La nena dels pardals

informació obra



Dramatúrgia:
Jordi Palet
Direcció:
Joan Maria Segura
Coreografia:
Joan Maria Segura
Intèrprets:
Txell Botey, Xavi Idàñez
Composició musical:
La Tresca i la Verdesca
Músics:
Jordi López, Toni López, Claudi Llobet
Vídeo:
Noemí Villamuza (il·lustracions), Jorge Caballero (tractament digital), Xavi Chamarro (animació)
Vestuari:
Víctor Peralta
Escenografia:
Víctor Peralta
Il·luminació:
Yuri Plana
Producció:
Teatre al detall
Sinopsi:

Quan a la Xina s’ordena exterminar tots els pardals perquè es mengen gran part de les collites, una nena decideix salvar-ne tants com pugui. El valerós gest d’aquesta nena petita serà una lliçó per als qui no van saber veure la importància de cada espècie en el cicle de la vida.
Un espectacle poètic i emocionant sobre els petits herois quotidians, el respecte a la vida i la saviesa innata dels nens. Basat en un fet històric i inspirat en un conte de Sara Pennypacker.

Teatre al detall van vuanyar el Premi de la Crítica de teatre familiar de l'edició 2014 per l'espectacle Endrapasomnis.

Premi de la Crítica 2017 a la categoria familiar

Crítica: La nena dels pardals

17/01/2018

en contra del pensament unic

per Ferran Baile

El mateix equip que ens va oferir el memorable espectacle L´Endrapasomnis (premi de la Crítica al millor espectacle familiar 2015), ha portat a l´escenari La nena dels pardals. Acurat al detall, marca de la casa, Teatre al detall amb el tercet musical La Tresca i la Verdesca en directe i sota la direcció de Joan Maria Segura i Bernadas, ens ofereixen un altre magnífic espectacle. De nou Jordi Palet repeteix en la dramatúrgia i en aquesta ocasió inspirant-se en un conte de l´escriptora estadounidenca Sarah Pennypacker inspirat en un esfereïdor fet real.

Tractat amb un to poètic i amb tocs d´humor, aquest nou espectacle incideix amb un clar missatge de respecte per la natura, per l´importància vital de no desequilibrar la cadena natural i a la vegada amb l´importància de pensar per un mateix i defugir el perill dels pensaments únics, de les demagògies manipuladores, de desconfiar dels salvapàtries i els guies mesiànics.

A l´obra, l´autodit El Gran Timoner, quina ironia, culpabilitza als pardals de les perdues en les collites i obliga al poble a eliminar-los. Sols una nena, Li-ming, es rebel.la contra el que li sembla un acte monstruós, i mira de salvar tants pardals com pot, amb l´ajut d´un amic.

Un despatx. Dos funcionaris de gris ordenen de forma rutinària els expedients. El teclejar d´una vella màquina d´escriure com unic so musical. De sobte hi ha una carpeta buida amb un sol nom sense més. L´intriga dona als funcionaris l´ocasió d´inventar-se ells l´historia del misteriós personatge, per nom Li-ming.

Al fons un mur blanc de grans calaixos, servirà de pantalla de les il.lustracions animades. A costat i costat de l´escenari els musics aniran acompanyant la historia amb sons, músiques i cançons. Actors (Xavi Idàñez i Txell Botey) i músics (Jordi i Toni Lopez i Claudi Llobet, o el que és el mateix, La Tresca i la Verdesca), amb l´ajut d´objectes i dibuixos animats (les il.lustracions de Noemí Villamara i l´animació de Xavier Calamorro/Jorge Caballero), aniràn teixint aquesta bella i a l´hora dramàtica historia per conduir-la al camp de la reflexió i de l´esperança.

Afegim el treball de Victor Peralta (escenografia i vestuari) i de Yuri Plana (il.luminació), per configurar el que sens dubte és ja un dels millors espectacles de la present temporada.  

Va ser una dramàtica i tràgica realitat

A la Xina del gran Mao Zedong (romanitzat Mao-Tse-Tung), líder de la revolució comunista i president absolut i dictador durant quasi 30 anys de la Xina Comunista, es van exterminar per ordre seva quasi bé tots els pardals. Corria l´any 1956 i el gran “pensador” va creure que amb aquesta política s´ evitaríen les pèrdues a les collites ocasionades pels ocells. El resultat va ser que trencat l´equilibri natural, els insectes van proliferar i van ser els qui van arrasar de forma brutal les collites. Es diu que de 30 a 40 mil.lions de xinesos van morir de fam i malalties motivades per la gran sequera. Tots aquests fets es van amagar, mentre a tot correr s´ importaven des de Russia mil.lions de pardals per repoblar la esquilmada natura.  

UNA PARELLA MOLT DETALLISTA

Ell llicenciat en arquitectura i ella en Història de l´Art. En Xavier Idàñez i la Txell Botey (Teatre al Detall), es van donar a conéixer teatralment a la X Mostra de Teatre de Barcelona (1996), amb l´espectacle Evidències, basat en poemes de Jordi Cienfuegos (millor espectacle per votació popular, finalista la premi millor espoectacle i premi a la millor direcció i a la millor actriu). Hi van seguir dos espectacles més El jardí de les malícies, basat en un text de Miquel Desclot i Contra el progrés, text d´Esteve Soler.

Amb el naixement del seu primer fill, en tenen dos, varen decidir treballar el món del teatre familiar. El seu primer espectacle Llepafils (2012), ja va ser tota una troballa i un exit, i va seguir L´Endrapasomnis, que els va portar a la pole position i ara amb La nena dels pardals, mantenen el llistó ben alt.

www.teatrealdetall.com

UN TERCET MOLT CREATIU

Van donar-se a conèixer per primera vegada l´abril del 1998, en Jordi i en Toni Lòpez i en Claudi Llobet, La Tresca i la Verdesca, van optar des dels inicis per espectacles de creació i participació amb música i composició pròpia. Així varen néixer, Zum, a quan va la mel?, Històries d´aigua, Maquinaigues 1909 i l´any 2012, Per un instant, concert teatralitzat conjuntament amb Xirriquiteula Teatre. El 2013 coneixen als Teatre al Detall i neix, L´Endrapasomnis. De nou amb ells creen La nena dels pardals.

Han editat 4 CDs : La Tresca i la Verdesca, 4 (Quatre) , L´Endrapasomnis i La nena dels Pardals.

www.latresca.com

UN DIRECTOR D´EXIT

Co-fundador d´Egos Teatre (2005) i director de tots els seus espectacles (Ruddigore, El crim de Lord Artur Savile, En Joan Petit, L´esquetlla de la Torrassa, La casa sota la sorra..), Joan Maria Segura i Bernadas, director-dramaturg-coreògraf-actor-pedagog, és un dels directors més prolífics en els darrers anys. Entre els seus darrers muntatges, You say tomato, El somni d´una nit d´estiu (Plaça Estació del Nord), Killer-musical, Taxi al TNC…

UN ALTRE TOT TERRENY

Sorgit de l´Institut del Teatre i també estudiant de Belles Arts a l´UB, en Jordi Palet, és un incansable tot terreny teatral, dramaturg-director-actor i co-fundador de la companyia Farrès Brothers (Operació A.V.I, El rei de la casa, Ovni, Mal de closca, La maleta de l´Agustí, Equilibristes,Un bosc de cames, Tripula, El silenci d´Hamelin i l´actual La visita de la vella dama, que es representa al Teatre Lliure). Ha fet textos a mida pels Teatre al Detall (Llepafils, L´Endrapasomnis, La nena dels pardals), i les companyies Disset, Malatesta, Pere Hosta, La Bleda i Companyia B. Recentment ha escrit L´art de triar carxofes, dedicat a la seva avia.