Nora és l’esposa del banquer Torvald Helmer i mare de tres fills. La vida sembla que ha arribat en un punt d’equilibri i felicitat per a la parella, per a la família. La Nora però, lluitarà per sortir d’aquesta casa de nines en la que s’ha convertit la seva vida i casa seva. Nora és la reivindicació i posada en qüestió dels valors que formen el que s’anomena en la nostra societat la felicitat i els seus pilars en una societat capitalista i basada sovint en l’aparença.
Casa de Nines, protegida pel Programa Memòria del Món de la UNESCO, és l’obra més traduïda i més representada d'Ibsen; la seva protagonista, Nora, s’ha acabat convertint en símbol de la igualtat i alliberació de la dona.
Trilogia de la imperfecció:
Nora
a partir de Casa de nines d’H Ibsen
Júlia
a partir de la Srta. Júlia d’A. Strindberg
Nina
a partir de La gavina d’A. Txèkhov
La Trilogia de la imperfecció agrupa tres universos, tres punts de vista masculins sobre tres dones que volen i necessiten anar més enllà del paper adquirit socialment per acostar al seu jo més íntim, humà i per tant allunyat d’allò que ens fan entendre que és el correcte, allò que s’espera … allò perfecte. Són tres dones lluitadores, a qui les nafres d’un somni prefabricat de perfecció de la seva condició no les silencia per sempre més. Són tres veus reivindicatives i que malden per construir-se a voluntat. La seva iniciativa, però, canviarà forçosament el seu entorn, ho ha de posar en dubte i s’obrirà un debat sobre allò que creiem real i inqüestionable i allò que podem i hem de qüestionar … Per viure, senzillament. Tres grans obres de la literatura dramàtica adaptades sota el paraigua d’una trilogia a partir de la dona però amb un crit per a tota la humanitat.
Amb aquesta proposta, Atrium inicia un nou projecte de la mà de tres dels grans autors que han canviat el contingut i la forma de l’art escènic dels últims cent anys fins als nostres dies. Tres autors que, visionaris, des de la transició del segle XIX al XX ens qüestionen, més vius que mai, als humans de la transició del segle XX al XXI.
Joan Rodón, finalista en la categoria eines digitals. Premis de la Crítica 2016
Hi ha un moment que Torvald Helmer, el marit triomfador de «Casa de nines», diu en aquesta nova versió de la Sala Atrium: "Sembla estrany que encara hi hagi gent que enviï cartes». Aquesta apreciació, afegida esclar per l'adaptació dramatúrgica de Raimon Molins, podria semblar dita fora de lloc, en una obra que parteix d'Henrik Ibsen (Skien, 1828 - Oslo, 1906), però té tot el sentit del món perquè el dramaturg-adaptador, que ha convertit l'última part —el moll de l'os de l'obra— a una ambientació contemporània d'avui mateix s'adona que bona part del xantatge que pateix Nora podria ser escampat amb una piulada als quatre vents a través dels tuits de Twitter, dels posts de Facebook o dels SMS entre grups d'amics. Sort que Henrik Ibsen ja va preveure a finals del segle XIX que el xantatge no es podia tancar si no es tornava el document original signat. I això salva l'adaptació contemporània de caure en una nostàlgia del carter i la bústia tradicionals.
Dic això per remarcar no pas una relliscada, que no ho és, sinó la dificultat i els peus de plom amb els quals cal treballar a l'hora d'adaptar un text clàssic com «Casa de nines» i fer-lo rabiosament actual. Com diu Torvald, encara hi ha gent que envia cartes, per molt estrany que sembli, de la mateixa manera que encara hi ha Nores empresonades en una gàbia d'or i Torvalds vigilant les reixes al seu voltant.
I això fa que «Casa de nines» agafi, en aquesta versió de vuitanta minuts, quan Nora pren la decisió més important de la seva vida, el caràcter d'una obra que podria ser acabada d'escriure i que poua en el realisme social del segle XXI. La peça forma part d'un cicle que la Sala Atrium ha titulat «Trilogia de la Imperfecció» i que els mateixos intèrprets —si no hi ha cap imprevist— protagonitzaran amb les segïents adaptacions de «Júlia», basada en «La senyoreta Júlia», d'August Strindberg, i «Nina» basada en «La gavina», de Txèkhov. (...)
Diria que no és imprescindible, però els espectadors guanyaran molt si abans han vist alguna de les moltes versions de «Casa de nines». La deconstrucció o el minimalisme a què Raimon Molins l'ha sotmès s'ha de sumar encara a una llicència dramatúrgica en substituir el personatge masculí proscrit (Sr. Krogstad) que xantatja Nora en l'original, per una executiva del banc (Oda) que ha acomiadat el director de l'entitat bancària nomenat recentment, en Torvald, relacionada sentimentalment amb l'amiga viuda i gairebé a la ruïna (Krintine) que visita inesperadament Nora, als voltants de Nadal, quan el consum truca a la porta, que diuen els botiguers, i les targetes de crèdit suen la cansalada, tot i que aquí, sí que Ibsen no va preveure que els diners serien de plàstic i Raimon Molins manté l'efectiu com a moneda de canvi.
Però el més important de l'adaptació és, sens dubte, la interpretació de cadascun dels personatges. L'actriu Mireia Trias té a les mans el paper més compromès, el de Nora, que s'ha de moure entre la fragilitat que produeix la presumpta felicitat de viure sense tenir problemes econòmics i còmodament i la força que l'allibera deixant-ho tot enrere, incloses les tres criatures de la parella. El perfil que fa de Nora puja progressivament fins a aconseguir valentament el que el personatge necessita. (...)