El pallasso busca, i gairebé sempre troba, les fissures en la raó i en els seus semblants. El savi tremola, quan riu. Perquè sovint la matèria del riure, la vida de l’home, és feta de tristesa, deia Baudelaire.
Quan els pallassos són capaços de fer números amb les lletres i de vestir els fets de nuesa, la llibertat és la seva presó. En aquest espectacle us convidaran a viatjar i a reflexionar sobre la figura del pallasso amb un collage musical farcit de números de creació pròpia i algun clàssic, tot amanit amb una mica d'acidesa, de dolçor o de picant per desvetllar els muscles de la rialla. Potser se us faran grans les sabates; o potser us veureu emmirallats a la pista com si els pallassos us haguessin raptat el cor. I podreu adonar-vos que «riure» no és tan sols una paraula, sinó que és quelcom de més profund. A aquests pallassos, ja ho veureu, no els agrada riure’s de ningú sinó amb tothom... perquè el riure ho cura gairebé tot!
Jordi Aspa, home de circ que, amb Bet Miralta, és el cinquanta per cent de la companyia Escarlata Circus, dirigeix ara l’espectacle que tanca la trilogia iniciada amb Rhum i seguida de Rhumia, un muntatge amb música interpretat per un repòquer d’artistes que saben com seduir el públic i que el fascinen amb les històries surrealistes que se succeeixen a la pista.
Després de l’emotiu homenatge a Joan Montanyès 'Monti' (Rhum, 2014) i de la gamberra i adrenalítica segona part (Rhumïa,2016), ara arriba Rhumans (2018), la tercera part d’aquesta exitosa sèrie clownesca que va néixer després de la prematura mort, l’any 2013, de Joan Montanyès ‘Monti’ als 48 anys. L’artista preparava amb Joan Arqué i Martí Torras —director dels dos primers i esplèndids muntatges— un espectacle sobre Rhum (Enrico Jacinto Sprocarni), el pallasso francès mort també prematurament l'any 1953.
La mort de Monti va causar una forta commoció i molts van pensar que el millor homenatge que se li podia fer era continuar el seu projecte, que s’ha acabat convertint en un fenomen teatral. Tres espectacles en només 5 anys i un gran èxit de públic.
Qui li havia de dir l’any 2013 a Jordi Aspa —com molts altres seguidors i coneguts de Monti es va concentrar a l’Hospital de Barcelona poc abans que l’artista morís— que cinc anys després dirigiria un espectacle de la companyia Rhum & Cia. Poca gent hauria apostat per això. L’elecció de Jordi Aspa sorprèn per dos motius. En primer lloc, per la marxa de Martí Torras, molt lligat al projecte des del seu naixement juntament amb Joan Arqué; i en segon lloc, per la trajectòria artística d’Aspa, molt emmarcada en la creació contemporània (FIRA, Corroc, Devoris causa etc.), allunyada de la imatge arquetípica dels pallassos. Està molt bé que aquests dos universos s’hagin trobat.
Jordi Aspa, crec, ha volgut fer un espectacle sense gaires semblances amb els dos anteriors i molt reflexiu sobre el paper del pallasso en la societat contemporània. Per a això ha buscat un bon recurs: les declaracions enregistrades de persones del carrer —i més conegudes, com el president de l’associació de circ APCC, Fabrizio Giannini— que opinen sobre el rol del pallasso i com es percep actualment en la societat. Aspa contribueix, doncs, a fer-nos moltes preguntes sobre el pallasso i posa sobre la taula molts dels tòpics que existeixen. “El pallasso no és contemporani (...), el pallasso és un actor fracassat”, diuen alguns testimonis durant l’espectacle, davant l'astorament dels espectadors.
Està molt bé escoltar aquests tòpics, sobretot perquè observant els quatre artistes es desmenteixen de seguida. Pepino Pascual és un magnífic pallasso musical, Joan Arqué és l’Arquetti geniüt de sempre, però aquest cop, a més, fa de fil conductor, com un actor shakesperià que ens va indicant que és essencial en el pallasso. Mauro Paganini ens ofereix una bona paròdia cabaretera amb quatre cames, i Roger Julià és el tonto fet per encàrrec però sense passar-se de beneit. Roger Julià, que ha fet una progressió meteòrica des de Rhum, protagonitza l’arrencada de l’espectacle. Acaba de néixer i després de molts dubtes troba la seva identitat: pallasso. Un bon inici.
Com he apuntat, Julià és el contraugust o august, rols que comparteix amb Piero Steiner, la nova incorporació de la companyia fins que Jordi Martínez es recuperi d’un aparatós accident de trànsit que el té allunyat dels escenaris.
Steiner està deliciós. És un pallasso ple de matisos que parla italià, català i sublima la comicitat quan intenta parlar sense que se l’entengui massa, balbucejant les frases quan la situació el supera. Steiner, Julià i Arqué presenten la clàssica entrada de la joguina de molla que surt d'una caixa de sorpreses i es trenca a causa de les grapes maldestres de l’august. És una entrada que es veia abans en molts circs però que ara, amb la quasi desaparició dels trios de pallassos clàssics, ja és una relíquia. També hi ha la clàssica entrada del peluix que passa per l'anella, i entrades molt divertides com la volta al món en 80 segons, amb format musical, la hipnosi o les sabates que parlen.
La mà d’Aspa li ha donat a la companyia un aire més poètic, pausat i visual, més reflexiu i potser una mica menys emocional. D’alguna manera o altra hi surten tots els pallassos, des de Tortell Poltrona fins als payasos de la tele i el pallasso del McDonald’s. Això està molt bé. És un espectacle per riure, però també per pensar. I això també està molt bé.