Papers de la guerra

informació obra



Autoria:
Lluc Castells
Text:
Pepe Castells i Pubill
Direcció:
Pau Vinyals, Rita Molina Vallicrosa
Dramatúrgia:
Pau Vinyals
So:
Arnau Vallvé
Escenografia:
Lluc Castells
Vestuari:
Lluc Castells
Il·luminació:
Judit Colomer
Intèrprets:
Pau Vinyals, Josep Castells, Jordi Castells
Sinopsi:

El 7 de desembre del 1937 en Pepe Castells i Pubill va haver de deixar la companyia amorosa de la seva mare i germans per anar a la guerra. La seva història no deu ser tan diferent de la que van viure molts joves catalans. Però ell, dos mesos més tard, a l’estació de La Puebla de Híjar, va decidir començar a escriure un diari que per la seva família es convertiria en un misteri fins al dia de la seva mort. Molts soldats que van viure la Guerra Civil Espanyola van tancar amb pany i clau les seves vivències deixant un silenci imperdonable per qualsevol societat, que es va instaurar amb el “pacto del olvido”, encara present avui en dia. Com un d’ells, en Pepe també va segellar com va poder els seus dietaris, dibuixos i correspondències amb cinta de pintor.

Aquesta és la història d’un net que busca el seu avi al mig d’una guerra, llegint les seves paraules en veu alta. O la d’un pare que escolta el seu fill mentre pinta un teló de fons, el paisatge de la guerra viscuda pel seu pare. Perquè els Castells, una família de teatre i mestres de l’ofici de construcció d’escenografies, volen compartir el privilegi d’haver trencat el seu silenci, fruit d’haver pogut llegir els dietaris que duien el nom de la seva família. El silenci de tots aquells que han hagut d’amagar la nostra història. Aquest espectacle és un homenatge a tots ells i una oportunitat per fer memòria a través del teatre.

Crítica: Papers de la guerra

14/10/2023

Retalls de vida, recuperats

per Ferran Baile

Pepe Castells i Pubill, l´avi dels reconeguts escenògrafs Jordi i Josep Castells, va escriure un dietari dels seus dies de soldat forçat a la Guerra Civil, des de que el van reclutar el 1937 fins el tràgic final del conflicte el 1939. Vivències del dia a dia que va guardar gelosament en un paquet, on hi eren també les cartes enviades i rebudes a la família i altres objectes. Aquest paquet precintat el va anar amagant pels racons de la casa i en quan notava que algú l´havia descobert el tornava a amagar en un altre lloc. Han passat 60 anys fins que aquest paquet ha estat descobert i obert a la llum pel seu net Lluc.

Memòries que em proposo escriure a l’ingressar a l´exercit en la nefasta guerra a la que ens estan sometent, actualment, els espanyols per si algun dia de pau puc llegir-les en família

Aquest dia mai va arribar en vida seva. En Lluc recorda, “De petit sols li vaig poder fer dos preguntes sobre la guerra. Va ser en els últims moments en que el vaig veure plorar. No vaig gosar tornar a preguntar. Tenia marques de metralla i m´intrigaven tan els seus papers com els seus silencis”.

Pepe Castells i Pubill com tants i tants supervivents de la guerra civil, el que aquí escriu també ho ha viscut en la seva família que com tantes es va veure fracturada per la guerra, es va capbussar en un llarg i volgut silenci. Es per això que es tan important recuperar aquestes vivències fidelment documentades.

L´espectacle

Sota la direcció de Rita Molina Vallicrosa i Pau Vinyals, que es qui dona vida a l´escenari, assumint l´alter ego de Lluc Castells, el net, i amb la presència dels germans Castells, que s´alternen funció a funció, es dona vida al moment en que es va descobrint i donar a conèixer el dietari de l´avi.

El terra de l´escenari es una gran escenografia paisatgística en la que en Jordi i en Josep Castells, cada funció un dels dos, hi estan treballant donant-li els darrers tocs. Es una màgica immersió en el taller dels escenògrafs, des d´on s´explica les vivències de l´avi. Al centre en una taula articulable, l´actor Pau Vinyals en primera persona i mitjançant escrit i cartes viu l´experiència del jove Pepe Castells i Pubill. Aliens l´un a l´altre, els Castells segueixen treballant donant les darreres pinzellades.

El comiat de la família, el tren camí del front d´Aragó, la trobada amb altres joves com ell i alguns companys de Cardedeu, els dies de tensa espera en que res passava, els pobles i els paisatges on els anaven canviant de lloc, l´infern dels dies de combat, el dia en que el van ferir de metralla, el trasllat a l´hospital de campanya i posteriorment a l´hospital a Madrid, la tensa espera de l´ofensiva final a Madrid, l´esperada fi de la guerra per poder retornar al seu enyorat Cardedeu natal.

Als textos de l´avi, si afegeixen un pròleg de Núria Castells, llegit en off per la Rita Molina Vallicrosa i un text final de Marina Garcés extret de Males companyies.

Destacar l´escenografia i vestuari de Lluc Castells, l´il.luminació de Judit Colomer Mascaró i l´espai sonor i la música original d´Arnau Vallvé, que inclou les populars cançons cantades a un front i l´altre.

 

Si me quieres escribir, ya sabes mi paradero,

tercera brigada mixta, primera linea de fuego...

 

Volveran banderes victorioses, al paso alegre de la paz.

 Volverá a reir la primavera, que por cielo tierra mar se respera.

Arriba escuadras a vèncer, que en España empieza a amanecer.

 

Un elenc de joves tallents

Pau Vinyals (Ravós del Terri-Girona, 1986), es va titular a l´Institut del Teatre de Barcelona, i l´hem pogut veure en aquest mateix teatre a L´Hostelera de Goldoni i al Teatre Lliure a Soledat de Victor Català i en diverses series televises. Especialment reconegut pel seu monòleg de pròpia autortia El gegant del Pi, estrenat a Girona i Barcelona i que ha representat en una amplia gira per Catalunya. Rita Molina Vallicrosa, filla d´actors, debuta en la direcció i ´procedeix de l Universitat Pompeu Fabra on ha estudiat comunicació audiovisual.

Judit Colomer Mascaró es escenògrafa i dissenyadora d’il·luminació i d´interiors. Arnau Vallvé Socies (Barcelona, 1983), es music, bateria del grup Manel des del 2007, i forma part de la saga teatral i musical dels Vallvé. Precisament el dia posterior a l´estrena el seu oncle, en Joan Andreu Vallvé (escenògraf, il·lustrador, escriptor i dramaturg, creador del Centre de Titelles de Lleida), hi era entre el públic.

Un paquet extraordinari

Tots aquets documents (dietari, cartes, fotografies, programes de ma, dibuixos), han estat recollits i copiats de forma amorosa en una cuidada capsa que es pot comprar al preu de 135 euros.

Germans Castells, tota una institució teatral

Dels Germans Castells (Jordi i Josep, i també Dolors), son moltes de les escenografies icòniques i que queden en la memòria del recent teatre català i dels grans èxits de les companyies Dagoll Dagom (des d´Antaviana), La Cubana (des de Cómeme el coco negro i en la televisiva Les Teresines), molts dels projectes de Comediants i de molts muntatges als teatres de Catalunya. També han treballat pel cinema en pel.lícules com El orfanato i El embrujo de Shangai. I com no, a Els Pastorets de Cardedeu que els van renovar completament i on han intervingut també com actors. Els dos germans que son bessons i molt ben avinguts van començar els anys 70 i son els grans innovadors de les escenografies teatrals. Treballen no solament a Catalunya i a Espanya, si no també en projectes internacionals, com el vaixell pirata que van fer per un restaurant de Dubai...ecos de l´inoblidable vaixell de Mar i Cel.  Actualment el taller el porten els seus tres fills, Marta, Núria i Lluc. La seva extensa obra esta recollida en un llibre extraordinari, editat per l´Editorial Arola el 2014, amb textos de Damià Barbany, Castells i Planas, constructors d´escenografies, preu 34 euros, molt ben emprats per a qualsevol amant del teatre.

 

Text : ferranbaile@gmail.com