Tots vivim envoltats de pors, però intentem superar-les o, almenys amagar-les de la vista dels altres. L’Ana, en canvi, ha decidit conviure amb tots els seus temors i paranoies i ensenyar-los sense complexos, acceptant així, públicament, que la seva vida és i serà una veritable merda. A punt de fer els 40 anys, artista conceptual a l’atur i vivint de nou a casa dels seus pares, l’Ana s’ha convertit en un molest espantall que no suporta el món en el qual viu, i el món tampoc la suporta a ella. Només que la seva idíl·lica vida de merda es veurà amenaçada per la intenció de la seva germana Marta de separar-se del seu xicot – vegà i practicant de ioga – i tornar a la llar paterna.
La guerra esclatarà entre les dues germanes per conquerir un mateix espai, i en aquesta batalla delirant s’enfrontaran les dues maneres radicalment oposades i irreconciliables de veure el món i viure’l; dues maneres d’enfrontar-se al buit i a les pors i dues maneres de salvar-se a un mateix quan tot va malament, però que molt malament.
Marilia Samper
Compte, perquè ara els comentaristes teatrals acostumats a qualificar de “comèdia generacional” segons quines peces teatrals, normalment d’autoria contemporània de casa, ara ja hauran de començar a diferenciar entre generacions de “comèdies generacionals”. Si durant un temps ens vam fer un tip de veure als nostres escenaris la quotidianitat urbanita de joves en la trentena, ara els personatges d’aquelles “comèdies fosques” –per cert, pot una "comèdia fosca" ser brillant?- han crescut i els problemes lluny de solucionar-se s’han transformat o, directament, perllongat fins arribar a la quarantena. I sense sortir de la ciutat.
Tal com passa amb les dues germanes protagonistes de Petits Monstres, ja no es tracta de fer alguna cosa urgent amb les nostres vides ni redecorar la casa amb mobles d’Ikea, sinó de regatejar amb la maduresa a fi de conviure el millor possible amb l’anar fent i sense ocasionar gaires decepcions familiars. Amb o sense criatures, solters o casats, amb hipoteca o vivint a casa dels pares.
Mentre en la seva solteria, l’Anna (Vanessa Segura) continua donant pals de cec en el terreny de l’art conceptual malgrat ser a punt de complir els 40 (o “d’entrar al carreró de la mort”), la seva germana petita amb 32 anys, la Marta (Marta Aran / Mireia Piferrer) s’atrinxera en el confort del sou de dependenta del Sephora, llençant la seva carrera d’arquitectura que mai va arribar a completar i aferrant-se a la il·lusòria estabilitat sentimental que li proporciona el seu nòvio, el David (David Vert / Jordi Andújar), tant vegetarià que enlloc de sang té “llet de soja” per les venes.
L’autora i directora Marilia Samper ens serveix exactament allò que demana el gènere: diàlegs ràpids, rèpliques divertides, personatges ben definits, monòlegs de lluïment (d’aquells que arrenquen aplaudiments) i interpretacions en el punt just d’histrionisme per desdibuixar-nos hàbilment la línia entre personatge i actor.
I pels comentaristes teatrals que mai consentirien parlar d’una comèdia de riure per riure, on el diàleg prima per damunt de l’acció, Samper es reserva una diatriba per qui vulgui fer-la petar al sortir. Qui són més infeliços? Els qui persisteixen en els seus somnis malgrat les constants derrotes vitals o els qui deixen de somiar per evitar així la frustració i garantir-se un lloc entre “la gent normal”? Els qui, un cop adults, saben conviure amb els petits monstres de sota el llit o els qui fan veure que no existeixen?