Les obres d’un pàrquing han estat aturades a causa del descobriment d’un possible jaciment arqueològic. Han fet venir una arqueòloga de prestigi per explorar el terreny, però l’equip de persones que li havien promès per ajudar-la (i a qui fa dies que espera) finalment no han arribat. L’experta, doncs, compta només amb l’ajuda d’un dels paletes que estan treballant en les obres… i del guarda de seguretat que les vigila. Les excavacions deixaran al descobert bombes, espases, armes i altres artefactes hostils. A mesura que aprofundeixen en les capes de la història, anirem veient que la destrucció forma part inherent de la humanitat i que som una de les poques espècies del planeta que, en lloc de protegir-se, s’autoaniquila. És una realitat tan dura que no ens queda més remei que contemplar-la amb humor. Perquè l’humor és el remei.
Quantes vegades, passejant per la ciutat, ens hem trobat les obres d’un aparcament aturades perquè s’ha produït un descobriment arqueològic? Quantes vegades hi hem tret el cap —o hem vist curiosos acostant-se a la tanca— per veure què hi passa? Aquesta curiositat és la clau del projecte. La curiositat... i la complicitat en el joc, ja que el públic de seguida s’adonarà que el descobriment és exorbitant.
L’espectacle té la complicitat de la clown Marta Sitjà, responsable de la direcció, ja que la companyia buscava el to irreverent i provocatiu que ella aporta. I és que el llenguatge del clown tindrà un paper destacat en aquest muntatge en què, tot i això, també s’utilitzarà un llenguatge més propi dels Farrés Brothers, és a dir, els titelles.
Aquest és el primer espectacle de carrer dels Farrés Brothers, una companyia de teatre que treballa amb titelles, andròmines, gestos, paraules, ninots i històries poc transitades. Creada l’any 2002 per Jordi Farrés, Pep Farrés i Jordi Palet, proposa un teatre per a tots els públics, irònic, gens edulcorat i carregat de diverses capes de lectura: els agrada parlar de temes potents, des de punts de vista inusuals, de manera original i no moralitzadora.
Una producció de Farrés Brothers.
Espectacle recomanat per a espectadors i espectadores a partir de 7 anys.
Les obres de construcció d´un nou aparcament soterrani s´aturen al descobrir que poden haver restes arqueològics. S´acota l´espai, vigilat per un guarda de seguretat que conjuntament amb el cap d´obres, esperen l´expert que ha d´enviar l´autoritat competent. Els problemes comencen quan el tècnic-arqueòleg resulta ser una dona. Fet que altera als dos homes que s´han de posar a les seves ordres i que pateixen d´un masclisme a flor de pell i d´una mentalitat bastant primària i bel·licosa.
Lluita de sexes, reivindicació femenina, doma del mascle (posar-lo al seu lloc), repàs a vola ploma a diverses civilitzacions que ens han precedit i conclusions no gaire optimistes per a la raça humana. Tot en clau de clown, a ritme esbojarrat, més en la línia de la caricatura gruixuda i l´esperpent, que de la ironia. De fet es l´estil de l´actriu i pallassa Marta Sitjà, provocatiu-irreverent-punyent, que es qui dirigeix l´espectacle.
El cas es que els Farrès Brothers (Pep i Jordi) i l´actriu Alba Valldaura, provenen d´una forma de treballar diferent, més atenta als detalls als matisos, i encara estan trobant la manera de conjuntar ambdós conceptes, formes de treball escènic.
Els Farrès Brothers ens han ofert memorables espectacles i l´Alba Valldaura (magistral en concepte i interpretació, la seva Iaia, memòria històrica). Marta Sitjà té un estil molt més físic i directe, sense gaires sotileses.
A més estan treballen en clau de clown i teatre físic, tècniques a la que no estan habituats i cal anar trobant els matisos personals de cadascun-a. Es per això que l´espectacle que ja funciona, i es un bon divertiment, guanyarà més amb l´evolució de cada artista (l´Alba tota força, pot enriquir el seu personatge d´Anna Jones, en les transicions i donant-li més ànima) i els Farrès aconseguir un toc dins del primari dels seus personatges més empàtic i polir molts gags que guanyaran trobant-li el tempo i el gest adequat. Re-veure als grans còmics del cinema mut pot ajudar (Charlot, Keaton, Laurel i Hardy).
Tres estils, tres formes de fer i quatre grans artistes
Els Farrès Brothers van néixer el 2002 (de fet son tres, Pep Farrès, Jordi Farrès i Jordi Palet, dramaturg). Els seus espectacles busquen camins i histories poc transitades, i ser escenificats amb materials i tècniques diverses. El seu primer espectacle Operació A.V.I, es una peça magistral que van treballar amb titelles, protagonitzat per personatges de contes que lluiten per no desaparèixer en la única memòria fràgil dels avis d´un geriàtric. Va seguir, El rei de la casa, també amb titelles, o quan neix el germanet-a. Per entrar de ple en el camp actoral, però sempre manipulant objectes i compaginant tècniques diverses, La maleta de l’Agustí (memòria històrica), El silenci d´Hamelí (la cultura inclusiva), Orbital (el món dels sentiments), i Tripula on el públic queda absorbit dins un zepelí (viatjant per la diversitat). www.farresbrothers.com
Alba Valldaura (Barcelona, 1984), es coneguda i reconeguda pel seu extraordinari treball com a actriu i dramaturga a Iaia, memòria històrica, on es posava en la pell de la seva avia. Va ser un treball de tesina pel fi de carrera a l´Institut del Teatre, que va esdevenir un magnífic espectacle (repetidament exhibit a la Sala Fènix i en gira per altres petites sales a Catalunya). A www.recomana.cat, hi trobareu diferents comentaris-crítiques d´aquest espectacle i del treball de l Alba Valldaura.
Marta Sitjà es pallassa, actiu i musica. Es va formar a Madrid i escènicament va debutar amb la prestigiosa companyia Laviebel de Granada. També va formar part de les companyies Jiribilla, Rolabola i Vaivén, a Andalucia. El 2010, va iniciar el seu projecte personal amb Las Polis (amb Fanny Giroud) y Las XL (amb Nia Cortijo). Actualment té el seu espectacle unipersonal Ambicions i col.labora amb Teatro sobre ruedas (espacio escénico móvil). www.martasitja.com
text, feranbaile@gmail.com