Otello

informació obra



Autoria:
Giuseppe Verdi , William Shakespeare
Intèrprets:
Gregory Kunde, Carlos Álvarez, Francisco Vas, Vicenç Esteve Madrid, Miguel Ángel Zapater, Damián del Castillo, Eva-Maria Westbroek, Mireia Pintó, Miguel Ángel Zapater, Damián del Castillo, Vicenç Esteve Madrid, Eva-Maria Westbroek, Mireia Pintó
Interpretació musical:
Orquestra i Cor del Gran Teatre del Liceu
Producció:
Festival Castell de Peralada, Festival Castell de Peralada
Estrena:
Festival Castell de Peralada 2015
Ajudantia de direcció:
Dídac Castignani
Direcció Musical:
Riccardo Frizza, Riccardo Frizza
Vestuari:
Ana Garay, Ana Garay
Il·luminació:
Albert Faura , Albert Faura
Vídeo:
Pedro Chamizo, Pedro Chamizo
Adaptació:
Francesc Cerro - Ferran
Sinopsi:

La gran òpera torna al Festival Castell de Peralada i ho fa amb un dels títols amb més personalitat i força de Verdi: "Otello". Una nova producció del festival de la mà del director i escenògraf Paco Azorín, qui es retroba amb Shakespeare per presentar una nova proposta escènica d’una de les obres mestres del compositor italià. El mateix Azorín va explicar que no havia entès l’obra fins que no va veure l’Otello de Rossini. A l’òpera de Verdi, - a diferència de la de Rossini-, li falta el primer acte; no veiem com el pare de Desdèmona no aprova el casament de la seva filla amb Otello i la vol casar amb un altre perquè l’amor de la seva filla és negre.

Arguments racistes que no apareixen a l’obra de Verdi però que sense dubte condicionen els esdeveniments moguts per Iago, el personatge malèfic de l’obra, que pateix però que segueix un pla minuciós i calculat de destrucció. Per això, Paco Azorín ha volgut dotar als personatges d’informació perquè aquests, a través de les seves emocions transmetin i facin sentir la humanitat dels personatges de Shakespeare durant l’obra, sense tocar ni una sola nota de la música de Verdi.

Crítica: Otello

03/08/2015

Un enlluernador 'Otello'

per César López Rosell

Repte superat. Otello , la proposta més ambiciosa de l’estiu musical català, va captivar al públic de Peralada. El muntatge de Paco Azorín de l’òpera de Verdi, ple de càrrega psicològica i profund sentit teatral shakespearià, unit a la direcció musical de Ricardo Frizza al capdavant de l’orquestra i el cor del Liceu i a les interpretacions d’un luxós repartiment va fer que se salvés àmpliament el risc assumit pel festival empordanès amb la posada en escena d’aquest incisiu drama d’amor, gelosia i traïció. 

 Pocs cops es dóna una conjunció d’elements tan equilibrada com la d’aquesta producció de la mostra catalana. Gran part del mèrit del rotund èxit obtingut resideix en una concepció dramatúrgica que potencia el perfil dels personatges i els porta més enllà dels tòpics en voga sobre ells. Azorín, en el que és el seu millor treball en l’òpera, ha aconseguit que els protagonistes es converteixin en còmplices d’un ideari que accentua aquells matisos que en altres muntatges passen inadvertits. 

Així, l’ombra de Iago és aquí molt més allargada. Encarnat magistralment per Carlos Álvarez, és el mestre de cerimònies de la funció. Dirigeix, mana, manipula i mou els fils dels altres intèrprets. La força de la seva figura comença a projectar-se quan apareix en escena abans de començar la representació per introduir-la i evidenciar la importància del seu rol. Pentinat amb una cresta i vestit com un xulesc motorista compleix la seva missió d’inocular el verí de la gelosia al general moro Otello. La seva inquietant imatge és sempre present a escena projectan-se desde qualsevol indret de l'espai. En gran estat de forma vocal (imponent el seu Credo ), la seva va ser una actuació realment colossal tant en la creïble faceta d’actor, on és multiplica amb la riquesa de recursos, com en la de cantant. 

 De Gregory Kunde se n’ha d’alabar tant la impecable línia de cant com la gran presència escènica. El tenor compon un Otello exemplar i consumit pels dubtes, que viatja de la idealista bonhomia de l’enamorat a la figura de cruel executor de la violència de gènere sobre Desdèmona. Magnífic durant tota la funció, va lluir en el duo amorós, en les dures escenes de l’asfíxia de la seva estimada i en el suïcidi que corona la seva autodestrucció. 

 Eva-Maria Westbroek va anar de menys a més per acabar convertint-se en una turmentada protagonista femenina sempre vestida de blanc, un cromàtic element visual per realçar la seva puresa. El seu àgil desplegament vocal, amb lluminosos aguts, va conquistar l’auditori. Va estar brillant en l’ Ave Maria , la Cançó del salze i en la dramàtica i bellament enquadrada e il.luminada escena al llit de mort. 

 L’orquestra del Liceu, molt atenta als cantants, es va mostrar una mica cohibida al principi però va millorar al final. El cor va tornar a respondre amb solvència tant en la participació en les coreografies d’acció com en les intervencions conjuntes. L’escenografia va subratllar els moments més impactants del drama amb acurats detalls plens de simbologia. La projecció d’imatges del mar i les de les tempestes potencia el concepte de la insularitat. L’aparició de nuvolades i de vídeos del cel vermell reflecteix els moments de dubte i ira del protagonista i els dibuixos d’equacions realcen situacions del procés dels personatges. L’estructura amb mòbils murs en forma descendent són una al·lusió a la caiguda d’Otello en aquesta intel·ligent proposta. Hem de destacar també l’eficaç complementarietat d’un vestuari atemporal al servei del perfil dels protagonistes i l'esplndida il.luminació de Faura.. 

Sens dubte, una fita per a la història de Peralada. Al seu festival hi haurà sempre un abans i un després de l' esforç en aquesta producció amb elements del muntatge construïts en tallers de l’Empordà. Un titànic desplegament que s'haguès pogut malbaratar amb una simple tormenta. Però perquè l’èxit no sigui flor d’un dia s’haurà d’aconseguir que el seu recorregut vagi més enllà del ja compromès Macerata Festival o Valladolid i per això no seria sobrer que les institucions col·laboressin en aquest impuls..