Els esforços de la humanitat durant els últims anys han aconseguit portar-nos fins aquell lloc que coneixem amb el nom de “progrés”. És un planeta al qual podríem batejar amb el nom de Pasionaria, un espai on viuen éssers humans iguals a nosaltres, o gairebé. Han estat dissenyats per imitar-nos, només que han perdut la capacitat d’apassionar-se, perquè són artefactes tecnològics que formen un paisatge artificial, net i asèptic, però absolutament mancat... d’humanitat.
És com, veient el present i mirant cap a on anem, han imaginat el futur els integrants de La Veronal, un futur en el qual ni tan sols aspirem a adonar-nos que som vius. Hem renunciat al dolor i a la passió i ja no hi ha res que ens diferenciï dels robots o de les estàtues. De debò que encara som vius?
Una mirada crítica al món que vindrà en el qual l’individualisme i la covardia moral són valors a l’alça. És aquest, el futur que volem? Ens convida a pensar-hi una formació creada el 2005 per Marcos Morau i que és una de les joves companyies que en els últims anys han assolit més projecció nacional i internacional. Entre les seves darreres creacions, hi ha espectacles com Manolita Chen (vist al Beijing Dance Theatre), Tundra o Rothko Chapel.
Finalista a espectacle de dansa dels Premis de la Crítica 2018
Més d’un, en veure el títol de l’obra, haurà pensat que reia referència a Dolores Ibárruri. Doncs no, l’últim espectacle de La Veronal no està inspirat en la dirigent del Partit Comunista Espanyol, fet que hauria sigut molt xocant, sinó a donar la visió d’un planeta on els essers humans han perdut la facultat d’experimentar sentiments. Homes i dones, que s’han convertit en robots, executen feines quotidianes i d’altres més esperpèntiques, accions que tenen lloc en un sinistre ambient virtual. D’aquesta manera, i com ja hem pogut percebre en anteriors muntatges, Marcos Morau i els seus col·laboradors tenen un imaginari en el qual conviuen mons reals i onírics, fet que dona joc a unes propostes de contingut arriscat i a unes posades en escena de nivell molt exigent.
Si en anteriors muntatges el concepte podria ser, per exemple, mostrar diverses formes de mirar que té l’ésser humà, o exposar el mal en diferents vessants, per citar-ne dos, a Pasionaria la història parla de sentiments, però, amb encert, ho fa des de l’absència de les emocions, que han estat engolides per un univers gèlid i distant.
Aquest món deshumanitzat, individualista, robòtic, encaixa perfectament amb l’estil coreogràfic de Morau i dels seus ballarins. Un llenguatge que ells han batejat com Kova i que està ple de codis que la companyia duen en una constant evolució. El gest espasmòdic, desarticulat, robòtic, que dona individualitat a les extremitats corporals, si bé grinyolava o no acabava d’encaixar amb el contingut d’anteriors espectacles, a Pasionaria li va com anell al dit. I aquest és un dels encerts de l’obra: l’encaix entre allò que s’explica i com s’explica, és òptim.
En un racó situat al final d’una solemne escala té lloc bona part de l’acció d’uns éssers inquietants; homes i dones, amb màscares o sense, que baixen i pugen, entre rígids i altius, per uns graons que es tornen còmplices o obstacles de les seves intencions.
L’atmosfera va agafant un to asfixiant i es converteix en presagi d’imatges perverses i quasi terrorífiques. Llums de llanternes van a la caça de víctimes, fluorescents intermitents pinzellen ombres funestes, telèfons i aspiradores que transcriuen i xuclen sorolls indesxifrables, caixes que amaguen o són amagades, un nino-nadó que és compartit sense saber amb quina finalitat, són alguns dels elements que conviuen amb aquestes màquines, amb aquests robots que només a través d’un gran finestral poden observar un món potser conegut i enyorat, on la poesia es fa palesa a través de la lluna, d’esponjosos núvols i de pluja d’estrelles. Imatges que commouen per la seva bellesa plàstica.
És evident que Pasionaria convida a una reflexió sobre cap on ens porta la tecnologia i el bombardeig d’imatges que consumim diàriament incapaços de digerir. Una tecnologia, però, que, per altra banda, permet crear ambients hipnòtics com els que genera La Veronal amb tot el seu equip de col·laboradors. Tots vitals perquè aquest puzle encaixi, si bé són els ballarins Àngela Boix, Jon López; Ariadna Montfort, Núria Navarra, Lorena Nogal, Shay Partush, Marina Rodríguez i Sau Ching Wong qui mereixen més reconeixement, per la seva participació en la creació del moviment i per una interpretació exultant.