La dona fantasma

informació obra



Companyia:
T de Teatre
Intèrprets:
Mamen Duch, Marta Pérez, Carme Pla, Àgata Roca
Escenografia:
Alejandro Andújar
Vestuari:
Alejandro Andújar
Il·luminació:
Jaume Ventura
So:
Damien Bazin
Vídeo:
Francesc Isern
Caracterització:
Eva Fernández
Direcció Musical:
Ian Shifres
Composició musical:
Ian Shifres
Interpretació musical:
Rafel Plana, Joan Palet
Autoria:
Mariano Tenconi Blanco
Direcció:
Mariano Tenconi Blanco
Sinopsi:

La dona fantasma és una comèdia delirant i excessiva, una sàtira immoral sobre la moral, una revisió sobre la funció de la ficció, un retorn a la infància, al primer amor, al moment en què tot era possible, com en el teatre.

La dona fantasma gira al voltant de quatre mestres a finals dels anys setanta. Porten una vida intensa i melancòlica, marcada pel cura dels pares i dels fills, pels desenganys amorosos i pels desafiaments que els provoquen les seves alumnes. L’extraordinari irromp en aquesta quotidianitat esglaiadora: una dona fantasma.

L’aparició del fantasma és la porta d’entrada a un altre món: el del passat, el de la memòria. La ficció per explicar l’impossible. El teatre com a sessió d’espiritisme. El teatre com a artefacte de memòria. De fantasmes, d’espectres, de morts que parlen; de tot això està feta la història, i de tot això està fet el teatre.

Què és ser un fantasma? Només el teatre ho pot respondre.

Crítica: La dona fantasma

09/10/2023

Fantasmagories teatrals sobre l'educació sentimental

per Ramon Oliver

Nenes (a l’escola en la qual donen classe les quatre mestres d’aquest espectacle no en hi ha cap de nen; aquesta no és pas una escola mixta), si aspireu a convertiu-vos en actrius de les bones , fixeu-vos bé en el treball que realitzen les vostres ensenyants: un cop més, Àgata Roca, Carme Pla, Mamen Duch i Marta Pérez tornen a fer palès que en van sobrades de recursos interpretatius capaços de captivar l’atenció del públic , cada cop que et deixen anar un d’aquests monòlegs  que constituïen la columna vertebral dels primers espectacle de T de Teatre, que amb el temps es van anar relaxant per tal de donar-li joc a altres opcions dramatúrgiques més dialogades i obertes a altres intèrprets convidats , i que en la seva nova proposta escènica tornen a agafar el protagonisme d’altres temps. Així doncs, quan toqui el timbre que indica l’inici de les classes matinals o la  fi de l’hora del pati, correu cap a l’aula: en aquest sentit, podeu estar  segures que aquestes quatre us faran passar una força bona estona.

I donat que a les excel·lents actrius de T de Teatre els hi agrada també des de sempre obrir-li les portes de la seva companyia a nous autors  ( o si més no, a autors encara desconeguts a casa nostra) , tant les seves alumnes com els espectadors que seuen als renovats seients del Teatre Romea poden tenir també la seguretat que gràcies a aquesta proposta de la companyia, podran començar a familiaritzar-se amb el nom de Mariano Tenconi Blanco, un membre  destacat dins la generació de nous creadors argentins  que han anat agafant relleu al llarg de la darrera dècada. A  Tenconi Blanco li ha tocat la tasca de donar-li forma a la personalitat d’aquestes quatre mestres ubicades temporalment cap a les acaballes dels anys 70. I si bé el públic local identifica aquesta ubicació temporal amb aquells anys de la transició plens de ganes i esperances de canvi, els monòlegs eviten entrar massa en aquest territori, potser tenint en compte que quan l’espectacle arribi a Buenos Aires aquesta identificació amb un context històric que allà era desesperançadorament diferent, podria llastrar la seva efectivitat. Així doncs, encara que els anys 70 projectin la seva ombra damunt l’escenari i es facin ben evidents al vestuari de les quatre mestres , aquesta ombra resulta més anecdòtica que veritablement significativa, i els mals de cap emocionals i/o sentimentals  als quals s’enfronten  tenen un caràcter tirant a atemporal  i deslocalitzat. Ja per començar, perquè el mateix autor opta per introduir un pròleg i un epíleg  destinats a remarcar la metateatralitart del que anem a veure, o acabem de fer-ho.

I aquest joc metateatral massa ple d’obvietats i llocs comuns , em sembla la primera feblesa de l’espectacle. La segona, la trobo visualitzada en una escenografia aparatosa i tirant a feixuga que , a banda de limitar la visibilitat d’un grapat d’escenes segons el lloc del teatre en el qual es trobi l’espectador, no crea cap mena de vincle comunicatiu amb el context comú que comparteixen els quatre monòlegs que ocupen la major part del metratge de l’obra: aquestes parets de fusta i aquesta gran escalinata, gairebé et fan pensar més en l’arquitectura pròpia dels grans auditoris que es van començar a construir uns anys més  tard, que amb una escola característica de l’època en la qual ens vol fer sentir el muntatge. I la tercera feblesa la situo a l’epíleg que arriba després de l’epíleg; l’escena amb quelcom de concessió en la qual les quatre actrius comparteixen per complert escenari d’una vegada per tal d’arrancar-li al públic unes rialles de més, convertides alhora en quatre reivindicatius fantasmes víctimes de la Guerra Civil un xic ficats en calçador que , potser pel fet de trobar-nos en plena celebració de la Tardor Sanchis Sinisterra, et porten d’immediat a pensar en aquells altres de “¡Ay, Carmela!”.  Tenconi Blanco es mostra  molt més eficaç quan es tracta de construir aquests quatre monòlegs que per moments cauen també en alguna que altra obvietat a l’hora de buscar els pics de comicitat. Però que l’encerten força a l’hora de dibuixar unes histories en les quals l’humor conviu amb la por a l’abandonament , la convivència amb aquella altra mena de fantasmes molt familiars i estimats que es poden trobar al mateix bany de casa teva i que poden provocar efectes escatològics, la passió encara transgressora que no seria ben vista ni a una aula ni al gimnàs de l’escola, o el daltabaix mental que ha trasbalsat la teva vida, i del qual ves a saber si te’n pots sortir donant classes de teatre. En qualsevol cas,   els millors moments d aquests monòlegs  de vegades irregulars i la gens irregular i sempre impecable interpretació de les quatre protagonistes, venen a compensar en gran mesura els desnivells d’un espectacle que, per damunt de tot, serveix per comprovar un cop més que les T de Teatre, segueixen tenint ganes de recórrer nous camins.