Les obres de La Veronal s’han anat titulant amb noms de països i capitals i, peça a peça, configuren una geografia mental i humana que posa un munt de dansa (molt de moviment gairebé compulsiu) al servei del seu mapa expressiu completíssim. S’ha parlat de la companyia com una barreja de les atmosferes cinematogràfiques de David Lynch, dels germans Coen, de Tarkovsky... Dinàmics i narratius, poderosament plàstics, inquietantment expressius, La Veronal protagonitzen una autèntica road movie de la desolació, farcida d’humor i de coreografia.
Consolidar un llenguatge propi és cosa de temps. La Companyia La Veronal així ho ha anat fent i és molt interessant poder visitar de nou peces anteriors seves. Després de Siena, la que probablement és la seva obra majúscula, i Nippon-Koku, a Temporada Alta s'ha pogut tornar a contemplar Rússia. I a Barcelona, al Festival Sâlmon 2014 del Mercat de les Flors – El Graner, es podrà rescatar Islàndia. Dues peces que, en la globalitat de la producció que dirigeix Marcos Morau, resulten només anticipadores, i que en el detall aporten elements imprescindibles per a la fixació de l'estil i maneres que han fet de Marcos Morau un dels coreògrafs més prestigiosos del món.
El binomi dansa i cinema és el primer detall que Rússia apunta. No és només per l'assessorament que el cineasta Cesc Gay va prestar en el desenvolupament de la narrativa. És sobretot perquè el fil argumental se sustenta en una tensió que troba en els moments clau i esclatants de la proposta la perfecta línia de fuga sobre la qual permetre als personatges la circularitat de la història, només trencada per puntuals sorpreses, a la manera com el cinema treballa el flaix-bac.
La segona característica que es pot trobar a Rússia i que desplegaran amb intensitat en les següents obres, és la capacitat del discurs com a instrument de contextualització relativa. Sense ell no sabríem exactament on ens trobem en el transcurs de l'obra; però amb ell ben bé no sabem què fer-ne perquè aporta elements disruptius que cal encaixar com un puzzle per arribar a un sistema coherent. Actua com paraules travessant cossos que ballen, que per a l'ocasió es projecten en una pantalla al final de l'escenari i que dificulten encara més el seguiment visual de l'obra.
Per últim, el més important segurament, Rússia significa per al conjunt de l'obra de La Veronal la consolidació d'aquest estil particular de ball: que més enllà de classificacions, es tracta d'una profunda investigació a través del moviment alliberat de tota lògica i que el converteix no només en un tret diferencial de Marcos Morau, sinó que representa l'accés directe a un nivell d'abstracció i emocionalitat singular i inspirador, a través del gest antinatural, espasmòdic, amb circularitat, on braços i mans queden alliberats de la resta del cos, amb un tronc fixat sobre el maluc immòbil, que porta als seus ballarins a una expressió desesperant, efectista i angoixada de llarga trajectòria en la memòria de qui l'observa. A Rússia, en solos i duos bàsicament. El protagonisme del conjunt del grup anirà guanyant terreny en produccions posteriors.
Rússia es va poder veure per primer cop a Barcelona al Mercat de les Flors el 2011. En l'enllaç següent podeu consultar la meva primera impressió de l'obra aquell any: