Roberto Bolle és uns dels grans noms de la dansa clàssica actual. Ètoile de La Scala de Milà i Ballarí Principal de l’American Ballet Theatre, al llarg de la seva carrera, Bolle ha ballat en els millors escenaris i amb les més prestigioses companyies d’arreu.
Des de 2008 recull grans elogis de públic i crítica amb l’exitosa Gala Roberto Bolle & Friends. De Gira pels més prestigiosos teatres d’arreu, presenta en cada una de les seves representacions un espectacle preparat amb molta cura i exigència acompanyat pels ballarins més talentosos i consolidats en els darrers anys d’Amèrica i d’Europa. Un espectacle que reuneix diferents ballarins procedents dels millors ballets com La Scala de Milà, Zurich Ballet, Ducth National Ballet d’Amsterdam i Semperoper Ballet de Dresden.
Per als nouvinguts a la dansa, aquesta gala esdevé una fantàstica oportunitat per descobrir el millor i més famós del repertori des del S.XIX al S.XXI, interpretada pels millors ballarins del moment, així com una oportunitat per acostar-se amb facilitat al món virtuós del ballet.
Ja se sap que, en la majoria de les ocasions, les gales d’estrelles de la dansa esdevenen una competència d’exhibicionisme tècnic que moltes vegades ratlla el circ. La que va oferir Roberto Bolle en va ser una mostra, tenint en compte que, a més a més, el ballarí italià li va donar una patina de show, més adient a un concert d’ una estrella de rock que no pas a una funció de dansa.
Roberto Bolle, un home atractiu que com ballarí ja es troba en la maduresa, és tota una figura al seu país i omple grans espais amb un seguit d’admiradors que aplaudeixen la dansa que se’ls ofereix, com per exemple, la peça que va obrir la funció de Peralada, Prototype, una obra de Massimiliano Volpini i música de Piero Salvatori creada amb unes projeccions d’espectaculars efectes especials que possibilitant la interrelació entre un Bolle fictici i el de carn i os, aquest últim mostrar-se amb el tors nu i lluint una musculatura d’infart que, com es va veure en cada una de les seves intervencions, li dificultava lluitar contra la llei de la gravetat, imprescindible a l’hora de realitzar incorporis moviments de dansa.
Roberto Bolle and Friends és una gala pensada per acontentar tota classe de públics. Per aquest motiu, el muntatge inclou un ventall de tècniques de dansa, des de la dansa clàssica, moderna i contemporània, fins passos de swing i comèdia musical al ritme dels quals finalitzava la vetllada.
Una cosa curiosa que ha permès l’espectacle és sospesar el valor que cada peça assumeix en el transcurs del temps. Així els passos a dos de repertori clàssic com Le Corsaire, Don Quixote i Diana and Actaeon es gaudeixen com el que són: part d’un patrimoni cultural; en aquesta ocasió molt ben defensat per la interpretació de Sarah Lane, Anna Tsygankova, Matthew Golding i Osiel Gouneo, especialment per aquest últim, un ballarí cubà de solvent i impecable qualitat tècnica que va merèixer els més fogosos aplaudiments de la nit.
Mentre que les coreografies Suite from L’Arlesienne i Pas de deux from Proust, ou les intermittences du coeur, ambdues creades l'any 1974 per Roland Petit, han patit el pas del temps i els moviments que en el seu dia eren innovadors ara es perceben antics, les obres Vertigo Maze de Stijn Celis i Duet from New Suite de William Forsythe, ambdues amb música de Bach, s’abanderen com les millors de la nit, no tan sols per la seva qualitat coreogràfica que exhibeix una intel·ligent manera d’utilitzar el llenguatge clàssic a l’hora de crear peces contemporànies, sinó que també, per la solvent i personal presència escènica d’Elena Vostrotina i Christian Bauch, dos ballarins del Semperoper Ballet que ja ens varen captivar quan, fa poc més d’un any, van ballar al Liceu amb la companyia de Dresden.
After the rain, un notable pas a dos de Christopher Wheeldon, va permetre gaudir de l’exquisida música d’Arvo Part, mentre que Le Grand Pas de Deux, de l’alemany Christian Spuck, amb la popular obertura La Gazza Ladra de Rossini, va constatar que la dansa també pot assumir un caràcter divertit i desenfadat . Bravo per la interpretació que van fer Roberto Bolle i molt especialment Viktorina Kapitonova d’aquesta peça que ironitza sobre els tòpics de la dansa clàssica.