Un ésser androgin es pregunta a l'escenari sobre les barreres entre gèneres i ens mostra com la societat considera "monstres" els qui no encaixen en una categoria determinada. Una proposta multidisciplinària que barreja realitat i ficció.
Silvia Calderoni, l'única intèrpret d'aquest muntatge, treballa amb Motus des del 2005, amb la qual ja va passar pel Grec en les edicions de 2009 i 2012. Els qui van veure en acció aquesta innovadora companyia ja saben dels seus codis escènics, nascuts de la hibridació i la barreja de llenguatges diversos.
Aquest cop fan servir textos de la literatura de gènere, assajos i novel·les de temàtica queer (de Judith Butler a Paul B. Preciado), música i abundants recursos audiovisuals, en una ficció on les barreres entre el material autobiogràfic de la protagonista i la ficció escènica s'esvaeixen. És una invitació a reflexionar sobre com tendim a marginar tots aquells que no encaixen en les categories estàndard que hem creat.
L'espectacle parla de gènere, però proposa reflexions que s'apliquen igualment a altres aspectes de la nostra vida.
Premi de la Crítica 2016 categoria espectacle internacional.
L'actual explosió dels debats identitaris relacionats amb el gènere i la
sexualitat contribueix a generar inèdits espais de llibertat individual
que actuen com a revulsiu social. Aprofundir en la deconstrucció de les
etiquetes suposa també deixar al descobert els mecanismes repressius
que identifiquen les nostres societats. 'MDLSX' de la companyia italiana Motus
explota aquest terreny fecund mitjançant una atomitzada barreja de
llenguatges escènics que transiten entre la performance i la dansa,
entre el debat col·lectiu i el testimoni individual.
L'ambigüitat
a tots els nivells (home-dona, realitat-ficció) juga en consonància amb
l'argument, el periple d'un adolescent androgin que mira de configurar
la seva identitat entre les etiquetes poc flexibles de la taxonomia
social heterofílica. Els plecs de la història serveixen per introduir,
per exemple, les teories 'queer' de Paul B. Preciado o la impròpia tendència a crear patologies de la condició sexual encara vigent en la medicina moderna.
L'única intèrpret d'aquest muntatge, Silvia Calderoni,
desplega un ritual de força escènica de primera magnitud, que ens
revela la natura del cos com a primera i última frontera. Entre els
recursos més encertats hi ha els canvis de vestuari plens de
connotacions identitàries, el diàleg de la protagonista amb les seves
pròpies filmacions domèstiques o una potent selecció de peces musicals
que articulen els capítols de la història. Que tota la narració del
muntatge sigui enregistrada resta expressivitat però no aconsegueix
entelar un conjunt tan ben cuinat en les formes com necessari en el
contingut. 'MDLSX' ja figura entre el més destacat de l'actual edició
del Grec.