginable per a tal de conèixer amb tota la seva voluminosa humanitat la figura de John Falstaff. Que – cal no oblidar-ho mai- és l’únic personatge que té l’honor d’aparèixer ni més ni menys que a tres obres de Shakespeare ( la primera i la segona part d’ “Enric IV” i “Les alegres casades de Windsor”), i encara ser esmentat a una quarta ( “Enric IV”) en la qual es descriu la seva mort. És evident que el gran Willy va veure quelcom d’especial , en aquest ésser de caràcter més aviat tirant a covard i mentider, amb certa tirada a proveir-se de fons exercint si cal com a lladregot quan la bossa està buida, i sempre lliurat al bon beure ( o al mal beure; la qüestió és beure, i quan més millor) , la bona taula, i la luxúria de bordell. No: decididament, Falstaff, no és un model de virtuts. Però precisament per això, resulta un personatge modèlic : perquè Shakespeare el va dissenyar a l’alçada de les febleses humanes , i no a l’alçada d’aquells altres reis embogits per l’ambició i d’aquells altres personatges posseïts pels abismes de la passió que protagonitzen tantes de les seves obres mestres.
Falstaff és algú humanament imperfecte que alhora ,sap mostrar nobles sentiments quan es tracta d’exercir d’amic dels seus amics: una traïció en aquest sentit, pot trencar-li el cor. I és algú que no aspira a cap mena de glòria ni d’honor que pugui fer malbé la vida, l’única cosa veritablement gloriosa de la qual disposa una persona: perdre-la a canvi d’una mica d’honor és segons ell - i crec que molts i moltes de vosaltres estareu d’acord- el pitjor negoci imaginable. Fins i tot, es podria dir que Falstaff té un punt de contacte amb el mateix Sancho Panza ( no per res Don Quixot i el seu escuder , van ser una altra feblesa de Welles) quan es tracta de tocar dempeus a terra, encara que el bon camperol castellà de Cervantes, ni de lluny , resulti tan viciós.
Falstaff es deixa caure ara pel Teatre Akadèmia, en un espectacle que segueix molt de prop l’estructura narrativa de la pel·lícula de Welles, i ficat dins les carns d’un Francesc Orella que, amb el talent que el caracteritza, ha sabut com fer-se del tot seu el personatge : la seva interpretació –tan torrencial com ho requereix l’homenatjat Sir John- constitueix sens dubte el punt fort d’un muntatge que , això si , presenta alhora masses punts febles. Un muntatge esforçat que se’n en surt discretament quan la comèdia és el to dominant; el seu primer tram resulta en aquest sentit el més reeixit. Però que s’enfonsa notablement a mesura que l’acció avança. I especialment, al llarg d’una massa allargada segona part que posa en evidència la qüestionable traça i la limitada imaginació amb què s’han resolt el passatges més dramàtics del text: cal apuntar en aquest sentit l’escassa entitat que presenta la batalla amb duel final inclòs que ha de decidir el futur d’Anglaterra. I cal insistir en el fet que si aquest fragment naufraga en la proposta de Zschiedrich no és pas per culpa dels recursos dels quals disposa la producció , si no més aviat per manca d’idees escèniques potents capaces d’impregnar-lo de força dramàtica i entitat èpica . D’altra banda, resulta evident que no tots els membres del repartiment saben resoldre igual de bé el tema del desdoblament de personatges, com queda en evidència en la fallida escena de la lleva, i que el “càsting” –penso per exemple en el príncep Hal- grinyola una mica en segons quins casos. Amb tot , resta el gran Orella. I resta el gran Willy. I resta l’ambició d’un espectacle fet amb moltes ganes i no exempt dels seus bons moments de bona diversió , encara que no se n’acabi de sortir.