Gal·la English National Ballet (Homenatge Nureyev)

informació obra



Companyia:
English National Ballet
Direcció:
Tamara Rojo
Composició musical:
Piotr Ilyich TXAIKOVSKI, Andy COWTON, Adolphe ADAM, Franz LISZT, Riccardo DRIGO, Jocelyn POOK
Coreografia:
Derek DEANE, Russell MALIPHANT, Mary SKEAPING, Liam SCARLETT, Anna-Marie HOLMES, Akram KHAN
Sinopsi:

Gal·la Homenatge NUREYEV (30 anys a Peralada).

Fa 30 anys el mític Rudolf Nureyev debutava a Peralada en una vetllada inoblidable que es va convertir en un dels antecedents fonamentals de l’actual Festival. L’any passat, l’English National Ballet va estrenar el seu particular homenatge al gran ballarí i coreògraf amb un espectacle que va conquerir al públic i a la crítica. Per al Festival, la companya britànica proposa un renovat homenatge que inclou molts dels pas de deux que van fer famós al mític ballarí rus, el Cigne negre, Giselle o Corsari, a més d’aportacions de coreògrafs com ara Russell Maliphant, Liam Scarlett o Akram Khan, dedicades al Centenari de la Primera Guerra Mundial. Una nit que serà tan emotiva com vibrant.

Crítica: Gal·la English National Ballet (Homenatge Nureyev)

03/08/2014

Un espectacle amb obres de repertori clàssic i de dansa contemporània confirma la categoria de l’English National Ballet, com

per Montse Otzet

Un espectacle amb obres de repertori clàssic i de dansa contemporània confirma la categoria de l’English National Ballet, companyia capitanejada amb pols ferm i gran encert per Tamara Rojo.

El motiu de presentar obres de registres tan diferents no és altre que commemorar la presència, ara fa 30 anys, del mític Rudolf Nureyev a Peralada, i la de commemorar el centenari de la primera guerra mundial. Commemoracions que per no tenir res en comú, semblaven difícils d’encaixar en un mateix programa . Però el resultat ha estat encertar i l’haver intercalat passos a dos i a tres de ballets de repertori amb obres contemporànies ha fet que la funció resultés amena i es gaudis,especialment, per l’excel·lent interpretació que han fet els ballarins de l’ENB dels diferents estils coreogràfics.

Per commemorar la presència de Nureyev a Peralada, llavors que el carismàtic ballarí ja no estava en la seva plenitud artística, si bé encara despertava passions entre el públic i els mitjans de comunicació, el Festival ha escollit fragments de tres ballets clàssics: El Corsari, Giselle i El llac dels cignes, tres coreografies que van ser molt representatives en la vida del ballarí tàrtar.

De El Corsari, amb coreografia de la canadenca Anna-Marie Holmes sobre l’original de Marius Petipa i Jules Perrot, s’ha presentat el pas a tres del tercer acte. La dificultat tècnica d’aquest fragment es va fer evident pels petits desajustos que van tenir en la seva interpretació Fernanda Oliviera i Junor Souza, en els rols de Medusa i Conrad, respectivament. Per la seva part, Yonah Acosta va executar, de forma impecable, el seu paper d’esclau Alí.

El pas a dos de Giselle, obra de Mary Skeaping inspirada en la versió original de Jean Coralli i Jules Perrot, va deixar patent la riquesa que engloba una de les obres més representatives del ballet romàntic. I en aquesta evidència molt té a veure Junor Souza, amb una execució més encertada que l’anterior, i una exquisida Alison McWhinney, una ballarina etèria i posseïdora d’una bellíssima línia que ens remet a imatges de la gran Olga Spessivtseva.

De El llac dels cignes es va presentar el Cigne Negre, un pas a dos que requereix virtuosisme i dramatúrgia, qualitats que van exhibir tan Arionel Vargas en el rol de Sigfrid, com Laurretta Summerscales en el paper de la malvada Odile, on la ballarina va superar els 32 fouettés de la versió original i va deixar al públic sense respiració davant el seu exultant equilibri sobre les puntes.

Les tres obres contemporànies que commemoren la primera guerra mundial i que s’agrupen com un tríptic sota el nom de Lest We Forget, duen la firma de tres joves i aclamats coreògrafs, les creacions dels quals fan que siguin un reclam tant per les companyies com pels programadors: Russell Maliphant, Liam Scarlett i Akram Khan.

De Russel Maliphant, conegut a casa nostra per obres com Choise, Afterlight-Part I i especialment, Eonnagata, presentada al Teatre Nacional de Catalunya l’any 2009 i en la qual Maliphant ballava al costat de Sylvie Guillen i Robert Lapage, a Peralada s’ha vist el pas a dos Second Breath, un diàleg entre un home i una dona (Nathan Young i Tamarin Stott) ple de dolor, envoltat d’ombres i d’unes sonoritats on veus i estrèpits de bombes accentuen el dramatisme de la peça.

Tres parelles de ballarins, entre ells una magnètica Tamara Rojo, protagonitzen No man’s land, una obra de Liam Scarlett, el llenguatge coreogràfic del qual recorda molt al de Jiri Kylian.

Els fragments musicals d’Harmonies poétiques et religieuses de Franz Liszt dóna intensitat a l’atmosfera d’absència , de comiat i de llunyania que viuen els protagonistes que expresen la seva desolació amb un moviment ric en expressions de braços i desplaçaments escènics, alhora que el gest es mostra intens i respirat mentre els cossos s’enrotllen uns amb altres.

L’aclamat Akram Khan és l’autor de Dust, una peça en la qual també participa Tamaro Rojo al costat de Fernando Bufalá, de Fabien Reimair i de vint-i-u ballarins del cos de ball. Des del seu inici, l’obra impacta per la plàstica que desprèn l’escenari: enmig de la penombra una fila d’homes i dones, que cobreixen els seus caps amb un mocador i tenen les mans tacades de pols blanca que vola per l’espai, es mostren desolats i asfixiats per una força opressora. Tots, excepte un, estan units per braços, uns braços que formen un moviment serpentejant hipnòtic i que deixa patent que un petit gest pot arribar a crear una de les millor i més impactants imatges de la nit.