“Dues orenetes, a voltes silencioses i a voltes xerraires, que comparteixen la infinitat del cel i el mateix sostre.” – Del poema ‘Je veux parler d’un ami’, René Char, 1957.
Després de la creació de Somnium el 2015, Juan Ignacio Tula i Stefan Kinsman continuen explorant el trio peculiar que formen amb la roda Cyr, actuant en espai i temps marcats per la circularitat. Juguen tant amb les similituds com amb les diferències, els dos artistes comparteixen les seves preguntes sobre religió, paganisme, multiculturalitat, identitat i el doble. Amb Santa Madera exploren la relació que sorgeix de la violència, el perdó, la fraternitat i la tolerància, tot reflectint aquests rituals ancestrals que invoquen l’invisible.
Santa Madera –la fusta santa– s’arrela en les tradicions de la gent nativa de Sud Amèrica que, durant les festes, rituals i ceremònies espirituals utilitzen una fusta sagrada, el Palo Santo, per espantar mals esperits i celebrar els llaços fraternals que uneixen la comunitat.
A través del consell benevolent i sever de Mathurin i Severine aquest vals entre tres cossos deixa enrere una cartografia imaginària en l’espai: línies traçades per la roda, i emprentes i petjades al terra. Una cartografia territorial en la qual el paisatge sonor també interroga la multiculturalitat, tan rica entre aquests dos acròbates, que barregen els sons creats amb la roda i enregistrats a Amèrica Llatina (Xila i Costa Rica), Itàlia i França.
La Compagnie Les mainss les peds et la tête aussi presenta una obra introspectiva, de les que, si s'hi enrtra, es disfruta per la seva profunditat. I que està construït a partir de trobar totes les possibilitats d'una roda CyR que comparteixen dos intèrprets. Hi ha una intrigant dramatúrgia que sembla vincular-se en un mon interior: tot es desenvolupa dins d'un cercle de sorra. És un joc virtuós amb l’aparell i alhora d’una gramàtica carregada de subtilitats que manté enxufats els 60 minuts de l’acrobàcia.
Fins ara, la roda CyR es tenia per un element de molta força i capacitat de mantenir la inèrcia de la roda. Però amb aquesta obra, es revelen moltes altres maneres de fer desplaçar l'element. I de poder-lo fer rodar amb les cames d'un intèrpret, aparentment desmaiat, a terra. Sorprenent. Les disciplines clàssiques del circ sembla que només rodin en una direcció i, amb treballs com aquests, es comprova com la capacitat del joc és immensa. Tot i que és necessari una àmplia investigació i molta energia per poder mantenir rodant l'aparell, pràcticament, durant tot l'espectacle.