Immersive Next To Normal

Teatre | Nous formats

informació obra



Sinopsi:

Si us agraden els musicals, potser voldríeu viure’n un que ha triomfat sonorament a Broadway... des de dins! El Grec presenta l’estrena absoluta d’una creació digital amb el protagonisme de la gran actriu de musicals Alice Ripley.

Els creadors d’aquesta proposta sorprenent i absolutament innovadora han portat a un format revolucionari Next To Normal, un muntatge estrenat a l’Off Broadway l’any 2008 i que només un any més tard ja havia fet el salt al Booth Theatre de Broadway. Relatava la història d’una família mitjana nord-americana amb un pare arquitecte, dos fills intel·ligents i una mare, mestressa de casa... que patia des de feia anys una depressió. Uns personatges retratats amb afecte, humor i simpatia interpreten a ritme de pop i rock les seves històries, deixen veure com l’afecció mental que té la mare afecta la resta de membres de la família i obre la porta a la crítica en posar sota els focus una societat en la qual els problemes no es resolen sinó que, simplement, es medicalitzen.

Aquesta reeixida història, premi Pulitzer teatral l’any 2010 als EUA, arriba ara a una nova etapa amb l’estrena d’Immersive Next To Normal, una adaptació de la història i dels temes de pop i rock que en formen part, ara convertida en un xou d’una hora de durada. Aquí, els decorats són digitals i el públic no s’asseu al pati de butaques, sinó que és al centre de l’acció, envoltat d’uns actors i actrius que hi interactuen. Les creacions audiovisuals digitals que veureu durant l’espectacle són obra de Desilence (duet amb base a Barcelona format per Tatiana Halbach i Søren Christensen), especialistes en la creació en directe d’escenografies visuals i instal·lacions digitals com les que s’han vist al Primavera Sound, al Sónar+D, a la façana del Teatro Arriaga de Bilbao (un encàrrec de la Fundación Bilbao 700) o al Copenhaguen Light Festival.

Crítica: Immersive Next To Normal

27/07/2022

Immersos en el factor humà

per Ramon Oliver

No es pot negar que l’experiència, en tenia quelcom de força arriscada: sintetitzar en vuitanta minuts les dues hores i mitja d’un dels musicals més emblemàtics i notables nascuts a l’Off Broadway i el Broaway del segle XXI, situar-lo dins les immersives parets  del Centre d’Arts Digitals Ideal per tal de sotmetre el públic d’un espectacle teatral al constant bombardeig d’imatges que s’espera d’un espai com aquest, i representar-lo en anglès acompanyat de subtítols,  era a priori tot un risc. Però el risc, s’ha transformat en un èxit molt merescut que fins i tot, ha acabat prorrogant funcions. I l’experiment, s’ha guanyat l’atenció de publicacions amb tanta repercussió mundial com ara el “Variety” ( la revista essencial, pel que fa al món de l’espectacle en un context anglosaxó ) o el mateix “The New York Times”. Fins i tot la revista satírica “The Broadway Beat”, que es dedica a donar-li amb humor un bon repàs a tot  allò que passa al mític barri teatral de Manhattan, se n’ha fet ressò, mitjançant un molt divertit article que aprofita per recordar-li al lector amb demolidora comicitat els dèficits del sistema sanitari nord-americà: tal i com diu Liz Wiest, l’autora del text, ara l’espectador barceloní podrà experimentar en viu aquest desgavell sanitari , mentre les pantalles que l’envolten per tot arreu queden plenes a vesar de pastilles i més pastilles i més pastilles.

I és que ( i aquest, podria haver estat un altre  factor de risc a afegir), cal recordar ( si vau veure l’excel·lent muntatge de l’obra interpretat per Nina al BARTS l’any 2017, ho recordareu perfectament) que aquest és un musical construït al voltant del  greu trastorn mental  bipolar que pateix la seva protagonista. Aquesta protagonista porta el nom de Diana, i  és una dona de mitjana edat que viu a una d’aquelles cases de zona suburbana característiques de les grans ciutats nord-americanes,  en companyia del seu amable marit i dels seus dos fills adolescents. O potser, les coses no van bé així, i no són exactament com ens vol fer veure el tema “Just Another Day” que sona tot just començar l’obra? Ben aviat, tindrem una dramàtica evidència que, certament, les coses no són en aquesta llar allò que podrien semblar a primer cop d’ull.

 Ara, a Barcelona,  la Diana ha recuperat el rostre, la veu i l’enorme talent interpretatiu d’Alice Ripley, la primera actriu que li va donar vida a aquest personatge que acabaria proporcionant-li el Tony, quan l’espectacle es va estrenar l’any 2008. La creació de Ripley constitueix sens dubte un altre dels grans al·licients de la proposta. I val a dir que la resta del repartiment , aconsegueix situar-se a la seva mateixa altura, i  oferir-li al públic(  que, imatges projectades a banda, se  sent també immers en el constant deambular dels personatges per la gran sala de l’Ideal)  una ben compacta exhibició de gran teatre musical carregat d’emocions a flor de pell. Cal afegir en aquest sentit que les projeccions que t’envolten de forma constant i et permeten ficar-te fins i tot ben a dins de la ment de la Diana, tot i resultar en tot moment  efectives i força adients , no constitueixen l’element definitori de l’espectacle. I  que cap d’aquestes imatges projectades és capaç d’igualar l’impacte que vol transmetre això de sentir a tocar l’angoixa i els anhels d’aquests personatges esplèndidament interpretats que sovint et trobes situats al teu mateix costat. Les projeccions es transformen en aquest sentit en un brillant rerefons que, en realitat, no fa altra cosa que remarcar fins a quin punt , la intensitat de la proposta rau en definitiva en el factor humà. Quelcom que no constitueix cap retret, sinó més aviat  tot el contrari: en una obra que s’apropa a temes tan intensament dramàtics com ara ho són la bipolaritat, el dol davant la pèrdua irreparable, les disfuncions familiars, els abusos farmacològics, les crisis matrimonials o el suïcidi, hagués estat un error , que la tecnologia visual hagués devorat el contingut. I ara, només em queda afegir una petita queixa personal: els seients amb forma de puff cúbic des dels quals ens toca seguir l’acció als espectadors, potser no constitueixen cap problema quan es tracta d’assistir a un força més breu muntatge audiovisual capaç de fer-te sentir, per exemple, dins d’un quadre de van Gogh. Però resulten d’una incomoditat progressivament  torturadora, quan es tracta d’assistir a una representació teatral d’aquesta mena: caldria tenir-ho en compte, de cara a futurs projectes. I tant de bo, que existeixen aquests futurs projectes, i es transformin en una realitat tan notable com la que ofereix aquesta revisió imprescindible de “Next to Normal”.