Macadamia Nut Brittle

Teatre | Dansa

informació obra



Intèrprets:
Piersten Leirom, Giuseppe Sartori
Assesoria de moviment:
Marco Angelilli
Ajudantia de direcció:
Liliana Laera
Autoria:
Ricci/Forte, Mercè Rodoreda
Direcció:
Sergi Belbel
Sinopsi:

A l’era de les passions precuinades, dels sentiments redoblats de grisalla, ens hem sadollat famèlicament a la taula de Dennis Cooper amb la poesia aspra que omple el seu univers literari. Hem intentat explicar, amb un impudor mozartià, un conte cruel sobre l’adolescència. I gairebé automàticament ha sorgit esbotzar les portes de l’anomenada normalitat sexual tocant el bombo del món foreveryoung i escampant sal per les ferides d’una realitat brutalment viva. L’espera nocturna de quatre devoradors de gelats de Häagen-Dazs (el de macadamia nut brittle del títol) es materialitza en un tamagotxi oníric on es passa comptes a un procés identitari que allibera i alhora ens distancia del planeta que ens llisca sota els peus. En aquesta fluctuació emotiva, sense cinturó de seguretat, baixem en picat cap a un llibertinatge imprevisible. El ball ha començat; les laceracions marquen les figures i transformen el somni romàntic de la família feliç de Mulino Bianco en un malson viscut desperts. Som nosaltres, víctimes, botxins, els protagonistes d’aquesta snuff movie que ens ofereix la vida, buscant desesperadament l’amor en un món impossible: perquè al capdavall la naturalesa, com els homes, també és puta i infidel. Sempre.

Crítica: Macadamia Nut Brittle

03/02/2017

Llepar la cullereta fins al fons del pot del gelat

per Andreu Sotorra

Si l'espectador s'ha assegut mai en un dels locals de Häagen-Dazs sabrà que el «Macadamia nut brittle» —se suposa que fet de nous de macadàmia i altres ingredients de fruits secs esmicolats— és una de les especialitats dels gelats de la casa. Pot ser, doncs, que se li faci la boca aigua només de pensar-hi. Però aviat el somni i la dolçor del gelat se li anirà desfent perquè els de la companyia Ricci/Forte, considerats els creadors teatrals més subversius del moment a Itàlia, li posaran les coses prou cruels perquè no es pensi que, a la vida, tot passa per llepar la cullereta de plàstic i prou.

Ricci/Forte es presenta al Lliure de Montjuïc amb un parell d'espectacles, aquest i «Still Life», que sembla que s'hagin d'inscriure "només" en el registre de teatre físic. I sí que, en aquest primer lliurament, el teatre físic hi té una part important del joc, però també el text forma part de la creació fins al punt que, sense el text, la performance es quedaria en un exercici teatral punyent i descarat que es mou entre la ingenuïtat, la mirada adolescent i la nostàlgia de la felicitat perduda o del món promès que s'ha escolat i fos entre els dits, com el gelat.

Dic això perquè en realitat he trobat més interessant el text de «Macadamia nut Brittle» que la performance que l'embolcalla. Un text dur, actual, viu, ple de referències contemporànies, amb picades d'humor, amb mirades al boom de les sèries televisives més conegudes —les que es visualitzen ara en canals de pagament o digitals, esclar— i un treball d'adaptació a la ciutat on el representen, Barcelona en aquest cas, amb relacions a espais fàl·lics com la Torre Agbar —els creadors o escriptors del segle passat s'havien de conformar amb el dit de Colom!— i alguna ironia sobre catalans i espanyols, a més d'uns cartells escrits en català i en format SMS.

Potser és per això que m'ha fet la impressió que, al costat de la valentia i la frescor del text de «Macadamia nut brittle», la performance —90 minuts— té un aire de "superat" pel pas del temps, potser només acceptable si tenim en compte que cada nova generació d'espectadors ha de tenir la sensació que li ofereixen un espectacle "brittle, brittle", tan trencadís, que, com vaig poder comprovar en la funció d'estrena, mentre a l'escenari s'intenta reflectir una tragèdia generacional, a la platea, els més joves, mentre un dels personatges ruixa de sang de mentida amb una màquina de sulfatar i matar herba els altres personatges, ells es trenquen —i potser es pixen i tot— de riure. Contradiccions de la filosofia i la bondat de la creació teatral. (...)