Lucia di Lammermoor

informació obra



Direcció:
Damiano Michieletto
Escenografia:
Paolo Fantin
Vestuari:
Carla Teti
Il·luminació:
Martin Gebhardt
Producció:
Opernhaus Zürich
Interpretació musical:
Orquestra Simfònica Gran Teatre del Liceu, Cor Gran Teatre del Liceu
Intèrprets:
Elena Mosuc / María José Moreno, Juan Diego Flórez / Ismael Jordi, Marco Caria / Giorgio Caoduro, Simón Orfila / Marko Mimica, Albert Casals, Jorge Rodríguez Norton, Sandra Ferrández, Isak Férriz, Marina Fita
Sinopsi:

Clans enfrontats. Passió i bogeria

Escòcia. Entre dos clans enemics, neix l’amor. Lucia i Edgardo es juren en secret un vot de matrimoni. El germà de Lucia, per allunyar-la del rival, li fa creure que Edgardo l’ha oblidat i la fa casar amb un altre. Ella embogeix, mata el seu marit i finalment també mor. Edgardo al conèixer la notícia es suïcida per retrobar-se amb la seva estimada.

Debut mundial de Juan Diego Flórez en el rol de Edgardo, a la segona òpera més representada de Donizetti.

L’escenografia basada en una torre inclinada de vidre, és un paisatge de destrucció i desolació, recordant que el país està en guerra, esquinçat per les ambicions dels clans rivals.

Òpera en tres actes. Llibret de Salvatore Cammarano, basat en la novel·la The Bride of Lammermoor de Walter Scott Estrena el 26/09/1835 al Teatro San Carlo de Nàpols. Estrena a Barcelona el 22/09/1838, al Teatre de la Santa Creu. Estrena al Liceu el 15/09/1859. Darrera representació 04/12/2006. Total representacions al Liceu: 277

Crítica: Lucia di Lammermoor

16/12/2015

Una òpera magnìfica de Donizetti, impresindible malgrat un muntatge irregular però presidit per una figura estel·lar.

per Ramon Oliver

Fa uns pocs mesos (concretament, el passat més de maig)  em va tocar defensar una producció de “Così fan tutte” dirigida per Damiano Micheletto que, quan va passar pel Liceu, va dividir força les opinions generals. Però que sabia molt bé com donar-li un context nou a l’obra de Mozart – en aquest cas, situant-la a un modern i luxós hotel que es revelava com un excel·lent espai per a propiciar els embolics sentimentals i eròtics dels protagonistes- sense deixar de ser-li fidel al fantàstic llibret de Da Ponte, que presentava la comèdia amb  un ritme molt ben ajustat , i que mostrava una absoluta complicitat amb un repartiment ben disposat a mostrar les seves aptituds actorals.

Era aquell Micheletto el mateix Micheletto que ara dirigeix aquesta fantàstica obra mestra de Donizetti que és la “Lucia di Lammermoor”? Evidentment, sí que ho era. Però en cert sentit, no ho semblava. Micheletto s’ha fet ja un nom per l’audàcia de vegades un xic provocadora ( recentment, el seu “Guillem Tell” amb violació col·lectiva inclosa, va aixecar ampolles al Covent Garden) de les seves propostes. Però a l’hora d’apropar-se a la bogeria amorosa de Lucia, sembla haver perdut una mica la brúixola, optant per un muntatge en el que domina l’estatisme quan es tracta de les escenes corals, i la no direcció escènica quan es tracta d’afrontar el treball dels protagonistes. I és ben sabut que Juan Diego Flórez, per moltes passions que desperti la seva veu ( una bonica tot i que no sempre massa potent veu que, en aquest cas, s’estrenava en el personatge d’Edgardo despertant l’expectació general, i amb resultats molt satisfactoris però tampoc dignes d’entusiasme) , necessita sempre una bona mà què li doni una empenta, quan es tracta d’abordar els personatges també amb la perspectiva amb què ho faria un actor. Per la seva banda, diria que la soprano Elena Mosuc – una Lucia notable, tot i que tampoc excepcional – va tirar mà de recursos interpretatius imagino que no massa diferents als que ve utilitzant fa anys a l’hora d’abordar un personatge que ha encarnat un bon grapat de cops.

En tot cas, la novetat pel que fa al paper de Lucia, cal buscar-la en l’espectacular suïcidi que protagonitza llançant-se al buit ( bé: no ella, sinó la seva ensinistrada doble) des de la gran torre inclinada que constitueix pràcticament l’únic element escenogràfic de la proposta de Micheletto. Un element certament vistós, però un xic inexplicable , encara que el director sí s’expliqui a l’hora de donar-li una interpretació a aquesta torre transparent i ruïnosa que, malgrat la seva inclinació , a mi em va recordar més les restes del World Trade Center després de l’11/9 que aquella altra torre de Pisa que desafia les lleis de la gravetat. El cas és que Micheletto veu en la torre una mena de símbol, una metàfora de l’opressió de la dona sotmesa a les decisions dels homes de la casa ;en aquest cas, les d’un germà que li té preparada a Lucia un matrimoni de conveniència capaç per una banda d’allunyar-la del seu veritable amor –que no és altre que el pitjor enemic de la família Lammermoor- i per l’altre, d’assegurar el futur econòmic i polític del clan. Però l’efectivitat de la torre a l’hora de plasmar visualment el concepte del director , sembla més aviat dubtosa.

Per contra,  Micheletto presenta una estimulant idea que s’acaba convertint en l’element més atractiu de la seva proposta escènica. El director li dona cos i presència constant al fantasma d’una avant passada víctima també al seu moment tant de l’odi entre els clans rivals, com de la voluntat del homes que van marcar el seu tràgic destí. Aquest personatge que a l’original sembla no ser altra cosa que una ombra al·lucinada producte de la fragilitat mental de Lucia, es converteix aquí en subjecte actiu que sembla guiar en tot moment les passes tant de Lucia com del seu enamorat. I que fins i tot, sembla voler venjar-se del mal que li van causar les dues famílies conduint els seus descendents cap a la desesperació i el suïcidi. Cert: potser la intervenció del fantasma li resta força a la interpretació més compromesa que el director li vol donar a l’espectacle. Però per contra, li afegeix potència a un muntatge que en va una mica necessitat d’aquest ingredient. Tot i que la força de la partitura de Donizetti ( una altra cosa és la força excessiva de l’orquestra, que en alguns moments es va imposar a algunes de les veus del repartiment), la possibilitat de gaudir d’un dels tenors estrella del moment, i la superba escena de la bogeria de Lucia ( un cim líric veritablement memorable) siguin raons més que suficients per no perdre’s aquesta de vegades irregular però indubtablement atractiva  proposta.