Nosaltres. (A nosotros nos daba igual)

informació obra



Autoria:
Helena Tornero
Direcció:
Ricard Soler Mallol
Intèrprets:
Tamara Ndong, Neus Ballbé, Junyi Sun, María Ramos, Nacho Alemida
Sinopsi:

Cinc fills d’immigrants viatgen al país d’origen dels seus pares, un país que en realitat tampoc és el seu. Un viatge a la memòria, als orígens, un viatge d’aprenentatge i de pèrdua de la innocència narrat en primera persona. El viatge de l’aprenentatge sobre els orígens dels qui han nascut en un país del qual se senten fills, però que mai no els ha acceptat com a tals.

«I tu d’on ets?» Te l’han feta mai, aquesta pregunta? Potser de vegades el to ha estat amable. D’altres, potser, hi deixava entreveure un subtext més hostil. Les persones sempre hem anat d’aquí cap allà. Què passa quan ets d’aquí però el país d’origen dels teus pares és allà? Quan ets d’aquí, però els altres no et veuen d’aquí? A Nosaltres (A nosotros nos daba igual), hi trobareu cinc fragments de vida. Cinc viatges vers els orígens dels pares, però també vers la pròpia identitat, la del viatger, però també la de l’espectador. Cinc personatges que han hagut de sentir massa vegades aquesta pregunta, fruit d’una mirada esbiaixada, construïda per un discurs determinat, per una història, la que ens han explicat, la que ens han amagat, la que ens han transmès inconscientment. Cinc punts de vista d’una part de la ciutadania que sovint hem ignorat a l’hora d’explicar la nostra història col·lectiva. Helena Tornero i Ricard Soler Mallol.

Crítica: Nosaltres. (A nosotros nos daba igual)

08/11/2021

Sentir-se d´enlloc, nos-altres

per Ferran Baile

Estem plens de tòpics i prejudicis i tenim tendència a viure en una perpetua ignorància respecte allò que no es el nostre melic, i ni del nostre melic ens preocupem en saber quelcom mes que el que ens han dit. Sols la curiositat i la permanent il·lusió per saber i ampliar els nostres coneixements, ens permet evolucionar com a persones, com a sers humans. En una societat cada vegada més plural necessitem acceptar, comprendre i aprendre dels que son diferents, buscar els molts punts de contacte i respectar aquells punts diferencials. La diversitat enriqueix i el respecte i la voluntat de convivència ens fa més forts a tots.

Què passa quan ets nascut-nascuda aquí però el país d’origen dels teus pares es un altre. Quan ets d´aquí però els altres no et veuen d´aquí?

Es curiós observar que la paraula nosaltres-nosotros ve composta de dos paraules, nos-altres, nos-otros….nosaltres i els altres, nosotros i los otros.

Aquest espectacle ens porta a cinc fragments de vida, cinc viatges vers els orígens dels pares, però també de la pròpia identitat, la del viatger, però també de l´espectador.

Alba es de raça afro descendent i va arribar amb els seus pares, quan tenia 6 anys, procedent de Guinea Ecuatorial, l´antiga colònia espanyola, fugint de la repressió del dictador Macias. Joana, també de raça negra es dominicana, però va néixer a Barcelona. També Zaida, d´arrels magrebís, Hai, de pares xinesos, i Cristobal-Cristovao de pares portuguesos de Cabo Verde, han nascut a Espanya. Tots son joves majors d´edat i es veuen obligats, una mica a desgrat, a acompanyar els seus pares per conèixer els seus països d´origen.

Des de Barcelona i Madrid i Sevilla respectivament viatgen a Malabo, Santo Domingo, Marrakech, Praia-Cabo Verde i Shangai.

Es un text escrit per Helena Tornero molt estretament lligat a les experiències de les actrius i actors que l´han estrenat. Amb molt encert s´introdueixen textos de Cervantes, Lope de Vega, Calderón de la Barca, Sor Juana Inés de la Cruz i Andrés de Claramonte (El valiente negro de Flandes), que demostren la seva plena vigència, per aixó son clàssics i mai envelleixen, per que tracten de la naturalesa humana.

Apurar cielos pretendo ya que me tratais así que delito cometí contra vosotros naciendo. No nacieron los demás. Y si los demás nacieron que privilegios tuvieron que yo no gocé jamás. (La vida es sueño, Calderón de la Barca, publicada i estrenada el 1635).

 

Dramaturga molt interessada per un teatre social i humanista

Helena Tornero (Figueres, 1973. Va viure la infància a la fronterera població de Port-bou), es diplomada en Turisme l llicenciada en Direcció i Dramatúrgia per l´Institut del Teatre. Té una notable producció dramatúrgica multi premiada i traduïda a nou idiomes. Darreres obres. El futur (2019), Dema (2020) i el llibret de l´òpera Je suis narcissiste (2019). www.catalandrama.cat/helenatornero 

Un director, creador polivalent

Ricard Soler Mallol (Barcelona, 1982), es un creador polifacètic. Titulat com a Director escènic i Dramaturg a l’Institut del Teatre, enginyer superior de Telecomunicacions, llicenciat en Matemàtiques per la Universitat Politècnica de Catalunya i tècnic de llums, músic i membre fundador de la Companyia Obskené. Últim treball escènic: Intersections (2019), espectacle documental sobre els moviments a les ciutats contemporànies. www.ricardsolermallol.com

 

Un jove elenc artístic molt encertat 

Neus Ballbé nascuda a Vilafranca del Penedès. Faccions afro- dominicanes. Actriu, cantant, productora teatral I dissenyadora de so. Força coneguda per la seva interpretació de Pati Pla al programa Super 3, des del 2006 al 2020.

Nacho Almeida. Actor amb notable experiencia. Ha treballat amb més de 13 muntatges teatrals interpretant el paper principal de Romeo al Romeo y Julieta d´Hysteria Teatro (2019), Don Juan Tenorio (2015) i a La vida de Brian (2013). Els seus pares son originaris de Cabo Verde.

Junyi Sun (València, 1987. Però va créixer a Tarragona i als 12 anys la seva família es va traslladar a Barcelona, on tenien un restaurant). Es ballarí, coreògraf i expert en arts marcials. Es qui s´ha encarregat de les coreografies i les escenes de moviment de l´espectacle.

Tamara Ndong Bielo, (nascuda a Granollers, el 1994). Es actriu, ballarina i model fotogràfica. Titulada a l´Institut del Teatre de Barcelona Ha format part de la Companyia Jove de l´Espai Àfrica-Catalunya (Pell de llarinté) i de La Fura dels Baus (Pastoral for the planet, estrenat durant la pandèmia).

María Ramos Mouhoub, nascuda a Sevilla, d´origen magrebí. Actriu i ballarina. Llicenciada a l´Escola Superior de Arte Dramático de Sevilla. Ha treballat amb diverses obres de teatre clàssic i en diversos curtmetratges.

A les representacions a Madrid el paper d´Alma el va interpretar l´actriu…´

Beatriz Mbula, nascuda a València de pares guineans. Als 20 anys es trasllada a Madrid i estudia Art Dramàtic a la Resad. Es actriu, directora i guionista. Es la creadora del projecte audiovisual de la sèrie on line, Proyecto Casting. Es co-directora de l´espectacle Hijas de Bernarda (sobre l´obra de Lorca) i en la que intervenen altres cinc actrius afrodescendents.

Nosaltres-Nosotros es una producció Teatre Nacional de Catañunya i Teatro Español de Madrid. Estrenat el 23 de juny del 2021 a la Sala Max Aub de Las Naves del Matadero del Teatre Español i posteriorment a la Sala Petita del TNC, el 76 d´octubre del 2021.

Què millor que finalitzar aquest comentari amb el fragment final de la bellísima presentació del llibret de l´obra (editat pel TNC i que es pot adquirir a taquilla) :

Los “descendientes de” somos la generación liminal, esa que esta entre dos mares. Donde la corriente, la cual hoy llamamos sociedad, nos arrastra hacia un lado y hacia otro. Quizás también nos hemos cegado creyéndonos mar y eligiendo corrientes cuando somos peces. Peces que debajo del agua pueden mantenerse estáticos, pueden ir a favor y contra corriente, porque nacieron para el movimiento. Somos peces porque nacimos para navegar océanos.

Quan Zhou (Los llanos de Ariadne, 2021). Quan Zou es una jove escriptora i il.lustradora nascuda a Sevilla, d´origen xinés

 

Molt interessant per saber més, consultar la pàgina web, www.afrofeminas.com.


text: ferranbaile@gmail.com