L'aplec del remei

informació obra



Dramatúrgia:
Josep Maria Miró
Producció:
Teatre Nacional de Catalunya, Escola Superior de Música de Catalunya (Esmuc)
Intèrprets:
Miquel Cobos, Antoni Comas, Marta Fiol, Oriol Genís, Maria Hinojosa, Josep-Ramon Olivé
Interpretació musical:
rquestra Simfònica de l'ESMUC, Cor de les Glòries Catalanes
Autoria:
Lars Norén
Direcció:
Magda Puyo
Sinopsi:

Un espectacle de Josep Maria Miró i Wanda Pitrowska a partir de la primera obra de teatre musical en llengua catalana. En aquesta ocasió, l’aclamada directora polonesa torna a pujar a l’escenari per reinterpretar amb la seva batuta imprevisible la primera sarsuela en llengua catalana que es conserva, desenterrada dels arxius per a l’ocasió. Una oportunitat excepcional per descobrir aquesta pedra angular del patrimoni català, amb 43 músics a l’escenari.

Crítica: L'aplec del remei

06/10/2016

Clavé estava fet un bon revolucionari! I Wanda i Albertí revolucionen la nostra imatge de Clavé amb cors, música i bon humor

per Ramon Oliver

Cal saber llegir entre línies, i recordar que qui més qui menys, tothom té un passat. Llegint entre línies – o per ser més exacte, entenent el contingut latent que s’amaga darrera un títol patent- ara sabem que quan Josep Anselm  Clavé li va posar a la primera sarsuela catalana de la història el títol de “L’aplec del Remei” ho va fer pensant no tant en la popular i molt nostrada  festa que es celebra a la localitat de Caldes de Montbui, sinó en el missatge xifrat que li enviava així a una classe obrera que tenia per aquells temps  molt prohibida la temptació de l’associacionisme : el que venia a dir-li Clavé al proletaritat era que l’aplec, la reunió i la unió entre els obrers, era malgrat les prohibicions l’única cosa que podia posar-hi remei als seus mals i la seva explotació. Però la cosa no acaba aquí: els bons entenedors, van entendre també de seguida que triant l’aplec del Remei, Clavé estava fent alhora  propaganda antimonàrquica, atesa la circumstància que la reina Isabel II ( un desastre borbònic de molta volada) i la seva santa mare la reina regent, havien precisament anat a prendre les curatives aigües de Caldes uns pocs anys abans.  I aquí és on els que ignoràvem el passat revolucionari, federalista i republicà del senyor Clavé, en emportem definitivament una bona sorpresa. Tants anys identificant a Clavé amb uns cors sobre els quals –no ens enganyem – pesa la llegenda negra segons la qual poden semblar  un xic carrinclons , i ara resulta que el bon Clavé era en realitat una mena de Lenin dels cants corals, sempre disposat a fer que aquestes lletres seves que poden sonar inofensives, actuessín en realitat com a invitacions a la revolta. Pitjor ( o millor; això ja depèn de les vostres més arrelades conviccions polítiques ) encara: resulta que això de posar-se a muntar cors per la geografia del principat, era inicialment una mena d’excusa perfecta que , partitura en mà, permetia saltar-se  la ja esmentada prohibició associacionista : les autoritats competents veien força menys perillós posar-se a cantar fent pinya, que posar-se a xerrar de temes d’aquells que acaben encenent la sang revolucionaria .

I tot això  ho he sabut ara gràcies a la sempre alliçonadora presència de Wanda Pitrowska, il·lustre batuta que des de fa tres temporades es presenta sempre per aquesta mateixa època de l’any per tal de donar per inaugurat el curs teatral del TNC dirigit per Xavier Albertí . Com sempre també, aquesta directora d’orquestra que sembla la bessona del mateix Xavier (juraria que si li poséssim perruca a Albertí, ens quedaria quelcom idèntic a la Wanda) ha vingut de la seva Polònia natal per oferir-nos una bona lliçó sobre els aspectes més oblidats de la nostra pròpia cultura musical i escènica. I ens ha posat al dia pel que fa a Clavé, tot recuperant també el que han dit sobre l’autodidacta músic i lletrista algunes ben prestigioses firmes. Juraria que enguany, a la proposta de Wanda potser li ha mancat un punt d’aquella imaginació escènica que va desplegar en la seva primera visita, aquella dedicada a convertir el TNC en un teatre de revista digne del Paral·lel. I juraria també que aquest cop, i potser per la sempre notable presència a l’escenari d’un Antoni Comas aquí un xic curt de vista ( potser les bromes acumulades en torn a la ceguesa del seu personatge van resultar una mica reiteratives, la veritat) , a la Wanda li va quedar per moments una festa santosiana, perquè la influència de Carles Santos ( una influència que sempre resulta benvinguda) es va fer del tot notòria . Especialment en el fragment més divertit de la vetllada, aquell en el qual els clients d’un balneari se’n fan un tip de prendre les saludables aigües de Caldes porró en mà, tot intentat alhora cantar la partitura de Clavé amb la boca ben plena del líquid element. Ja posats, i donat que l’obra no es representa entre nosaltres des de temps immemorials , i que bona part de la gràcia de les lletres de les cançons deriva dels fragments no cantats que les han precedit, potser hagués estat bé fer una representació integra de “L’aplec del Remei”, i no quedar-se només amb els seus fragments cantats. Però deixant de banda aquestes elucubracions ,el cert és que Wanda va estar un cop més a l’altura de les circumstàncies. I ens va demostrar un cop més que aquella cultura autòctona que tenim una mica rovellada , pot donar peu a divertiments pedagògicament molt eixerits.