Aquests dies de confinament no hi ha teatre. Amb l'objectiu de reconfortar i acompanyar aquests dies de soledat i estranyes, moltes companyies que han penjat vídeos dels seus muntatges. Recomana, sensible a la iniciativa desinteressada dels artistes, els ordena a través del web.
Podreu accedir a les gravacions clicant la pestanya del video de les fitxes.
Si tens dificultats, clica aquí
Aquesta és la historia d’en Ricard, un adolescent tímid i introspectiu que passa hores tancat al garatge de casa seva, alimentant la quotidianitat que ell percep com a excloent, hostil i depriment. Un dia, gràcies a un fet extraordinari que altera la monotonia, descobreix l’obra El Rei Ricard III de William Shakespeare. Els paral·lelismes que troba entre Gloucester i la seva pròpia vida el porten a obsessionar-se amb el personatge, que es converteix en l’exemple a seguir, ja que utilitza, com ell, la manipulació i la violència per intentar canviar el seu trist destí.
A Ricard de 3r l’espectador, convertit en voyeur de primera fila, observarà amb detall la metamorfosi de l’adolescent i no podrà evitar preguntar-se quina part de responsabilitat tenen l’educació i la societat en casos com aquest.
Edat recomanada: a partir de 12 anys
Espectacle finalista al Premi de la Crítica per a joves 2015
Quim Àvila, finalista a artista revelació als Premis de la Critica 2015 per a aquest espectacle
Caldria prohibir aquelles obres de Shakespeare que contenen escenes d’intensa violència i/o que estan protagonitzades per personatges que sempre saben com justificar els seus actes més bestials ( dit d’altra manera: caldria prohibir la immensa majoria d’obres del mestre per tal d’evitar els mals exemples ? ). La resposta a aquesta pregunta ( una resposta evidentment i rotundament negativa) resulta tan obvia que no cal ni formular-la . Però el cert és que la pregunta em va venir al cap veient aquesta molt estimulant i força inquietant proposta escènica signada per Gerard Guix i Montse Rodríguez i interpretada amb ferotge convicció per un Quim Àvila de qui, o vaig molt equivocat, on en sentirem a parlar força en els propers anys: aquest jove actor enfrontat a un paper límit, exhibeix un notable potencial de recursos que caldrà seguir molt de prop. Però tornem al tema: quants cops no hem sentit o llegit que tal o qual acte violent ha estat inspirat per tal o qual sèrie televisiva o pel·lícula d’èxit? I molt sovint ,aquestes noticies han estat acompanyades per comentaris que acusaven directament aquestes ficcions de ser d’alguna forma responsables dels actes als quals havien servit com a model, i plantejaven la necessitat preventiva de limitar al màxim la seva difusió. Però qui pot tenir la gosadia de formular queixes semblants quan de l’alta cultura es tracta? Entra dins de la lògica , afirmar que els actes violents reflectits en una peli “blockbuster” potser no pas massa il·lustre inviten a desfermar les forces del mal , però que això no passa pas quants aquests actes violents o aquesta voluntat perversa apareix a una obra mestra del tot consagrada?
Ja sé que aquest no és el tema de l’espectacle de la companya À trois teatre. Però ben mirat, potser també forma part del tema. Aquí tenim a un adolescent que enlloc d’identificar-se amb qualsevol monstre violent amb dos dits de front d’aquests que tan abunden a la cultura popular menys sofisticada, s’identifica amb la perversa estratègia dissenyada pel rei Ricard III, tal i com el va dibuixar Shakespeare ( amb un trets sembla ser que força més cruels que els que exhibia el rei original, encara que aquest no fos tampoc cap santet). Però és que la veritable força dels clàssics no rau en la seva capacitat per a generar models de conducta a seguir, sinó en la seva capacitat per a plasmar la nostra realitat conscient o inconscient, les nostres pulsions patents o latents, les nostres pors i fragilitats, i per suposat, també la nostra capacitat destructora. Ricard el de tercer, s’identifica així del tot amb Ricard Tercer, aquest futur monarca que , partint de la disconformitat total que sent envers el seu aspecte físic i conscient del rebuig que pot inspirar , decideix emprar tot el seu enginy ( que és molt) i tota la seva capacitat de manipulació ( que encara resulta més intensa) no pas en la tasca de conquerir afectes, sinó en la de destruir tot allò que s’oposa a uns fins que no tenen fi; com tants altres reis shakesperians, per a ell assolir el poder no significa altra cosa que ser totalment conscient a partir de llavors de la fragilitat del poder ,i de la impossibilitat de mantenir-lo indefinidament.
El regne del nostre Ricard es troba al garatge de casa seva en el qual es tanca per tal de jugar constants partides d’escacs amb un destí implacable. Un destí que es va construint escena a escena a cops de silenci, paraules mig dites, gestos nerviosos, ungles que rasquen la cara marcada per l’acne o per qualsevol altra irritació cutània de tal forma que intentant fugir de la marca repulsiva no fan altra cosa que remarcar-la encara més, papallones empresonades en presons de vidre, i trucades de mòbil que ofereixen un respir d’esperança per deixar veure tot seguit la força destructora de l’engany. Lluny dels discursos o de les tesis, lluny fins i tot de la necessitat de verbalitzar la ràbia amb tots els seus ets i uts ( ens trobem a molta distància , per posar un bon exemple, de l’obra de Lars Norén “20 de novembre”) l'espectacledibuixa dia a dia i al llarg d’un any l’itinerari implacable que porta a que un noi anomenat Ricard, que cursa tercer, que no es sent a gust ni dins del seu cos ni dins del seu món , i que juraria que sap mol bé el que significa la paraula “bullyng”, es transforma en Ricard III, i fins i tot es mostra disposat a sobrepassar les marques del model. I el pitjor ( i el millor) és que la proposta, no intenta vendre’t respostes miraculoses : pretendre saber com mantenir sempre tancades les portes de l’infern, és una fal·làcia massa comú que ajuda a tranquil·litzar els ànims, però que no va més enllà del miratge.