La paella dels dijous. Cristina Clemente

informació obra



Autoria:
Cristina Clemente
Intèrprets:
Lluïsa Castell, Núria Cuyàs, Jordi Andújar
Escenografia:
Elisenda Pérez
Vestuari:
Maria Albadalejo
So:
Damià Duran
Il·luminació:
Xavi Gardés
Ajudantia de direcció:
Muguet Franc
Sinopsi:

Dramaturga i guionista de moltes obres teatrals i sèries que heu vist els últims anys, Cristina Clemente recrea a El Maldà una situació límit viscuda en el si de la família. La Mercè dina cada dijous amb els seus dos fills, el Guifré i la Lia. I cada dijous els prepara una paella. Avui sembla un dijous qualsevol, un dijous com tants d'altres, però el fet que hagi fet la paella de marisc ja anuncia que serà un dijous especial. Ella els vol comunicar alguna cosa molt important, un fet que li ha canviat la vida. Ells sospiten que en passa una de grossa i potser treuen conclusions precipitadament.

Aquest muntatge forma part d'un projecte conjunt de col·laboració entre autors, autores, directors i directores catalans i de l'Argentina. Ha estat dissenyat entre tres sales de proximitat en el marc del projecte On el teatre batega , El Maldà (La paella del dijous), la Sala Flyhard (Silvia) i la Sala Versus Glòries (Rovira versus Rodríguez), cadascuna de les quals acollirà un muntatge diferent amb personatges compartits: aneu a veure-les totes tres i tindreu una visió de conjunt de la història que us expliquen. Les obres es veuran de moment a Barcelona, amb la intenció de fomentar les relacions artístiques bilaterals mitjançant l’intercanvi de professionals de les arts escèniques en projectes de producció i coproducció. En un futur pròxim, els muntatges produïts en aquesta iniciativa es podrien veure també en sales de Buenos Aires.

Una producció d’On el teatre batega, Sala Flyhard, El Maldà i Sala Versus Glòries.

En coproducció amb el Grec 2023 Festival de Barcelona, el Departament de Cultura de la Generalitat de Catalunya i Iberescena.

Crítica: La paella dels dijous. Cristina Clemente

21/07/2024

Una comèdia de cocció lenta

per Marc Sabater

La Mercè és una veïna del barri de Gràcia, catalana fins al moll de l’os. Té quadres de castellers penjats a la cuina, el dibuix d’un tió enganxat a la nevera i les quatre barres als agafadors de cuina amb els quals, cada dijous, prepara una paella per als seus dos fills, el Guifré i la Lia. Ja fa temps que es va separar del seu marit, és fan acèrrima de xef Jordi Cruz, s’ha jubilat i té prou temps per mantenir aquesta tradició culinària setmanal que, amb tot, té una lleugera variació. Els dijous que la paella és de marisc vol dir que hi ha una novetat important a comunicar a la descendència. I en l’àpat d’avui, que és el que nosaltres com a espectadors presenciarem, hi ha fins i tot gambes vermelles de Palamós. La cosa deu ser forta.

Estrenada fa un any al Maldà i recuperada ara a l’Espai Texas, La paella dels dijous és una creació de Silvia Clemente, únic text supervivent de la trilogia catalano-argentina de què formava part juntament amb Sílvia, de Nelson Valente (Sala Flyhard), i Rovira vs. Rodríguez, escrita conjuntament entre Valente i Clemente (Versus Gloria). A partir d’una mateixa situació —que és precisament la que la Mercè vol comunicar als seus fills— els tres textos aborden dos models de família i, per tant, dos sistemes de valors, dues maneres de mirar el món i d’encarar una situació que, malgrat que afortunadament cada cop menys, continua fugint de convencionalismes.

Per bé que els tres textos compartien situació i personatges, cadascun té entitat per funcionar independentment de forma que, ara, en solitari, La paella dels dijous és principalment una comèdia molt i molt amable que reflexiona sobre el model de família amb un mordent lleu i que no sembla pretendre anar massa més enllà de divertir el públic amb l’equivoc que proposa i les situacions, algunes ben hilarants, que provoca. Una comèdia, també, amb un mecanisme que funciona a la perfecció a base de convertir els espectadors en còmplices del secret de la Mercè sense que tampoc acabin de saber ben bé què és el que està passant.

Succeeix que, al veure el marisc i olorar les gambes vermelles, la Lia i el Guifré s’ensumen alguna cosa i arriben a conclusions una mica precipitades. I, clar, a partir d’aquí, la peripècia està servida. Unes espardenyes amb la bandera argentina, una targeta de La Meva Salut amb la contrasenya canviada, les absències de la Mercè a la coral... Tot encara els fills cap a una situació que els posarà contra les cordes i que farà, fins i tot, mobilitzar el pare absent.

Teatralment, el muntatge dirigit per Muguet Franc comença amb una artificiositat que contradiu la quotidianitat que el text vol reflectir. Per sort, l’excessiva impostura i teatralitat dels primers compassos d’aquesta paella es trenca aviat. És quan Jordi Andújar apareix en escena que la cosa agafa la tessitura adequada i el conjunt adquireix una velocitat de creuer que ja no deixarà fins al final i que permet apreciar un gran treball de Lluïsa Castell com a mestressa d’aquesta cuina per la qual Andújar i Nuria Cuyàs es passegen fent gala d’una gran comicitat.

I al final, tot acaba quadrant. Des de l’embolic materno filial fins al muntatge que ens l’ensenya. A mesura que agafa temperatura, La paella dels dijous funciona cada cop millor i fa el que vol fer: proporcionar al respectable una estona de gaudi i riures nostrats amb un calat lleuger d’ampli espectre. I sense que l’arròs es covi.