Torna l’enfrontament teatral més celebrat del festival: el gran combat de la dramatúrgia catalana. Un ring en què els boxejadors substitueixen els punys pel text. El Torneig de Dramatúrgia se celebra per novè any consecutiu i enfrontarà cordialment els textos de vuit dramaturgs d’expressió catalana. Com cada any, el públic decidirà el millor text de cada combat i el guanyador final. L’enfrontament s’ha exportat a les Illes Balears, el País Valencià, Madrid o Amèrica del Sud, i entre els premiats de les edicions catalanes anteriors hi ha Jordi Galceran —amb El crèdit, que ara triomfa a París—, Jordi Oriol o Cristina Clemente.
Vist el dilluns, 9 de desembre de 2019, a la Sala La Planeta de Girona (Temporada Alta)
Dues persones, un home i una dona, es queden aturats accidentalment a un ascensor en un bloc de vivendes. Assistim a les reaccions d'ambdós, i com es va teixint una certa relació. Però -com és habitual, i més en teatre- les coses no són el que semblen, i descobrim les raons que han portat a cadascun d'ells a aquell encontre.
Un text prou interessant, molt ben interpretat per ambdós (tot i que em sembla especialment brillant en Joan Carreras) però que té el punt feble en una sensació (al menys per a mi, i a la vista de les votacions, de gran part del públic) que es fa una mica llarga i reiterativa, i que es podria haver estalviat una part del 'metratge' de l'escena per a dir el mateix i arribar al mateix lloc.
Poca cosa a afegir al que en en seu dia vaig comentar, en veure-la a la segona semifinal, el dilluns 25 de novembre, que va guanyar. Potser només dir que em va semblar més àgil i menys repetitiva, i la sensació va ser que va durar menys que dues setmanes abans, o potser que s'havia revisat (i retallat un xic) el text.
Finalment ha estat la guanyadora del públic de tot el torneig, tal i com va fer el dia 25, imposant-se a 'La Gotera'.
Malgrat tot el que pugui comentar, estem davant de bons textos, i d'autors que dominen l'escriptura teatral. I no cal dir que d'intèrprets solvents que donen vida a textos que no han tingut massa temps per a conèixer i assajar.
En aquesta final, també plena a vessar d'un públic entusiasta i que ve a gaudir tant de les obres proposades (possiblement molts dels espectadors ja havien vist les obres en fases anteriors del Torneig), com de l'estil planer, divertit i força interactiu amb el públic de la presentadora, Cristina Clemente, i em va semblar sentir que l'experiència es traspassarà (de fet ja s'ha fet a d'altres països) a la ciutat de Barcelona. Una idea que em sembla encertadíssima, i que em recorda l'ambient de les sessions d'IMPROS al Teatreneu barceloní els caps de setmana. Al meu parer, unes iniciatives molt efectives per a portar públic als teatres, tot i que de segments ben diferents.