Deborah Hay i Laurie Anderson en una col·laboració exclusiva
«Figure a Sea és una meditació sobre el fet de veure. Veure la música, incidències i sincronies fugaces, imprevistos insòlits i, el més sorprenent, veure l’innombrable. És un espai per veure’s un mateix veient», comenta Deborah Hay sobre la peça. A Figure a Sea, els ballarins i l’escenari es converteixen en un mar de possibilitats infinites. La coreografia assoleix l’excel·lència tècnica i alhora adopta una expressió minimalista. Es tracta d’una peça de caràcter íntim que, tanmateix, no és mai igual. Hay desafia, sense afeblir-la, la intel·ligència, la bellesa, l’humor i la rapidesa dels ballarins. La naturalitat, la precisió, la visibilitat, l’ambigüitat i la uniformitat són els ingredients clau de l’obra.
Deborah Hay, nascuda el 1941 a Brooklyn, ha esdevingut una icona de la coreografia. Va començar a posar els fonaments de la seva obra als anys seixanta, al Judson Dance Theatre de Nova York, seu d’un dels moviments d’art postmodern més radicals i influents. La dansa de Hay té com a objectiu alliberar el cos de la dependència del comportament après oferint al ballarí un ventall més ampli de fonts de moviment. Durant molts anys va coreografiar solos per a artistes de renom, entre d’altres Mikhail Baryshnikov. El coreògraf William Forsythe va contribuir a promoure la seva carrera internacional després de veure l’estrena del seu quartet The Match el 2005 al festival Montpellier Danse. Ha obtingut nombroses beques i guardons, entre d’altres el Doris Duke Artist Award en la seva primera edició, l’any 2012.
Cullberg és la companyia de dansa contemporània de repertori nacional i internacional de Suècia, una companyia que abraça contínuament la cocreació per fer dansa d’avantguarda i aconseguir arribi al gran públic. Juntament amb coreògrafs d’arreu del món, explorem idees sobre possibles maneres de definir, produir i presentar la dansa. Aquesta recerca és el pilar fonamental d’una companyia que sempre està present en l’escena internacional. Durant el període 2019-2021, Cullberg treballa exclusivament amb tres artistes associats: Alma Söderberg, Deborah Hay i Jefta van Dinther. El nucli de la companyia està format per disset ballarins de primer nivell que tenen un paper central en totes les creacions. Les seves obres sorgeixen dels temps en què vivim, com a part de l’entorn sociopolític, que entre altres coses inclou qüestions d’igualtat, diversitat i sostenibilitat. Al capdavant de la companyia hi ha el director artístic Gabriel Smeets i la gerent Stina Dahlström. Cullberg forma part del Riksteatern, el Teatre Nacional de Suècia.
Per fi s’ha pogut veure, al Mercat de les Flors, la constel·lació dedicada a la coreògrafa nord-americana Deborah Hay, després que la pandèmia s’encarregués d’ajornar-ho diversos cops. Es tracta d’una creadora, ballarina i pedagoga que connecta el present de la dansa amb els moviments postmoderns del segle XX. “Figure a Sea”, obra del 2015 i ballada per la companyia sueca Cullberg, tanca aquella programació: una investigació al voltant de la mirada i la música.
Encara queda espai per...
(pots continuar llegint la crítica al mitjà: El Temps de les Arts)