Le songe. Ballets de Monte-Carlo

informació obra



Companyia:
Ballets de Monte-Carlo
Composició musical:
Felix Mendelssohn, Daniel Teruggi , Bertrand Maillot
Escenografia:
Ernest-Pignon Ernest
Vestuari:
Philippe Guillotel
Il·luminació:
Dominique Drillot
Autoria:
Paco Hernández Falcón
Intèrprets:
Paco Hernández Falcón
Sinopsi:

Le songe és un ballet inspirat en El somni d’una nit d’estiu, la cèlebre comèdia de Shakespeare sobre el desig, en el context d’un marc natural i alhora màgic. Això és el que plasma en la seva coreografia Jean- Christophe Maillot, creada el 2005 sobre la música incidental de Felix Mendelssohn i amb partitures electròniques de Daniel Teruggi i Bertrand Maillot. Teatre, música i dansa per orquestrar un desordre fascinant. Sensibles, bromistes, enginyosos, brillants, truculents o seriosos, tres generacions de ballarins representen un microcosmos humà que s’entrellaça amb humor i gràcia a la xarxa de les seves pulsions. Les Ballets de Monte-Carlo, hereus de la tradició creada per Serge Diaghilev, presenten amb aquest muntatge el seu arrelament a la tradició i, al mateix temps, el seu compromís amb l’avantguarda.

Crítica: Le songe. Ballets de Monte-Carlo

17/05/2018

Un somni poc solvent

per Montse Otzet

La comèdia de Shakespeare, El somni d’una nit d’estiu ha inspirat molts coreògrafs d’èpoques i llenguatges diferents, com, per exemple Marius Petipa,  Mikhail Fokine,  George Balanchine, Frederick Ashton,  John Neumeier o Robert Cohan, per citar-ne uns quants.  

Malgrat que ens trobem davant d’un contingut enrevessat i difícil d’explicar a través del moviment, el director dels Ballets de Monte-Carlo s’ha deixat seduir per aquesta obra l’estrena de la qual tingué lloc l’any 2005, coincidint amb els 20 anys de la creació de la companyia.

No és la primera vegada que Maillot s’enfronta a obres de l’autor anglès doncs en el seu repertori trobem noms com, per exemple, La Fierecilla domada i Romeo i Julieta, si bé cap d’una complexitat narrativa com la que ens ocupa.

Un món terrenal i irreal conviuen en una obra que ens situa a Atenes a la boda de Teseo i Hipòlita , en un lloc on l’amor, la fantasia, la màgia i l’humor  s’entrellacen per explicar els embolics de dues parelles d’enamorats, a la vegada que ens mostra la comicitat d’un grup d’artesans i ens endinsa  en un món de fades, follets i elfs on també els embolics i la fantasia tenen el seu espai.

Maillot utilitza l’obra original per parlar-nos de l’amor en tres formes: la dels atenencs, la dels artesans i el de les fades, follets i elfs, i per diferenciar-les el coreògraf els dona a cadascuna d’elles una estètica diferent  quant al vestuari i a la gestualitat, així com a la música que acompanya  a cada grup,  cosa que ajuda a una millor comprensió  de l’embolicat relat.

Mentre que els atenencs s’expressen en un llenguatge més clàssic acompanyats per la música que Mendelssohn va compondre inspirat també en l’obra de Shakespeare, el grup d’artesans els identifica un llenguatge més teatral extremadament pinzellat per gestos còmics i disbauxats i acompanyats per una música de Bertrand Maillot, alhora que els personatges del món irreal i màgic generen uns moviments que inciten  al desig i a l’amor carnal mentre s’escolta una música electrònica de Daniel Teruggi.

Si bé Maillot ha fet l’encert de diferenciar els tres grups protagonistes possibilitant que davant tantes anades i vingudes l’espectador pugui deixar-se anar mirant les escenes que transcorren sense preocupar-se de la narració, l’obra manca d’una unitat que l’embolcalli i li doni un estil global, així com d’un contingut coreogràfic que avui no es percebi  ja caducat.  

Deixant de banda alguns solos i passos a dos, la part coreogràfica que correspon al de les fades i follets és la més reeixida com també ho és la geomètrica escenografia d’Ernest Pignon-Ernest,  l’excel·lent il·luminació de Dominique Drillot i alguns models del vestuari dissenyat per Philippe Guillotel, com per exemple el de les fades.

Sens dubte el valor més gran d’aquesta producció, a moments plana i allargassada en el temps, recau en el nivell dels més de trenta ballarins que hi participen, uns intèrprets d’alt nivell amb una escala d’edats que va dels 18 als 40 anys.

Del grup dels atenencs destaquen els noms d’Alessandra Tognoloni, Matej Urban, George Oliveira i Victoria Ananyan en els rols protagonistes d’Hérmia, Lisandre, Demetri i Helena, respectivament. Quant al món de les fades i fullets, mentre Jaeyong An és un potent Oberó i Daniele Delvecchio un entremeliat Puck, Mimoza Koike destaca per damunt de tothom per la seva magnètica interpretació de Titània, la reina de les fades.