La cançó de la terra. O. Simfònica de Barcelona i Nacional de Catalunya (OBC) I Alba G. Corral

informació obra



Sinopsi:

La formació orquestral interpreta un cicle de cançons per a dues veus i orquestra amb inspiració oriental. El concert tindrà la participació de dos cantants excepcionals, a més de l'aportació d'una artista visual que treballa en la creació digital.

L'any 1907, durant una estada al Tirol, poc després de la mort de la seva filla Maria i quan li acabaven de diagnosticar una afecció cardíaca que ja li mostrava el final de la vida (moriria l'any 1911), el compositor austrobohemi Gustav Mahler va compondre Das Lied von der Erde, títol original de La cançó de la Terra. És una composició per a orquestra i veus de tenor i de baríton (o de contralt, com en aquesta interpretació) integrada per sis moviments, cadascun dels quals constitueix una cançó independent. S'inspirava en alguns dels poemes de Die chinesische Flöte (La flauta xinesa), compilació de versos xinesos traduïts per Hans Bethge, entre els quals alguns de Li Bai (李白), un poeta xinès de la dinastia Tang especialment conegut pel seu hedonisme. Aquest hedonisme es reflecteix també en la composició musical d'un Mahler que, com el pensador Arthur Schopenhauer, l'orientalista Friedrich Rückert o el poeta Johann Wolfgang von Goethe, miraven cap a Orient (o cap a una idea idealitzada d'Orient), per trobar una visió alternativa del món. Formalment, l'obra se situa entre la simfonia i el 

lied i té una estructura que es correspon amb les diferents etapes de la vida, fins a concloure en aquest moment en què l'home o la dona traspassen el llindar de la mort i es troben en un territori desconegut.

Al capdavant de l'OBC hi haurà, en aquesta ocasió, Matthias Pintscher, reconegut compositor i director musical de l'Ensemble Intercontemporain des del 2013 i un dels grans referents de la direcció orquestral dels nostres temps, que dirigeix regularment algunes de les millors orquestres del món, entre les quals una OBC que ja ha encapçalat en diverses ocasions. Posen les seves veus excepcionals al servei de la interpretació de La cançó de la Terra el tenor Stuart Skelton, un conegut col·laborador de qui va ser director de l'Orquestra Simfònica de Berlín, Simon Rattle, i un bon coneixedor de l'obra, que ha enregistrat en dues ocasions; i la contralt Jennifer Johnston, guanyadora del Royal Philharmonic Society Award l'any 2021, i premi de la BBC Radio 3 a la millor artista de les noves generacions. La de Johnston, associada a la Bayerische Staatsoper, és considerada una de les veus revelació de l'escena operística actual.

L'experiència musical es completarà amb les projeccions que prepara per a aquest concert Alba G. Corral, artista visual i desenvolupadora de codi nascuda a Madrid i instal·lada a Catalunya que fa més de deu anys que utilitza mitjans digitals per a crear unes projeccions audiovisuals que exploren les narratives abstractes. En aquest cas, les imatges s’inspiren en els textos de les cançons i ens proposen un recorregut visual pels paisatges de les Terres de l'Ebre, on resideix actualment. Convertida en una de les artistes del seu gènere més conegudes ara mateix, Alba G. Corral ja va passar, amb un èxit extraordinari, pel Teatre Grec, posant les seves imatges sorprenents al servei de la música de la formació de San Francisco Kronos Quartet durant la nit inaugural del Grec 2019 Festival de Barcelona.

Crítica: La cançó de la terra. O. Simfònica de Barcelona i Nacional de Catalunya (OBC) I Alba G. Corral

27/07/2022

L'esperança, sempre, del doctor Àstrov

per Jordi Bordes

L'amfiteatre Grec programa la música que no apareixerà mai en els festivals de la ciutat. Són propostes variades que proven de conjugar vàries disciplines. Si ha estat habitual una breu dramatúrgia (sovint, amb el recurs dels personatges) aquest cop han volgut vincular la partitura d eMhlr cobre La cançó de la terra amb la videoprojecció d'Alba G. Corral. L'agonia i dolor del compositor, en viure la mort de la filla i saber-se amb una malaltia terminal que li escurçava la vida, trasllada a un viatge oníric orientalista. I la videocreació insisteix en traçar boscos espessos, com els del doctor Àstrov de L'oncle Vània, un sofert metge amb molt poca traça sentimental, qie somia que els seus esforos mèdics i naturalisgtes ajudaran a construir una societat millor. La cançó de la Terra, amb un aire d'esperança, de saber gestionar les pèrdues i entendre la vida com un fluïd constant ajuda a respirar amb ganes de millorar després de la terrible pandèmia que ho ha dut tot (massa) a l'extrem.

Matthias Pintscher és un director que es mou lliure i expressiu per impulsar l'entrada dels diferents instruments de l'orquestra de l'OBC. Pel que fa als cantants ( que s'anaven capiculant cada una de les set escenes musicades) Stuart Skelton (tenor) va tenir alguns problemes amb la veu (poer a unes peces més aviat dilatades, fosques), mentre que la contralt Jennifer Johnston va ressonar molt més lluent, amb una partitura de molt més coloratura i vivacitat. La pesantor o vivacitat de cada quadre és constatava amb la interprtació visual d'alba g Corral, una ideoartista que, per cert, repetia després d'una notable experiència al Grec del 2019 amb Kronos Quartet i l'ESMUC.