Després de presentar una breu creació amb motiu del 40è aniversari de la Wuppertal Tanztheater de Pina Bausch, Fractus, Sidi Larbi Cherkaoui va voler continuar amb el contingut de la peça, inspirada en textos de Noam Chonsky sobre la propaganda política. Ara, amb Fractus V, el creador aprofundeix en les nocions de la informació i la manipulació i les múltiples preguntes que susciten aquests conceptes en la nostra societat.
Fractus V és una creació amb cinc intèrprets: el ballarí francès Dimitri Jourde, tot un virtuós, s’ha format en l’àmbit del circ. L’americà Johnny Lloyd prové del món del lindy hop i és músic. El ballarí espanyol Fabián Thomé Dutena va començar professionalment com a ballarí de flamenc amb Joaquín Cortés, i Patrick «Two Face» Williams es va formar en l’ambient del hip-hop i el breakdance. Sidi Larbi Cherkaoui ha enriquit el seu llenguatge coreogràfic a través de l’intercanvi amb diferents tradicions de dansa durant els darrers quinze anys. La música en viu va a càrrec del percussionista i cantant japonès Shogo Yoshii, el cantant i músic coreà Woojae Park i el virtuós compositor i intèrpret indi de sarod Soumik Datta.
Vuit nacionalitats i identitats diferents dialogaran per arribar a un tot intens, dramàtic i fluid.
Primera imatge: d’un cop de mà un home llença a terra un micròfon situat al bell mig de l’escenari. Amb aquest gest breu i contundent Sidi Larbi Cherkaoui expressa un rebuig cap a la manipulació de la majoria d’informació que ens arriba a la vegada que, inspirat en uns textos del filòsof polític judeoamericà Noam Chomsky, reivindica la llibertat d’expressió.
Fractus V tracta d’això i de molt més: de saber analitzar els fets des de diversos focus; de tenir en compte qui dinamitza la informació i a quin receptor va dirigida; de tenir els màxims coneixements per saber protegir-nos i gestionar la informació que ens envaeix; de tenir la ment fragmentada per ser capaços de destriar la propaganda manipulada de la real, per aquesta manera poder créixer com individus. Però, en el contingut de l’espectacle també hi són present unes constants del coreògraf com la religió, la violència, l’espiritualitat, cants i músiques populars, l’ honestedat, la diversitat de cultures, entre altres conceptes.
Cinc ballarins i quatre músics de diferents gèneres i procedències geogràfiques estableixen un diàleg per tal de trobar un espai i un estil comú, amb la finalitat de transmetre el contingut d’una obra de la qual emergeix de forma més impactant la part musical que no pas la coreogràfica.
Els ballarins Sidi Larbi Cherkaoui, Dimitri Jourde, Johnny LLoyd, Patrick Williams Seebacher i l’espanyol Fabian Thomé Duten que han estat formats en àmbits com el circ, el dindy hop i el flamenc, entre altres llenguatges, estableixen amb els músics Shogo Yoshii, Woojae Park, Kaspy N’dia i Saumik Datta una zona que acull uns moviments més o menys reeixits i una música brillant, interpretada a base de suggestius instruments populars i a través d’unes veus i cants hipnòtics.
Coreogràficament, els fragments abstractes transmeten més i millor el contingut de la narració, mentre que les imatges que detallen de forma explícita l’acció cauen en un to que perillosament es decanta cap a un humor no pretès. Per exemple, escenes on la violència hi és present a través d’interminables ràfegues de tirs i de cops de puny. Si bé, a l’altra banda de la balança hi ha frases coreogràfiques que atrapen per la seva poesia visual, imatges on els cinc homes, de forma individual o en grup, estableixen una atmosfera sensorial en la qual succeeixen coses que van més enllà del simple moviment.