Lucia di Lammermoor

informació obra



Direcció:
Damiano Michieletto
Escenografia:
Paolo Fantin
Vestuari:
Carla Teti
Il·luminació:
Martin Gebhardt
Producció:
Opernhaus Zürich
Interpretació musical:
Orquestra Simfònica Gran Teatre del Liceu, Cor Gran Teatre del Liceu
Intèrprets:
Elena Mosuc / María José Moreno, Juan Diego Flórez / Ismael Jordi, Marco Caria / Giorgio Caoduro, Simón Orfila / Marko Mimica, Albert Casals, Jorge Rodríguez Norton, Sandra Ferrández, Isak Férriz, Marina Fita
Sinopsi:

Clans enfrontats. Passió i bogeria

Escòcia. Entre dos clans enemics, neix l’amor. Lucia i Edgardo es juren en secret un vot de matrimoni. El germà de Lucia, per allunyar-la del rival, li fa creure que Edgardo l’ha oblidat i la fa casar amb un altre. Ella embogeix, mata el seu marit i finalment també mor. Edgardo al conèixer la notícia es suïcida per retrobar-se amb la seva estimada.

Debut mundial de Juan Diego Flórez en el rol de Edgardo, a la segona òpera més representada de Donizetti.

L’escenografia basada en una torre inclinada de vidre, és un paisatge de destrucció i desolació, recordant que el país està en guerra, esquinçat per les ambicions dels clans rivals.

Òpera en tres actes. Llibret de Salvatore Cammarano, basat en la novel·la The Bride of Lammermoor de Walter Scott Estrena el 26/09/1835 al Teatro San Carlo de Nàpols. Estrena a Barcelona el 22/09/1838, al Teatre de la Santa Creu. Estrena al Liceu el 15/09/1859. Darrera representació 04/12/2006. Total representacions al Liceu: 277

Crítica: Lucia di Lammermoor

07/12/2015

Aclamat debut con Edgardo de Flórez

per César López Rosell

Res que no estigués previst. La presència al Liceu d’un divo com Juan Diego Flórez per debutar en el rol d’Edgardo de Lucia de Lammermoor va condicionar el resultat de la vetllada. En aquesta òpera de Donizetti, dominada pel paper de la soprano protagonista, els focus es van centrar en el tenor peruà des de la seva primera aparició, cosa que va influir en el des-envolupament de la funció. Al final, el cantant es va emportar les principals aclamacions, i Elena Mosuc va rebre la seva merescuda ració de bravos i aplaudiments després de la seva extenuant actuació com a Lucia.

 L’expectació va fer que l’estrena d’aquesta versió d’un dels títols més emblemàtics del bel canto romàntic pràcticament omplís el coliseu. El públic no es va acovardir, malgrat que el cost de les entrades fos el més alt de la temporada i potser de la història del teatre (325 euros, preu màxim en les funcions de Flórez). L’assistència de crítics forans, incloent-hi el de The New York Times , demostra fins a quin punt el ganxo d’un artista pot arrossegar els mitjans internacionals.  

¿N’hi havia per tant? Segons com es miri. Flórez va estar a l’altura del que s’esperava. La bellesa del seu cant va resplendir durant la funció, però va tenir el relleu més gran en la intensitat de l’últim acte. Sempre controlat, no es va deixar anar fins que va arribar el moment defugint conteses de volum amb els seus col·legues.

 Per a algú que habita amb naturalitat al sobreàtic vocal el més important era donar la talla en un paper tan dramàtic i administrar bé els recursos. Ho va fer. I ho va fer molt bé, encara que escènicament es mostrés una mica estàtic i això perjudiqués aquell punt d’emoció que exigeix una tessitura tan tràgica. Els seus viatges al centre van trobar sempre la resposta del seu impecable llibre d’estil. Encara que ja donés mostres de mestria en el duo Sulla tomba che rinserra amb Mosuc o en el de la torre amb Enrico, el Liceu es va rendir quan va interpretar Tombe degli avi miei .

 Mosuc va exhibir entrega i el seu preciós timbre com a Lucia. Molt ficada en el desesperat paper de dona reclosa a la torre del seu castell i utilitzada com a instrument del poder i la lluita entre dues faccions rivals, va complir amb les exigències del personatge. No va sobrepassar mai els límits de les notes, i va assegurar així la correcció, i tot i que li va faltar un punt de dramatisme, va arribar sense problemes al moment del suïcidi, la seva única decisió lliure. Va ser aclamada després de l’esperada escena de la bogeria, amb l’estremidora i endimoniada ària Il dolce suono, en líric diàleg amb la flauta.

 Simón Orfila (Raimondo) va ser l’altre gran triomfador de la nit. Va desplegar amb domini la seva potència vocal al servei del personatge del capellà, que va desenvolupar amb enorme categoria dramàtica. Notable en el rol de malvat de la trama Marco Caria (Enrico), al qual va dotar del seu poder canor. Albert Casals (Arturo, l’assassinat marit de Lucia la nit de noces) va mostrar la força dels seus aguts.

 El cor va tornar a exhibir un gran nivell, malgrat d’assolir la dificultat de moure’s al costat de la inclinada torre de vidre que va presidir la minimalista escenografía, però l’orquestra, dirigida per Marco Armiliato, no va estar a l’altura de les seves últimes actuacions sobrepassant en alguns moments la veu dels cantants..