Un director català i una directora de Mont-real van començar un dia a parlar d'art i política i van acabar confegint un projecte que es representa en un teatre, però que passa simultàniament a cinc ciutats. Intersections reuneix cinc artistes que han viscut, des de dins, moviments revolucionaris: la revolució verda (Teheran, 2009); la revolució tunisiana (Tunis, 2011); el moviment dels Indignats (Barcelona, 2011); la primavera de l’Arç (Mont-real, 2012) i el moviment del Gira-sol (Taipei, 2014). L’espectacle és una finestra que s'obre al món en directe per tal ens qüestionen el nostre temps i el nostre desig de revolució.
El muntatge, que parteix d’un enfocament documental, s’inspira en les experiències personals dels intèrprets i comunica en directe els espectadors, a través de grans pantalles de vídeo, amb cinc ciutadans que van viure aquells fets. Es tracta d’una exploració poètica dels seus somnis, esperances i decepcions en relació amb el seu desig de revolució. Què podem compartir amb els nostres contemporanis que viuen a centenars de quilòmetres de distància durant un esdeveniment teatral? L’escenari esdevé un espai d’interseccions, on convergeixen les vivències, els imaginaris i les emocions dels protagonistes. Una experiència escènica que ja és, en si mateixa, una revolució.
Ricard Soler Mallol és membre fundador de la companyia barcelonina Obskené. Ha creat espectacles com Alpenstock, Ciutat de vidre(Grec 2016 Festival de Barcelona) o la versió contemporània d'un clàssic de Lope de Vega, Fuenteovejuna, breve tratado sobre las ovejas domésticas. Mireille Camier, per la seva banda, és una directora de Mont-real que s'ha capbussat en la dramatúrgia alemanya contemporània i que busca redefinir la relació amb l'espectador en muntatges immersius.
Un públic majoritàriament jove ha omplert la sala Hiroshima els quatre dies que s’ha pogut veure i viure aquesta experiència interactiva. Es tracta d’una connexió múltiple via skipe amb cinc persones des de casa seva. Els cinc joves ens parlen de la seva experiència com a participants de cada una de les revoltes que en el període que va de 2009 a 2014 van sacsejar d’alguna forma el món des de diferents àrees del planeta. Rambod Vala de Teheran ens parla del moviment verd del juny de 2009, Ons Trabelsi de la Primavera Àrab que s’inicià a Tunis el 2010, David Teixidó des de Barcelona del moviment 15-M, a Montreal (Quebec) Jean-François Boisvenue explica que va ser la Primavera de l’Arç i Yu Yen-Fang a Taipei del moviment del Gira-sol al març de 2014. Tot i que les revoltes no van ser exclusivament juvenils, tenen en comú la irrupció de les xarxes socials com a suport organitzatiu d’aquestes protestes i revoltes. La trobada té la intenció de connectar aquests esdeveniments i ho fa convocant a aquestes persones -més o menys anònimes o sense un protagonisme destacat- a parlar de la seva experiència a peu de carrer. El conjunt de testimonis està pensat per a què aquests protagonistes interactuïn entre ells i amb el públic. Si bé les formes d’interacció són senzilles i bàsicament visuals, la proposta adquireix el to teatral desitjat, la connexió esdevé un moment únic i irrepetible i tot es desenvolupa en temps real. Cada protagonista ha fet arribar als directors/dramaturgs objectes emblemàtics i/o significatius dels moments viscuts. Mentre es desenvolupa la connexió, Mireille Camier va dipositant els objectes amb molta cura a l’escenari. Malgrat l’entusiasme dels participants (d’alguns més que d’altres), el mitjà és fred i costa traspassar aquesta gèlida barrera. Tot i l’esforç per trencar amb el format televisiu i cinematogràfic del reportatge amb testimonis, és difícil allunyar-se del gènere. Estem davant un espectacle de teatre documental o testimonial singular i interessant que ens apropa a unes realitats llunyanes en el temps i l’espai, però que no aconsegueix la tensió i l’emoció necessària per colpir l’espectador. D’altra banda, resulta decebedor comprovar com les revoltes en les que van participar aquests joves han quedat dissoltes en l’esdevenir històric. A estones, hom té la sensació que els protagonistes de l’espectacle han acomplert una mena de ritus de pas contemporani cap a l’edat adulta sense més transcendència que l’estrictament personal. Tan sols la ballarina Yu Yen-Fang sembla haver incorporat quelcom de l’experiència viscuda en el seu desenvolupament creatiu posterior. Amb tot, Interseccions obre una porta a unes formes teatrals que potser podran prescindir de l’escenari pròpiament dit, tot i que, ara per ara, continua sent el punt de trobada i un ferm ancoratge per aquest espectacle.