Maremar

Teatre | Dansa | Musical

informació obra



Direcció Musical:
Andreu Gallén
Composició musical:
Lluís Llach, Andreu Gallén
Coreografia:
Ariadna Peya
Ajudantia de direcció:
Jofre Borràs
Dramatúrgia:
Jofre Borràs, Joan Lluís Bozzo, Andreu Gallén, Ariadna Peya, Miquel Periel, Anna Rosa Cisquella
Escenografia:
Alejandro Andújar
Vestuari:
Alejandro Andújar
Vídeo:
Joan Rodón, Emilio Valenzuela
Il·luminació:
David Bofarull
Producció:
Anna Rosa Cisquella, Natàlia Obiols
Intèrprets:
Cisco Cruz, Mercè Martínez, Marc Pujol, Aina Sánchez, Marc Soler, Elena Tarrats, Marc Vilajuana
Sinopsi:

Basada en Pèricles, el príncep de Tir, de William Shakespeare.

Maremar és la història de Pèricles, un jove príncep que, fugint d'un cruel dictador, recórre la Mediterrània. Durant les seves aventures, s'enamorarà de la filla del rei de Pentàpolis, Thaïsa, amb qui tindran una filla. Però durant el seu retorn a Tir, una tempesta fa naufragar la seva embarcació, i la família quedarà separada.

Maremar és la història d'un pare, una mare i una filla que lluiten per a retrobar-se, una de tantes històries en que la crueltat de la guerra fa separar famílies. Una metàfora sobre la vida, explicada amb un viatge a través del mar. Amb música i lletres inspirades en les cançons de Lluís Llach.

Andreu Gallén finalista a música original/ adaptada als Premis de la Crítica 2018

Crítica: Maremar

27/09/2018

Cop de timó cap a un nou Dagoll Dagom

per Jordi Bordes

Cada producció és un fill; cada estrena és un part. Tots els fills ensenyen i ajuden a superar nous reptes. Aquest de Maremar, suposa un notable risc i que donarà molta vida a aquesta companyia, que destapa (si es pot dia així) una tercera generació d'actors. Des d'una Elena Tarrats o un Roger Casamajor que s'aventuren al musical a una Mercè Martínez, pletòrica, que viatja de la poètica i sensibilitat de la narradora a la divertida dona del bordell (La tetera de La Bella y la bestia fent de malvada de Los miserables? Sí, així mateix!). El salt mortal de Dagoll Dagom és molt valent. S'allunya dels musicals espectaculars marca de la casa (Mar i Cel, Scaramouche...) Perquè trasllada l'odissea de Pèricles al dels refugiats d'avui. Certament, comparteixen penes i el mateix mar. Però l'un amb la sort dels i la venjança dels déus; i els altres, amb la insensibilitat dels humans. I aquesta pedra a la sabata fa de difícil caminar. 

Anem a pams. Del muntatge destaca una descriptiva coreografia on absolutament tot l'equip remen a l'hora. Ariadna Peya (AücEl despertar de la primavera) ha aconseguit dissenyar una màquina que flueix, suant, recuperant l'alè i construint unes postals que evoquen a les imatges dels refugiats provant de superar màfies, impediments burocràtics i el propi mar per trobar un lloc on viure. Avui el viatge és de Sud a Nord però, qui no recorda altres fugides a conseqüència de la guerra i la dificultat de sobreviure-hi. L'empatia té poca memòria. També la música d'Andreu Gallén es fon deliciosament. Tot i la duresa dels quadres. Són onades que repiquen contra els casc dels vaixells, són marees que abandonen restes de naufragis (vives o mortes) a la platja. Una adaptació de les peces de Lluís Llach molt valentes, delicades, que es desmembren per veus i que, només acompanyada per la percussió per un violoncel i un acordió, troben una gran profunditat (Llach només s'havia representat a a escena amb Lluís Danés  amb un Tranuites Circus, per exemple). I, cada cop que el moment dramàtic és majúscul, la veu sola, cristal·lina, amb un vers que arrela a l'ànima i recupera memòria cantada dels espectadors (o en crea de nova, si el públic és novell).

La dramatùrgia és el que caldria trobar-hi més ajustos. Perquè, a la preciosa idea d'explicar un conte per superar la desesperació dins d'un camp de refugiats (com feia a Kalimat o salvant molt les distàncies el Brundibár dels camps jueus) queda empastifada amb una posada en escena massa pessebrista. Seria millor mantenir la doble identitat dels personatges (són refugiats que decideixen explicar una història èpica). Tampoc ajuda l'obra de Shakespeare perquè és una èpica on tot és massa maniqueu; no hi ha contrast (ni es poden justificar les actituds dels personatges malvats ni hi ha cap ombra de dubte en els herois). I això els allunya de la Veritat i els situa en un cartró pedra que s'aproxima massa a uns Pastorets, molt ben intencionats. Són petites escenes, giragonses excessives d'aquest Pèricles que encallen la preciosa estampa coreogràfica i sonora del conjunt. També és arriscat estirar la cançó La madam de Lluís Llach per convertir-la en la regenta d'un bordell (quan la cançó ridiculitza el primer turisme francès). Però és cert que l'escena del bordell dóna l'oportunitat de desplegar un altre color tant tràgic com caricaturesc dels intèrprets. L'epíleg, que supera el Pèricles és rodó, contundent, vibrant, emotiu. I fa que el públic, salti de les butaques per aplaudir amb entusiasme. S'allunya dels mosicals comercials perquè no enganxa una cançó que es vagi cantant pel metro, però transmet una esperança utòpica (en un mar bonic només hi haurien de passar situacions precioses) que escalfa el cor, que redimeix amb la humanitat i envalentona per donar suport als que, malgrat tot, volen evitar naufragis dels nostres Pèricles d'avui.