Convencions teatrals, viatges en el temps, l'amor en temps de l'Apocalipsi... Una creadora amb un gran projecte entre mans comença a construir-lo des de baix. Això és un homenatge al teatre en forma d'un vodevil de ciència-ficció.
"Hola, soc la Cris Blanco. Avui és 12 de març de 2022 i escric aquest text des de casa de la mare, on vaig créixer, veient per la finestra el meu col·le, el Bravo Murillo, en el qual em vaig passar vuit anys. A la tele diuen que ahir va fer dos anys que es va declarar la pandèmia. Així que fa dos anys que vaig començar a pensar en aquesta obra de teatre (bé, no sé si és aquesta obra la que veureu...). Vaig començar a pensar en una obra molt gran, Grandissima Illusione es deia. Amb molt bons actoresqws (perdoneu l'errada, mentre escrivia aquesta frase el meu gos ha trepitjat el teclat) amb un cos de ball, un cor en directe... Era una obra de gran format, amb grans escenografies reciclades de grans produccions del Teatre Nacional de Catalunya (encara no sé si em deixaran les escenografies, perquè tot això és la idea que tinc en el passat, el vostre passat, que és el meu present, i escric això per al futur, que és quan esteu llegint aquest text).
Al meu cap hi ha l'obra amb la Marquesa del segle XVI, la Juglara, l'Astròleg Cubà, el Tècnic Maquinista, Les Extres, el Cor Grec, l'Expert Teatral, el Text...
Passava això de l'eclipsi, això dels viatges en el temps i la zona esmunyedissa...
I tot per explicar una història d'amor intertemporal i de lluita de classes!
Començava amb un preludi emocionant de l'orquestra en completa foscor (ai!, tant de bo hagi aconseguit al final diners perquè vegeu l'orquestra en directe...) i amb l'escena de la Marquesa i l'Actriu Que Fa De Criada, que de vegades li enganxa a tothom el costum de parlar en vers,
fent servir un truc pervers,
mentre fora el temps és advers,
ja no queda ni univers.
Què us estava dient? Espera, quant de temps fa que escric aquest text? Quants dies fa que estic a casa la mare? Queda alguna cosa fora? Seguiu aquí? Aquest soroll, ha estat l'olla de pressió? O heu estat vosaltres mentre llegiu aquest text?
Tant de bo que sí i que vingueu a veure Grandissima Illusione."
Nascuda a Madrid, Cris Blanco viu a Barcelona. Des del 2003 fa les seves pròpies peces escèniques i treballa com a intèrpret en dansa, teatre i cinema. Ha treballat en escena amb Cuqui i María Jerez, Amaia Urra, Juan Domínguez i Xavier Leroy, i en cinema amb Roser Aguilar i Icíar Bollaín, entre altres. Acompanya projectes artístics, imparteix classes a l'Institut del Teatre i participa en projectes educatius. Entre els seus treballs escènics hi ha cUADRADO_fLECHA_pERSONA qUE cORRE (2004), ciencia_ficción (2010), El Agitador Vórtex (2014), Bad Translation (2016) i Pelucas en la Niebla (2018). L'any 2019 va crear Lo mínimo y lo pequeño, amb Jorge Dutor i Guillem Mont de Palol. Les seves creacions s'han vist en escenaris i festivals europeus, americans i asiàtics.
Tothom té dret a somiar amb gran. Cris Blanco creu que ja té prou solidesa com per presentar a les institucion una producciñó per cvalor de 420.000 euros. I els teatres li fan "la cobra". Pel que ha hagut de reciclar-ho a poc més de 420 euros, exagerant el patetisme. Confiant que aquesta mena de presentació del projecte sigui, finalment, l'embrió de tot allò que aspira s'ha presentat al CCCB, amb col·legues, alguna rampiona d'humana, cartrons i vàries burres per donar sensació d'escenografia, d'actors extres. tt ´ñes una divertida broma que, com diu el títol, La Gran il·lusió és també un número de màgia espectacular. Evidentment no té la potència del Mago Pop, pero sí que respira una frescor similar. I els tocs màgics (trucs que es veuen pels descosits, donen igualment un aire naïf que li va molt bé al quadre romàntic i de metavers de la seva trama de patacada.
Blanco, hàbil en presentar-se com una antiheroïna (que tot li va calculadament al revès del que preveu) té una comicitat infal·lible. tot roda al voltant de la seva imaginació. i els artistes lliures no han de perquè limitar els seus somins a la migradesa de les produccions precàries. Primer ,pensar en gran; després, en tot cas, adequar-ho a les possibilitats. Aquest sembla ser el mantra de la majoria dels artistes del segle XXI. I vBlanco ho ensenya cru, amb la voluntat de trobar la complicitat d'un públic que riu del patetisme i que situa aquest espectacle professional com si fos una obra de teatre familiar de la canlla en un estiu plujós, a la casa de colònies de torn...
Cris Blanco ha volgut somiar a lo bèstia, per una vegada. Ho va fer David Espinosa amb Mi gran obra transformant tot el repartiment amb figuretes de tren. Li va soritr tant bé que va donar la volta al món (i això no és una exageració, aquesta vegada). També Marta Galan i Juan Navarro van experimentar amb tres superproduccions, estirant d'escenografies que anaven al contenidor del Lliure, el Liceu o el TNC. Tal com sona. Com el que vol fer Cris Blanco (segurament, sense ser conscient que la seva voluntat utòpica, en realitat, es va poder fer...) en la seva Grandissime illusione.
Procurtant no fer spòiler, podem dir que aquesta producció grata en una ferida inesperada quan posa en crisi els textos projectats. La moda implantada per Rodrigo García (segons cita la producció) està entrant en col·lapse i Cris Blanco hi estira l'última visió divertidament agònica. Com si fos l'últim líquid d'un escanyat d'on emergeix la màgica mandràgora.