No passa cada dia que algú ens necessiti...

Teatre | Dansa

informació obra



Direcció:
Carme Portaceli
Sinopsi:

No passa dia que algú ens necessiti (de fet, no és gens habitual que algú ens necessiti)

El teatre és el contrari de l’aïllament; el teatre és una reunió de gent, una comunitat que es deixa endur per la poesia i que respira i somia plegada. La paraula, avui dia tan desacreditada, ens ha d’unir. I la seva força ens ha de mantenir junts. De moment, ja ha fet pujar a l’escenari alguns grans noms del teatre i de la música que, avui, comparteixen amb el públic una vetllada feta de somnis, de paraules escrites per molts autors i autores que s’han preguntat i han sentit el mateix que nosaltres ara: des de Shakespeare fins a un Daniel Defoe que retrata el pas de la pesta per Londres el 1722; des d’Ibsen fins a un Camús que es pregunta com se salvarà la humanitat de l’absurd existencial, passant per Caryl Churchill; des de Charlotte Brontë fins al dramaturg alemany Roland Schimmelpfennig, que ens parla en un article escrit en confinament sobre un home que tus i alguna cosa més, passant per la polonesa Magda Fertacz, o des d’Isabel Allende fins a Oscar Wilde. Aquestes escriptores i escriptors i molts altres protagonitzen amb les seves reflexions un vespre fet de paraules, però també de música, de la que ahir componia Vivaldi o de la que, avui, canten tres grans veus de la Catalunya amb arrels africanes. I també hi seran les imatges, que, en forma de vídeo, ompliran l’escenari, un espai que els i les artistes, amb mascaretes o respectant la distància preceptiva, ocuparan en tot moment. Hi diran textos, hi cantaran cançons o hi projectaran imatges per recordar-nos com és de necessària la cultura i com de balsàmic pot ser l’efecte que produeix sobre nosaltres en moments difícils. Amb cultura i imaginació, celebrem avui les coses més essencials: som aquí, respirem i, amb tots aquests somnis que compartim, donem vida, un cop més i malgrat tot, al Grec Festival de Barcelona. Beckett ho posa en boca de Vladimir a Tot esperant Godot: “En aquest indret, en aquest moment, la humanitat som nosaltres, ens agradi o no”.

L'espectacle s'emetrà en directe a través de la televisió i de la web de betevé el dia 4 a les 22h. A més, estarà disponible a la carta.

Crítica: No passa cada dia que algú ens necessiti...

06/07/2020

En grupo, que no en equipo

per Alba Cuenca Sánchez

¿Sabéis ese típico trabajo grupal en el que, después de repartir los apartados, no se vuelve a quedar hasta poco antes de la presentación? En él, cada miembro elabora como puede su parte para finalmente volcarlo todos en un mismo proyecto, que resulta poco cohesionado. Algo así es lo que ocurre con No passa cada dia que algú ens necessiti (de fet no és gens habitual que algú ens necessiti), un cajón de sastre de lecturas dramatizadas, música, danza, vídeo y pinturas hechas en directo.

El contenido, una selección de textos de ámbitos y épocas diversas que comparten algún aspecto del confinamiento, entendido este de forma muy amplia. Desde la peste, la guerra o el aislamiento de los presos hasta el análisis de la pérdida del ritual colectivo o de la importancia del hogar como concepto. Incluso hay cabida para una adaptación de la fábula de la hormiga y la cigala centrada en la trata de personas. Además de textos, también hay momentos para otras disciplinas como la danza de Sol Picó, pero todo ello como una sucesión inconexa. Mientras tanto, en la pared, videocreaciones o pinceladas realizadas en directo, una especie de reinterpretación creada por Miquel Àngel Raió. 

El espectáculo, dirigido por Carme Portaceli, ha sido creado en las difíciles condiciones del confinamiento y se nota. Por un lado por las escrupulosas medidas de seguridad – actores con mascarillas florales cuando no hablan y micrófonos recubiertos de plásticos desechables-. Pero no solo por eso. Sobre el escenario, una veintena de artistas, habituales colaboradores de la directora, repartidos por el espacio, actuando por turnos y acompañando de diversas maneras, algunas bastante pobres, la acción principal. El conjunto resulta irregular, con algunos momentos más interesantes que otros pero dejando la sensación de no tener un hilo o evolución. Un ejemplo muy claro son los dos temas que interpretan The Sey Sisters que, acompañadas por un piano en directo, logran alguno de los momentos más emocionantes de la noche. Y sin embargo tiene forma de pegote, como si de un descanso con minutos musicales se tratara.

El trabajo de movimiento con el que acompaña sus fragmentos Ferran Carvajal o el final, en el que Nao Albet recupera su trabajado personaje de Esperant Godot, esta vez junto a Eduard Farelo, son algunos de los destellos más luminosos. Pero lo cierto es que el resultado global se queda en intrascendente, una de esas experiencias que llegan y se van sin pena ni gloria.