Immersive Next To Normal

Teatre | Nous formats

informació obra



Sinopsi:

Si us agraden els musicals, potser voldríeu viure’n un que ha triomfat sonorament a Broadway... des de dins! El Grec presenta l’estrena absoluta d’una creació digital amb el protagonisme de la gran actriu de musicals Alice Ripley.

Els creadors d’aquesta proposta sorprenent i absolutament innovadora han portat a un format revolucionari Next To Normal, un muntatge estrenat a l’Off Broadway l’any 2008 i que només un any més tard ja havia fet el salt al Booth Theatre de Broadway. Relatava la història d’una família mitjana nord-americana amb un pare arquitecte, dos fills intel·ligents i una mare, mestressa de casa... que patia des de feia anys una depressió. Uns personatges retratats amb afecte, humor i simpatia interpreten a ritme de pop i rock les seves històries, deixen veure com l’afecció mental que té la mare afecta la resta de membres de la família i obre la porta a la crítica en posar sota els focus una societat en la qual els problemes no es resolen sinó que, simplement, es medicalitzen.

Aquesta reeixida història, premi Pulitzer teatral l’any 2010 als EUA, arriba ara a una nova etapa amb l’estrena d’Immersive Next To Normal, una adaptació de la història i dels temes de pop i rock que en formen part, ara convertida en un xou d’una hora de durada. Aquí, els decorats són digitals i el públic no s’asseu al pati de butaques, sinó que és al centre de l’acció, envoltat d’uns actors i actrius que hi interactuen. Les creacions audiovisuals digitals que veureu durant l’espectacle són obra de Desilence (duet amb base a Barcelona format per Tatiana Halbach i Søren Christensen), especialistes en la creació en directe d’escenografies visuals i instal·lacions digitals com les que s’han vist al Primavera Sound, al Sónar+D, a la façana del Teatro Arriaga de Bilbao (un encàrrec de la Fundación Bilbao 700) o al Copenhaguen Light Festival.

Crítica: Immersive Next To Normal

03/08/2022

Immersiu i exprés

per Ana Prieto Nadal

Fins al 15 d'agost es pot veure a l'IDEAL Next to normal, una obra de teatre musical en format immersiu. L'obra, amb llibret i lírica de Brian Yorkey ‒la dramatúrgia va ser mereixedora del premi Pulitzer 2010‒ i música de Tom Kitt, es va estrenar a l'Off-Broadway el 2008 i un any més tard va fer el salt al Booth Theatre, amb gran èxit de crítica i públic. Aquí vam conèixer una producció de Nostromo Live, Casi normales (Sala Barts, 2017), dirigida per Luis Romero i amb Nina al capdavant de l'elenc. Ara el musical arriba a Barcelona en la seva llengua original i sota la direcció de Simon Pittman.  

L'IDEAL, amb seu al barri del Poblenou de Barcelona, no és un museu ni un teatre, sinó un centre d'arts digitals proper a la idea de laboratori tecnològic i propiciador d'experiències multisensorials. En l'àmbit teatral, la seva primera exhibició va ser Salvació Total Imminent Immediata Terrestre i Col·lectiva, de la companyia Sixto Paz. Ara ha acollit la creació digital, sense precedents, d'Immersive Next to normal, que adapta un musical multipremiat i té el privilegi de comptar amb Alice Ripley, l'actriu que el va protagonitzar a Broadway i que ver ser guardonada amb un premi Tony per aquest treball. Ara la intèrpret viatja amb el seu personatge en un vol més curt, una adaptació de seixanta minuts pensada per a ser gaudida en anglès ‒tot i que hi ha subtítols en català i en castellà‒ i que hibrida teatre musical amb instal·lació artística. Els espectadors seuen en pufs tous i blancs escampats per tota la sala, receptacle luminescent que reverbera sobre ells. Però no es tracta de formar part de la trama ni tan sols de la figuració, sinó de ser ben a prop del quintet actoral i deixar-se endur per la seva força.

Diana Goodman, el personatge interpretat per Alice Ripley, es resisteix a acceptar una pèrdua molt significativa, que no es desvetllarà fins a un determinat moment de la funció. La seva família està formada per un marit sobreprotector i un punt victimista, que presumeix de ser-hi sempre; un fill gran idolatrat i d'entitat dubtosa ‒cal veure l'obra per entendre-ho‒, i una filla necessitada de focus, atenció i consol. Els interpreten, respectivament, Andy Señor Jr., Lewis Edgar i Jade Lauren, tots ells actors i cantants molt solvents. Eloi Gómez assumeix un personatge extern a la família, però que ve a aportar-hi molta llum, i cal esmentar també la intervenció per videoconferència del Doctor Madden ‒Adam Pascal‒, un metge ben ambivalent, si més no dins la ment de Diana, que el desdobla en psiquiatra i estrella del rock.

Assistim a un conflicte no del tot explicitat i a la comprensió del qual arribarem més tard, a través d'oportuns flashbacks. Diagnosticada com a bipolar-depressiva, Diana pateix episodis al·lucinatoris i porta setze anys de tractament psiquiàtric, un prolongat període de temps al llarg del qual s'ha sentit com un sac de provatures farmacològiques. La medicació funciona com un aïllant que la separa del món i també de la pròpia consciència; i d'aquí el crit d'auxili ‒ben musical, és clar‒ d'aquesta dona que necessita tornar a viure amb plenitud. Un pastís d'aniversari desencadena una inesperada revelació, i una capsa de música obre la porta a un espai mental angoixant. “I'm no princess of pain” ‒canta ella‒, però el marit sembla entestat a fer-la entonar la cançó de l'oblit ‒The Song of Forgetting, un dels grans temes musicals de l'obra‒ i el metge es comporta com Mr. Electroshock.

L’experiència és satisfactòria, a banda de pionera. Se suggereix la complexitat psicològica dels personatges mitjançant sentències contundents però que, a causa de la compressió de situacions i rèpliques, tenen poc context per sedimentar. Malgrat tot, el conflicte llueix com un nucli irreductible i l'elenc s'afirma amb moltíssima força. L'art digital de Desilence juga a favor de l'emoció però també la subratlla des de l'obvietat d'alguns motius ‒una pluja de pastilles; el bosc neuronal de la bipolaritat‒; el format immersiu, amb una potencialitat no del tot explotada, podria servir per dissociar encara més lliurement la imatge del text. Hi ha grans encerts, com la projecció d'un segment de terra enrajolat que ens situa immediatament en el pis familiar i que, per la seva concreció, reenvia a una concepció més pròpiament escenogràfica.

L'espectacle, sorgit d'una clara voluntat de lluitar contra l'estigma de la salut mental, s'ocupa de visibilitzar el dolor davant la pèrdua i denuncia la hipermedicalització. Tal com diu un dels personatges, viure és tan boig, de vegades, que arribar a ser “gairebé normals” no està gens malament.


Article publicat a Núvol el 3 d'agost de 2022